ارائه واحد درسی «شناخت صحيفه سجاديه» در سيرالئون
کد خبر: 2548300
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۳

ارائه واحد درسی «شناخت صحيفه سجاديه» در سيرالئون

گروه بين‌الملل: واحد رسمی درس «شناخت صحيفه سجاديه» برای دانشجويان سال اول دانشكده اسلامی فريتاون وابسته به جامعة‌المصطفی(ص) العالميه به همت رايزنی فرهنگی كشورمان ارائه شد.

به گزارش خبرگزاری بين‌المللی قرآن(ايكنا) به نقل از اداره كل روابط عمومی و اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، درس «شناخت صحيفه سجاديه» برای دانشجويان ترم دوم سال تحصيلی به دو زبان عربی و انگليسی دوشنبه هر هفته تدريس شد.
«محمدرضا قزلسفلی»، رايزن فرهنگی كشورمان در مقدمه اين درس با بيان اينكه صحيفه سجاديه يكی از جامع‌ترين و ارزنده‌ترين منابع فرهنگی اسلام ناب است، به لحاظ اهميت دومين كتابی است كه در صدر اسلام تدوين شده، گفت: اين كتاب پس از قرآن مجيد و نهج‌البلاغه قرار داشته و به «اخت‌القرآن»، «زبور آل محمد» و «انجيل اهل بيت» مشهور است.
وی اظهار داشت: انتساب صحيفه سجاديه به حضرت زين‌العابدين(ع) مورد قبول تمام مذاهب اسلامی بوده و بسياری از علما اين مجموعه ارزشمند را از جمله متواترات دانسته‌ و تفسير‌های متعددی از جمله توسط محمد محسن فيض كاشانی، شيخ بهاء‌الدين عاملی، ميرداماد، علامه مجلسی و ... بر آن نوشته‌ شده است.
رايزن فرهنگی ايران در بخش‌هايی از مطالب درسی خود با بيان اينكه كتاب صحيفه سجاديه مجموعه‌ای از دعاها و مناجات امام زين‌العابدين(ع) است به دانشجويان گفت: اين دعاها به دو صحيفه «صغير» كه نزد فرقه زيديه معتبر است و شيعه اماميه، آن را صحيفه ناقصه می‌داند و «كبير» كه با نام صحيفه كامله سجاديه تقسيم می‌شود‌. مضافا اينكه صحيفه كامله سجاديه، در بين منابع اوليه تعاليم اسلام بعد از قرآن مجيد و نهج‌البلاغه مجموعه با عظمت و ميراث گرانبهايی است.
قزلسفلی خاطرنشان ساخت: به‌طور خلاصه و به نوعی ديگر می‌توان كل محتوای صحيفه سجاديه به سه بخش نيايش‌های عبادی و عرفانی، دعاهای تظلم و تقاضا و نيايش‌های تعليم و تعهد تقسيم كرد.
وی در بخش‌هايی ديگر از كلاس‌های درس شناخت صحيفه سجادی گفت: ادعيه و مناجات‌های امام علی بن‌الحسين(ع) اگرچه در قالب دعا و نيايش، راز و نياز و عرض حاجت مطرح شده ليكن اين دعاها شامل بسياری از حقايق علوم عالی، نظری، قوانين، احكام شرعی، مسائل بسيار حساس سياسی و اجتماعی و تربيتی و اخلاقی است.
captcha