توليد سامانه جهت‌ياب حج ويژه تلفن همراه در آلمان
کد خبر: 2336149
تاریخ انتشار : ۰۸ خرداد ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۰

توليد سامانه جهت‌ياب حج ويژه تلفن همراه در آلمان

گروه بين‌الملل: سامانه جهت‌ياب (جی پی اس) حج ويژه تلفن‌های همراه هوشمند توسط يك دانشجوی مسلمان مقيم آلمان توليد شد.

به گزارش خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا) به نقل از پايگاه اطلاع‌رسانی «On Islam»، حبيب الرحمان داستگری فارغ‌التحصيل كارشناسی ارشد رشته علوم كامپيوتر از دانشگاه اشتوتگارت در مصاحبه با روزنامه «گلوبال پست» (Global Post) در رابطه با توليد اين سامانه توضيح داد.
وی كه 32 سال پيش پس از مهاجرت پدر و مادرش از افغانستان به آلمان، در شهر ماينتس آلمان متولد شده است، اعلام كرد: اين سامانه را برای كمك به ميليون‌ها زائر بيت‌الله الحرام برای پيدا كردن مسير خود در سفرهای حج و عمره طراحی كرده است.
حبيب‌الرحمان ادامه داد: اين سامانه به گونه‌ای طراحی شده كه به محض ورود شخص به مكه آغاز به كار می‌كند و محلی كه زائر در آن قرار دارد، محل دقيق اماكن عبادی و بهترين مسيرها برای رسيدن به آن مكان‌ها و بازگشت به محل اقامت را نشان می‌دهد.
وی افزود: اولين مشكل زائران اين است كه بدانند كی، كجا و چگونه اعمال خود را انجام دهند كه اين سامانه به طور دقيق به آن‌ها نشان می‌دهد كه در كجا قرار دارند، به كجا بايد بروند و حتی به آنان اعلام می‌كند كه چه اعمالی را بايد انجام دهند.
اين متخصص كامپيوتر در مورد ايده ساخت اين سامانه گفت: من به همراه خانواده‌ام در سال 2006 عازم سفر حج شديم و با اينكه برای انجام اعمال و عبادات آماده بوديم، در جريان اجرای اعمال و مراسم‌های عمره، برای مسيريابی و تنظيم زمان خود برای انجام اعمال با مشكلات زيادی مواجه شديم. اين مسئله سبب شد تا به ساخت سامانه‌ای برای كمك به زائران خانه خدا بيفتم.
وی افزود: از اينرو نمونه اوليه اين سامانه را به عنوان پروژه دوره كارشناسی ارشد تهيه و ارائه كردم.
اين سامانه جهت‌ياب اكنون با نام «امير» به معنی هدايت‌كننده به زبان‌های تركی، انگليسی، عربی و آلمانی موجود است و قرار است به زودی به زبان‌های ديگر نيز ترجمه و عرضه شود.
گفتنی است، جی‌پی‌اس حج امير با سيستم عامل اندرويد كار می‌كند و مرحله به مرحله زائران را برای انجام اعمال در مكان‌های مختلف آماده می‌كند.
captcha