نبود فرهنگ‌سرای قرآنی، بیمه، مالیات و اجاره‌بها؛ عمده مشکلات جامعه قرآنی خراسان جنوبی
کد خبر: 2612350
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۳۹۳ - ۰۹:۲۰

نبود فرهنگ‌سرای قرآنی، بیمه، مالیات و اجاره‌بها؛ عمده مشکلات جامعه قرآنی خراسان جنوبی

گروه فعالیت‌های قرآنی: دوباره قصه پرتکرار مشکلات فرامی‌رسد اما این‌بار برای جامعه قرآنی خراسان جنوبی، به‌گونه‌ای که نبود فرهنگ‌سرای قرآنی، بیمه، مالیات، اجاره‌بها و هزینه‌های آب، برق و گاز عمده مشکلات آنان را تشکیل می‌دهد.


به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان جنوبی، شب گذشته، پنجم آذرماه در سالن کنفرانس اداره‌کل فرهنگ و ارشاد خراسان جنوبی دیداری بین جامعه قرآنی و اصحاب فرهنگ و هنر با علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صورت گرفت که در این دیدار نمایندگان هر قشر به بیان مشکلات و خواسته‌های خود پرداختند.



در این گزارش مسائل و مشکلات جامعه قرآنی خراسان جنوبی به نمایندگی فرشید جعفری، نماینده جامعه قرآنی استان مطرح شد.



مؤسسات قرآنی در کشور با هدف نشر معارف قرآن، ایجاد فضای قرآنی و توجه ویژه به تربیت قرآنی نسل جوان جامعه اسلامی و استفاده از ظرفیت‌های مردمی در آموزش‌های قرآنی مجوز فعالیت گرفتند اما در ادامه مشخص شد که این مؤسسات در اهداف پیش بینی شده توفیق لازم را پیدا نکردند که به چند عنوان از مشکلات مختصرا اشاره می‌شود.





در سطح کلان و کشوری موازی‌کاری دستگاه‌ها و نهادهای مختلف باعث ایجاد رقابت در صدور مجوز مؤسسات قرآنی شد و این رقابت تا جایی پیش رفت که حتی در حوزه قرآن دو اتحادیه قرآنی در کشور شکل گرفت و فعالیت دارد، اولین معضل و مشکل در همین دوگانگی‌های ادارات و نهادها نهفته است؛ زیرا باعث بسیاری از آشفتگی‌ها در حوزه طرح و برنامه، بودجه، برگزاری آزمون‌ها و صدور مدرک می‌شد.



عدم شناسایی ظرفیت‌های قرآنی استان‌ها



مشکل بعدی کشور در عدم شناسایی ظرفیت‌های قرآنی استان‌ها، نداشتن بانک جامع اطلاعات قرآنی و عدم برنامه‌ریزی بر اساس ظرفیت‌های بومی، فرهنگی و منطقه‌ای هر استان است. متأسفانه برنامه‌ها به‌صورت کلان از مرکز ارسال و باید در استانها برگزار شود در حالی‌که در بسیاری از استان‌ها ظرفیت و توان برگزاری بعضی طرح‌های قرآنی وجود ندارد یا ضرورتی برای برگزاری ندارد که متأسفانه شرایط منطقه‌ای در طرح و برنامه قرآنی لحاظ نمی‌شود.



معضل دیگر در موضوع مؤسسات قرآنی کشور بی‌توجهی سازمان‌های صادر کننده مجوز به نیاز اولیه مؤسسات یعنی داشتن مدیریت قرآنی قوی بر اساس دانش، علم، تخصص و تجربه است. اکثراً در صدور مجوز، حافظ یا قاری یا داور بودن فرد مؤسس کفایت می‌کند و به توانمندی‌های مدیریتی مدیر مؤسسه توجهی نمی‌شود و در بسیاری از موارد مدیران هیچ‌گونه اطلاعی از شیوه‌های نوین مدیریتی، ضرورت استفاده همزمان از تجربیات پیشکسوتان و آشنایی با طرح و برنامه‌های کلان قرآنی کشور ندارند و این امر بر کیفیت برنامه‌های قرآنی تاثیر بسیار منفی می‌گذارد. 



مشکل بعدی مؤسسات قرآنی در حوزه بودجه و اعتبارات برگزاری طرح‌های قرآنی و تأمین نیازهای مؤسسات است که مسئولان باید تمهیداتی بیاندیشند و با حمایت‌های دولتی، جذب مشارکت‌های مردمی، جلب مشارکت‌های نهادهای عمومی غیردولتی، تأمین مکان مناسب برای فعالیت مؤسسات، تأمین نیروی آموزشی و کادر اداری مجرب در حوزه قرآن، ایجاد نظم و انسجام در فعالیت مؤسسات قرآنی، تجهیز مؤسسات در حوزه نرم‌افزاری و سخت‌افزاری شرایط مطلوب و شایسته‌ای را در حوزه قرآن و آموزش‌های قرآنی فراهم سازند و این موضوع در گرو برنامه‌ریزی کلان کشوری است تا مؤسسات با توانمندی در فعالیت‌های قرآنی سهیم شوند.





بسیار شایسته و زیبا است که مؤسساتی دارای مکان ثابت، زیبا و دارای امکانات عالی در خور شأن قرآن داشته باشیم تا فرزندان ما در بدو ورود به این مؤسسات جذب نورانیت و عظمت قرآن شوند و از انوار رحمت کلام الهی بهره‌مند شوند.



وجود رقابت ناسالم در بین مؤسسات قرآنی



متأسفانه یکی از مهمترین مشکلات کشور که در عرصه مدیریت فرهنگی دیده می‎شود، توجه کمتر به مقوله بهره‎وری از منابع است. کاهش بودجه نیز فعالیت‌های قرآنی را در سال1392 با چالش و سختی رو به رو نمود و در سال جدید نیز نگرانی‌هایی از این منظر وجود دارد.



مشکل بعدی، وجود رقابت ناسالم در بین مؤسسات قرآنی است که ضرورت نظارت و ساماندهی بیشتر و ضرورت برگزاری برنامه‌های منسجم و منظم اخلاق با اساتید برجسته برای مؤسسات را بیشتر می‌سازد. همه در جامعه پر استرس کنونی دچار بعضی مشکلات هستیم و گاهی متأسفانه این مشکلات به بدگویی و تخریب منتهی می‌شود و ضرورت دارد با تشکیل جلسات مداوم بین مؤسسات، تشکیل جلسات و اردوها برای متعلمان و معلمان و مدیران قرآنی فضای صمیمیت و دوستی تقویت و از توانمندی‌های مؤسسات تقدیر شود تا زمینه همکاری هرچه بهتر آنان فراهم شود. به‌ویژه حمایت از موسسات دور از مرکز در اولویت باشد.



 و اما مشکلات استانی:



احداث فرهنگ‌سرای قرآنی، استفاده از نظرات مثبت مدیران مؤسسات در برنامه‌های قرآنی استان، تقدیر از فعالان قرآنی استان توسط مسئولان به‌صورت هر ساله در جهت ایجاد انگیزه، عضویت نماینده مؤسسات در شورای اداری و شورای فرهنگ عمومی، اختصاص دقایقی از وقت جلسات مسئولان به قرائت و تفسیر یک آیه از قرآن کریم پیرامون موضوع جلسه، بازدید همیشگی مسئولان استان از فعالیت‌های مؤسسات قرآنی، اختصاص اعتبار ویژه به طرح‌های تربیت نیروی متخصص، حمایت از ترویج آیات و مفاهیم قرآن در حوزه فرهنگ عمومی، صدور دستور هماهنگی بیشتر مساجد با مؤسسات قرآنی، اجرای طرح‌های قرآنی مساجد با همکاری مؤسسات، جلب مشارکت مردمی و خیران، جلب نظر ادارات برای واگذاری طرح‌ها به مؤسسات، رعایت عدالت در واگذاری بین مؤسسات فعال و حمایت مؤثر از مؤسسات شهرستانی، تشکیل مجمع خیران قرآنی در جلب مساعدت‌های مردمی، رایزنی بر تشکیل شورای عالی قرآن در استان به ریاست استاندار.





بیمه فعالان قرآنی



بیمه فعالان قرآنی نیز از مواردی است که مؤسسات قرآنی قول آن را به قرآن‌آموزان داده‌اند ولی تا کنون به دلیل تنش‌های بسیار در مسیر اجرا آینده مبهمی دارد. گاهی متوقف می‌شود، گاهی راه می‌افتد و... لطفاً تکلیف مؤسسات را با این آئین‌نامه مشخص کنید. این موضوع چالش‌های فراوانی را پیش روی مؤسسات قرار داده است.



مالیات



بحث مالیات تکلیفی که برای ساختمان اجاره‌ای مؤسسات که یک نهاد مردمی است وضع می‌کنند و همه را ملزم به پرداخت آن می‌نمایند در صورتی که با توجه به عام‌المنفعه بودن مؤسسات از پرداخت مالیات معاف هستند.



اجاره‌بها



با عنایت به اینکه در شرایط کنونی اجاره‌بها مکان مؤسسات بسیار بالا است باید توجه داشت این موضوع (اجاره بهای مکان) در خراسان جنوبی و بالاخص بیرجند بسیار بالا بوده که قریب به اتفاق مؤسسات قرانی در این اماکن به سر می‌برند. بدیهی است سهم بسیاری از درآمد مؤسسات صرف پرداخت اجاره بها می‌شود. لذا مدیر مجموعه مجبور به کسر هزینه‌ها از حق‌الزحمه مربیان شده و بالتبع باعث افت کیفی آموزشی و خدمات مؤسسه می‌شود.



بالابودن این هزینه‌ها موجب می‌شود تمام همّ و غمّ مدیر مؤسسه کسب درآمد برای اجاره بهای محل باشد. لذا این دغدغه فکری فرصت هرگونه ابتکار عملی را از مؤسسات می‌گیرد.





موضوع زمین‌های واگذاری وزارت مسکن در خراسان جنوبی عملاً به جایی نرسید. یعنی مدیر وقتی تمام مراحل قانونی واگذاری زمین را که می‌گذراند، مبلغ مطرح شده از سوی سازمان زمین شهری این بود زمین به قیمت روز و کارشناسی تحویل می‌شود.



 اما در رابطه به کمک ساختمان مؤسسات قرآنی مثلاً مؤسسه سفینه‌النجاه تا کنون 500 میلیون ریال کمک برای ساخت دریافت نموده ولی آیا با 50 میلیون تومان می‌شود یک ساختمان آموزشی ساخت؟ با توجه به پیگیری‌های فراوان و  نامه‌نگاری‌های مکرر نسبت کمک بیشتر جهت پرداخت هزینه‌های ناشی از ساختمان اگر شرایطی فراهم شود با توجه به اینکه در سال 93 این کمک مبلغ آن از 500 میلیون به 750میلیون رسیده اگر شرایطی فراهم شود که این مابه تفاوت هزینه دو سال را پرداخت کنند تا مؤسسه از زیر بار هزینه‌های مالی فایق آید بسیار مطلوب است.



هزینه‌های آب، برق و گاز



بحث هزینه‌های آب، برق و گاز از بالا دستورالعمل و تبصره برای رایگان‌بودن هزینه‌های مؤسسات قرآنی و فرهنگی می‌آید ولی در استان شرکت‌های آب و برق و گاز زیر بار نرفته و به هربهانی یا مکان مؤسسه استیجاری است یا سیستم گرمایشی شما حتما باید پکیج باشد تا رایگان شود از این قبیل بهانه‌ها....



برای بیمه فعالان قرآنی اقداماتی در حال انجام است



مطالب فوق اهم مسائل و مشکلاتی بود که فعالان قرآنی خراسان جنوبی با آن مواجه هستند و به بیان آن پرداختند و اما علی‌اصغر کاراندیش در پایان خطاب به فعالان قرآنی استان گفت: درباره مسأله بیمه فعالان قرآنی اقدامات و کارهایی انجام می‌شود که پس از پایان انشالله خبر خوبی در این خصوص برای فعالان قرآنی خواهیم داشت.



وی ادامه داد: تشکیل معاونت قرآن و عترت در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تصمیمات شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۱
از بیرجند
|
-
|
۱۳۹۳/۰۹/۰۶ - ۲۲:۵۴
0
0
متاسفانه در بین شرکت کنندگان فعال قرآنی دیده نمی شود
captcha