به گزارش خبرگزاری بينالمللی قرآن(ايكنا) به نقل از اداره كل روابط عمومی و اطلاعرسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، درس «شناخت صحيفه سجاديه» برای دانشجويان ترم دوم سال تحصيلی به دو زبان عربی و انگليسی دوشنبه هر هفته تدريس شد.
«محمدرضا قزلسفلی»، رايزن فرهنگی كشورمان در مقدمه اين درس با بيان اينكه صحيفه سجاديه يكی از جامعترين و ارزندهترين منابع فرهنگی اسلام ناب است، به لحاظ اهميت دومين كتابی است كه در صدر اسلام تدوين شده، گفت: اين كتاب پس از قرآن مجيد و نهجالبلاغه قرار داشته و به «اختالقرآن»، «زبور آل محمد» و «انجيل اهل بيت» مشهور است.
وی اظهار داشت: انتساب صحيفه سجاديه به حضرت زينالعابدين(ع) مورد قبول تمام مذاهب اسلامی بوده و بسياری از علما اين مجموعه ارزشمند را از جمله متواترات دانسته و تفسيرهای متعددی از جمله توسط محمد محسن فيض كاشانی، شيخ بهاءالدين عاملی، ميرداماد، علامه مجلسی و ... بر آن نوشته شده است.
رايزن فرهنگی ايران در بخشهايی از مطالب درسی خود با بيان اينكه كتاب صحيفه سجاديه مجموعهای از دعاها و مناجات امام زينالعابدين(ع) است به دانشجويان گفت: اين دعاها به دو صحيفه «صغير» كه نزد فرقه زيديه معتبر است و شيعه اماميه، آن را صحيفه ناقصه میداند و «كبير» كه با نام صحيفه كامله سجاديه تقسيم میشود. مضافا اينكه صحيفه كامله سجاديه، در بين منابع اوليه تعاليم اسلام بعد از قرآن مجيد و نهجالبلاغه مجموعه با عظمت و ميراث گرانبهايی است.
قزلسفلی خاطرنشان ساخت: بهطور خلاصه و به نوعی ديگر میتوان كل محتوای صحيفه سجاديه به سه بخش نيايشهای عبادی و عرفانی، دعاهای تظلم و تقاضا و نيايشهای تعليم و تعهد تقسيم كرد.
وی در بخشهايی ديگر از كلاسهای درس شناخت صحيفه سجادی گفت: ادعيه و مناجاتهای امام علی بنالحسين(ع) اگرچه در قالب دعا و نيايش، راز و نياز و عرض حاجت مطرح شده ليكن اين دعاها شامل بسياری از حقايق علوم عالی، نظری، قوانين، احكام شرعی، مسائل بسيار حساس سياسی و اجتماعی و تربيتی و اخلاقی است.