قم در ماتم بانوی خويش عزادار است
کد خبر: 2284436
تاریخ انتشار : ۱۳ اسفند ۱۳۹۰ - ۱۲:۵۲

قم در ماتم بانوی خويش عزادار است

گروه فرهنگ و هنر: انگشتری قم امروز در سالروز وفات نگين خويش ماتم‌زده و عزادار است و حرم مطهر و مساجد و تكايای قم لباس عزا بر تن كرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران(ايكنا) شعبه قم، دستجات عزاداری و سينه‌زنی از قم و مشهد ساعت 9 صبح امروز از ميدان مير به سمت بازار و در نهايت حرم مطهر در حال حركت هستند تا وفات كريمه اهل‌بيت(ع) را به امام موسی بن جعفر(ع) و امام رضا(ع) تسليت بگويند.
مراسم سخنرانی و عزاداری زايران و مجاوران و خادمان بارگاه كريمه اهل‌بيت(ع) هم اكنون در حرم برپاست و حرم مطهر و مساجد و تكايای قم لباس عزا بر تن كرده‌اند؛ در بيوت مراجع معظم تقليد نيز پرچم عزا برافراشته است.
در مراسمی كه در شبستان امام خمينی(ره) حرم برپاست حجت‌الاسلام كاظم صديقی، امام جمعه تهران در حال سخنرانی است و سيدمهدی ميرداماد نيز به مداحی می‌پردازد.
عصر امروز نيز مراسم سخنرانی حجت‌الاسلام مومنی با مداحی حاج عباس حيدرزاده برگزار خواهد شد و شنبه شب نيز بعد از نماز مغرب و عشاء مراسمی با سخنرانی حجت‌الاسلام توكلی برپا می‌شود.
ويژه برنامه‌های حرم مطهر از روز گذشته، جمعه آغاز شد و امشب هم ادامه خواهد يافت.
فضايل حضرت معصومه(س)
محدثه بودن آن حضرت
از ويژگی‎های حضرت معصومه سلام الله عليها اين بود كه علوم اسلام و آل محمد صلّی الله عليه و آله آگاهی داشت و آن حضرت از جمله روايت كنندگان حديث بود و چندين حديث است كه در سند آنها نام حضرت فاطمه معصومه سلام الله عليها به چشم می‎خورد كه علامه بزرگوار امينی در كتاب شريف الغدير به بعضی از آنها استناد می‎كند مانند، عن فاطمه بنت علی بن موسی الرضا حدثتنی... «من كنت مولاه فعلی مولاه.»[4] نقل اين احاديث حاكی از مقام علمی والای آن بانوست.
لقب معصومه سلام الله عليها
مقام عصمت كه عالی‎ترين مقام معنوی و پاكی است، درجاتی دارد، و در وهله اوّل بر دو گونه است:
الف- معصوم از خطاء.
ب- معصوم از گناه.
حضرت معصومه سلام الله عليها مانند حضرت زينب عليهاالسّلام در يكی از درجات عصمتند، گر چه در درجات چهارده معصوم عليهم السّلام نباشد.
روايت شده حضرت رضا عليه السّلام فرمودند: «من زار المعصومة بقم كمن زارنی»[5]؛ كسی كه معصومه را در قم زيارت بكند مانند آن است كه مرا زيارت كرده است. گرچه شواهد و قرائن در مورد مقام عصمت حضرت معصومه سلام الله عليها بسيار است، ولی سخن فوق از امام معصوم عليه السّلام شايد اشاره‎ای باشد كه حضرت معصومه سلام الله عليها دارای مقام عصمت بوده است، ضمناً اين سخن بيانگر آن است كه: اين لقب را حضرت رضا عليه السّلام به فاطمه كبری سلام الله عليها داده است. وگرنه نام آن حضرت معصومه نيست.
شفاعت گسترده
اعتقاد به شفاعت انبياء و اولياء از ضروريات مذهب شيعه است و هيچ ترديدی در آن نيست. و بالاترين جايگاه شفاعت، از آنِ رسول گرامی اسلام صلّی الله عليه و آله است كه در قرآن كريم از آن به (مقام محمود) تعبير شده است. همانا دو تن از بانوان خاندان رسول مكرم صلّی الله عليه و آله هم شفاعت گسترده‎ای دارند كه بسيار وسيع و جهان شمول است.
1. خاتون محشر، صديقه اطهر، حضرت فاطمه سلام الله عليها.
2. شفيعه روز جزا، حضرت فاطمه معصومه عليهاالسّلام، كه بعد از حضرت زهرا سلام الله عليها از جهت گستردگی شفاعت، هيچ بانويی به شفيعه محشر حضرت معصومه سلام الله عليها نمی‎رسد. كه امام جعفر صادق عليه السّلام در اين رابطه می‎فرمايد: «تَدخل بِشفاعتها شيعتنا الجنته باجمعهم»[6]؛ با شفاعت او همه شيعيان ما وارد بهشت می‎شوند.
زيارتنامه مخصوص
يكی از شواهد عظمت استثنايی حضرت معصومه سلام الله عليها زيارتنامه‎ای است كه به خصوص، حضرت رضا عليه السّلام در شأن او صادر فرموده است. زيرا بعد از فاطمه زهرا سلام الله عليها تنها زيارتی كه از امام معصوم برای يك زن نقل شده، زيارت حضرت معصومه سلام الله عليها است و هيچ يك از بانوان خاندان عصمت و طهارت زيارت مخصوص از امام ندارد.
captcha