اسلام بخشی از هويت تاريخی اروپاست
کد خبر: 2235742
تاریخ انتشار : ۱۹ آذر ۱۳۹۰ - ۱۰:۲۲

اسلام بخشی از هويت تاريخی اروپاست

گروه انديشه و علم: عضو فدراسيون مسلمانان اسپانيا، اسلام را بخشی از هويت تاريخی اروپا دانست و ادامه داد: بی‌گمان عمده جمعيتی كه در دوره باز‌پس‌گيری اندلس به جرم مسلمان بودن از اين سرزمين اخراج شدند، نژاد اروپايی داشته و از بوميان اسپانيا بوده‌اند نه از اعراب مهاجر.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، در سمينار يك روزه 1300 سال حضور اسلام در اسپانيا، كه با حمايت و مشاركت رايزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ايران برگزار شد، صاحبنظران به بررسی ابعاد مختلف حضور اسلام و نقش آن در تاريخ و تمدن اسپانيا و اروپا پرداختند.
«مارتوس كسادا» رئيس دپارتمان «اسلام‌شناسی» دانشگاه «كمپلوتنسه» به عنوان اولين سخنران اين همايش گفت: اندلس يك واقعيت تاريخی است و حضور مسلمانان و روند اسلاميزه كردن اسپانيا در دوران حاكميت مسلمانان، واقعيتی تاريخی با ويژگی‌های فرهنگی است كه تاريخ اسپانيا را با تاريخ اروپا پيوند داده است.
«اميليو گونزالس فررين» استاد دانشگاه «سوييا» نيز در سخنرانی خود با اشاره به قانون اساسی اروپا اظهار داشت: در مقدمه اين قانون كه به تاريخچه اروپا پرداخته است به خاطر آنكه نامی از حضور اسلام در اروپا نبرند، تصميم گرفتند تمام مطالب مربوط تاريخ اديان در اين قاره را حذف كنند، بدين ترتيب اروپا بخش مهمی از تاريخ خود را حذف كرده است.
وی افزود: نفوذ اسلام در اسپانيا به حدی بود كه حتی «ميگل سروانتس» صاحب رمان مشهور «دن كيشوت» كه يكصد سال پس از اخراج مسلمانان از اين كشور، زندگی می‌كرد، برای نگارش اثر خود از نسخه‌های عربی استفاده كرده است.
سپس «كمال حلوا» جراح و پزشك مسلمان در مقاله‌ای با عنوان «پيدايش و تكامل علم پزشكی در اندلس»، نقش و سهم ارزشمند و مهم مسلمانان را در انتقال دانش پزشكی به اندلس مورد بررسی قرارداد.
در ادامه «امير پورپزشك» سرپرست رايزنی فرهنگی ايران در اسپانيا در اين همايش در سخنان خود با عنوان «نقش فرهنگ و تمدن ايرانی در اندلس» گفت: سخن من درباره تأثير فرهنگ و تمدن ايرانی در تاريخ اسپانيای مسلمان و به خصوص اندلس است، زيرا بنابر نظر خاورشناسان و مورخان اروپايی اين تمدن در طول قرن‌ها از طريق اسپانيای مسلمان بر جريان عظيم علمی و فرهنگی دنيای غرب اثری عميق و تمدن‌ساز داشته است.
وی افزود: مسلمانان از بدو حضور در اندلس، تمدنى را در آنجا پايه‌گذارى كردند كه چه براى جهان اسلام و چه براى اروپا منشاء تحولات و بيدارى علمى بود كه نقش ايرانيان در انتقال فرهنگ و تمدن اسلامی در اندلس نقشی بسيار برجسته وغير قابل انكار است.
«لائوره رودريگز» عضو فدراسيون مسلمانان اسپانيا نيز در سخنانی، اسلام را جزئی از هويت اروپا دانست و ادامه داد: بی‌گمان عمده جمعيتی كه در دوره باز‌پس‌گيری اندلس به جرم مسلمان بودن از اين سرزمين اخراج شدند، عمدتاً از نژاد اروپايی و از بوميان اسپانيا بوده‌اند نه از مهاجران عرب، اما تاريخ اسپانيا به گونه‌ای نگاشته شده است كه مردم ما از حضور و تأثيرات اسلام در تاريخ خود بی‌خبر بمانند و اخراجيان را عرب‌های مهاجر و مهاجم می‌دانند نه هموطنان و هم نژادان خود.
ديگر سخنران اين مراسم «يوسف فرناندث» دبير فدراسيون مسلمانان اسپانيا در زمينه اخراج مسلمانان اسپانيايی تصريح كرد: جمعيت اسپانيايی‌های مسلمان، نه ميليون نفر بود كه فقط 500 هزار نفر آنها در اين كشور باقی ماندند و بقيه مجبور به ترك وطن خود شدند در حالی‌ كه اموالشان به غارت رفته بود و آن‌ها كه ماندند وادار به تغيير دين شدند.
وی در اين باره ادامه داد: دولت اسپانيا، بعد‌ها از يهوديان اخراجی (سفاردی ها) عذرخواهی كرد و حق بازگشت آن‌ها را به اسپانيا به رسميت شناخت اما چرا از مسلمانان اخراجی (موريسكوها) كه بيش از پنج ميليون نفر هستند عذرخواهی نمی‌شود و حق بازگشت به كشورشان را به آن‌ها نمی‌دهند؟
خاطرنشان می‌شود اين سمينار در ادامه برنامه‌های بزرگداشت سيزدهمين قرن تولد اسلام در اسپانيا، 12 آذر‌ماه، در دانشگاه كمپلوتنسه مادريد از سوی فدراسيون مسلمانان اسپانيا با همكاری انستيتو «مطالعات اروپا و مديترانه»، مركز «فرهنگی - اسلامی والنسيا» و جامعه «اسلامی مادريد» برگزار شد.
captcha