امام محمد‌باقر(ع) مهیا‌کننده علوم مورد نياز جامعه اسلامی بود
کد خبر: 2602744
تاریخ انتشار : ۲۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۰۴

امام محمد‌باقر(ع) مهیا‌کننده علوم مورد نياز جامعه اسلامی بود

گروه اجتماعی: معاون فرهنگی سازمان تبليغات اسلامی استان قزوين با اشاره به اينكه باقر به‌معنای شكافنده علم است، گفت: امام محمدباقر(ع) كسی بود كه با استفاده از موقعيت زمانی‌كه در آن قرار داشت، توانست به دانش علوم مختلف و مورد نياز جامعه اسلامی دست يابد.

حجت‌الاسلام عباس نظری، معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه قزوین، اظهار کرد: امام محمد باقر(ع) پایه‌گذار نهضت علمی در جهان اسلام بود و امام صادق(ع) فرزند ایشان نیز تکمیل‌کننده این نهضت علمی بود.
وی افزود: در جامعه اسلامی زمان امام محمدباقر(ع) وقتی نیازمندی‌های فکری، اجتماعی و اخلاقی و نیاز به یک نهضت علمی در جامعه حس شد، این امام بزرگوار با استفاده از موقعیت سیاسی و اجتماعی که در جامعه وجود داشت توانست بر این اساس نهضت علمی را پایه‌گذاری کند.
نظری با اشاره به چهار کتاب بزرگ شیعیان از جمله کتاب کافی عنوان کرد: بیشترین احادیث فقهی و روایت‌هایی که در این کتاب‌ها وجود دارد برگرفته از مطالعات و داشته‌های امام محمدباقر(ع) و امام جعفر صادق(ع) است.
وی تصریح کرد: انسان چون در مسیر کمال حرکت می‌کند و می‌خواهد به تکامل برسد، به اسوه و الگو نیاز دارد و بدون شک تصویری که قرآن به ما مسلمانان داده است، خود می‌تواند بهترین الگو برای بشریت باشد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به اینکه خداوند متعال در قرآن، پیامبر اکرم(ص) و اهل‌‍ بیت(ع) را به بندگانش معرفی کرده است، عنوان کرد: ما در زندگی فردی، سیاسی و اجتماعی خود اگر به پیغمبر و اهل بیتش که بهترین اسوه و الگو برای انسان هستند توجه کنیم، هیچ وقت در زندگی نا‌امید نمی‌شویم و زندگی سعادتمندانه‌ای در انتظار ما است.
نظری تصریح کرد: حضرت امام محمدباقر(ع) 19 سال و ده ماه پس از شهادت پدر بزرگوارش حضرت امام زین‌العابدین(ع) زندگی کرد و در تمام این مدت به انجام دادن وظایف خطیر امامت، نشر و تبلیغ فرهنگ اسلامی، تعلیم شاگردان، رهبری اصحاب و مردم، اجرا کردن سنت‌های جد بزرگوارش ‌میان خلق، متوجه کردن دستگاه غاصب حکومت به خط صحیح رهبری پرداخت و لحظه‌ای از این وظیفه غفلت نکرد.
معاون فرهنگی سازمان تبلیغات اسلامی استان قزوین خاطرنشان کرد: این امام بزرگوار سرانجام در هفتم ذیحجه سال 114 هجری در سن 57 سالگی در مدینه به‌وسیله هشام مسموم شد و چشم از جهان فروبست و پیکر مقدسش در قبرستان بقیع کنار پدر بزرگوارش به خاک سپرده شد.
captcha