پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛ زمینه ورود معارف قرآن به اندونزی
کد خبر: 2613137
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۳ - ۰۸:۵۷

پژوهشگاه مطالعات تقریبی؛ زمینه ورود معارف قرآن به اندونزی

شعب خارجی: اصول و قواعد وحدت‌آفرین میان پیروان ادیان و مذاهب در قرآن ترسیم شده و اگر مسلمانان به دستور قرآن عمل کنند، وحدت در جوامع اسلامی رواج خواهد یافت؛ از این رو پژوهشگاه مطالعات تقریبی می‌تواند یکی از مراکز مؤثر در ترویج مباحث قرآنی در اندونزی برشمرده شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی، توانست رویدادهایی را در عرصه‌های علمی، دینی و قرآنی رقم زند. بر این اساس در این گزارش می‌توان به چند نمونه از اخبار گردآوری شده طی هفته گذشته توسط رایزن فرهنگی ایران در اندونزی اشاره کرد.
 
تحلیل عناصر و قواعد هرمونیکی در اندونزی
 
محمدحسین مختاری، رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در همایش روش‌شناسی فهم متون وحیانی «بررسی و تحلیل مبانی هرمنوتیکی» که در دانشگاه علوم قرآنی جاکارتا برگزار شد، گفت: هرمنوتیک به عنوان موضوع عام تفسیر مطرح است که در عصر غلبه تفکر رومانتیکی به شکوفا می‌رسد و به دغدغه مشترک متفکران حوزه‌های گوناگون تبدیل شده است.
 
وی اضافه کرد: دانش هرمنوتیک نزد متفکران عرصه‌های مختلف به ویژه تفسیر متن از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.
 
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: محور اصلی بحث این است که فرایند فهمیدن چگونه شکل می‌گیرد و مسائل چگونه از شخصی به شخص دیگر منتقل می‌شود؛ بدین ترتیب هرمنوتیک اغلب با متن، پیام و نشانه‌ها سر و کار دارد و بدین سبب با حوزه‌های فکری گوناگون نظیر الهیات، فلسفه، هنر و ... مرتبط است.
 
مختاری ادامه داد: در دوره رومانتیک وجود تشابه فراوانی میان عناصر و قواعد هرمونیکی با مباحث تفسیری متون اسلامی وجود دارد که قابل تطبیق و تحقیق است؛ کسانیکه با علوم قرآنی و تفسیر متنی سرو کار دارند، باید با این علوم آشنایی داشته تا بتوانند پاسخگوی شبهات باشند.
 
لازم به ذکر است که دانشگاه علوم قرآنی جاکارتا تحت نظر نصرالدین عمر، قائم مقام سابق وزیر دین اندونزی و یکی از چهره‌های برجسته قرآنی کشور اندونزی اداره می‌شود.
 
رسم اصول و قواعد وحدت میان ادیان و مذاهب در قرآن
 
برگزاری همایش «قرآن و وحدت امت اسلامی» از دیگر برنامه‌های اندونزی بود که در بزرگترین حوزه علمیه اهل سنت استان سوماترای جنوبی این کشور تشکیل شد.
 
حجت‌الاسلام والمسلمین مختاری، رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی یکی از سخنرانان این همایش بود که با تأکید بر مهم شمردن قرائت قرآن اظهار کرد: قرآن به عنوان کتاب آسمانی در اختیار مسلمانان قرار گرفته است تا از دستورات الهی پیروی کنند.
 
وی افزود: اصول و قواعد وحدت آفرین میان پیروان ادیان و مذاهب در قرآن کریم ترسیم شده است و اگر مسلمانان به دستور قرآن کریم عمل کنند، قطعاً مشکلات برطرف شده و وحدت در جوامع اسلامی رواج خواهد یافت.
 
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی با اشاره به مسائل تفرقه در میان مسلمانان تأکید کرد: متأسفانه عدم اهتمام برخی از مسلمانان به محتوای متون وحیانی باعث ایجاد تفرقه در جوامع اسلامی می‌شود که این خواست دشمنان است.
 
وی با اشاره به تفسیرهای سلیقه‌ای از قرآن گفت: متأسفانه این موضوع موجب شده تا وحدت عمومی میان مسلمانان از بین رفته و تفرقه جایگزین آن شود.
 
مختاری تأکید کرد: نگاه یک سویه و منفعت طلبانه گروه افراطی به بخشی از آیات سبب انشقاق میان جوامع اسلامی شده است که باید در این زمینه هوشیارتر رفتار کنیم.
 
حجت الله ابراهیمیان، رایزن فرهنگی ایران در اندونزی در بخشی دیگر از این مراسم، با بیان اینکه دین اسلام، دین رحمت است گفت: مردم اندونزی از مهمترین خصلت مورد نظر خداوند برای پیامبر(ص) که همان اخلاق خوب باشد، بهره‌مند هستند که این نعمت بسیار بزرگی است؛ خداوند در قرآن کریم می‌فرمایند: «اگر مسلمانی اخلاق نداشته باشد، مردم از اطراف او پراکنده خواهند شد».
 
رایزن فرهنگی کشورمان در اندونزی افزود: امروز مهمترین وظیفه مسلمانان نشان دادن چهره رافت و محبت اسلام است که دشمنان در تلاش هستند این چهره را تخریب کنند.
 
در بخش پایانی این مراسم، مدرک قاری، رئیس بزرگترین حوزه اهل سنت استان سوماترای جنوبی اندونزی در رابطه با جایگاه قرآن و اهمیت اهتمام به آن گفت: ایران، کشور بسیار مهم و حساسی در منطقه است و فشارهایی که کشورهایی همچون آمریکا به این کشور می آورند، قطعاً موجب ضعف آن نخواهد شد و تبلیغات منفی علیه ایران تأثیری نمی‌گذارد.
 
مدرک قاری یادآور شد: ایران کشوری پیشرفته همراه با رفاه برای مردم است که هر روز نوآوری‌های جدیدی را به وجود می‌آورد؛ ناگفته نماند که ایران الگویی برای تمام کشورهای اسلامی است و اندونزی آمادگی دارد با ایران در زمینه مسائل آموزشی، پژوهشی و ... همکاری داشته باشیم.
 
سازماندهی کردن نهادهای مرتبط با اندیشه‌های تقریبی
 
از دیگر برنامه‌های رایزنی فرهنگی ایران، برگزاری نشستی علمی با حضور معاونان و رؤسای دانشکده‌های اندونزی و رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در دانشگاه رادن فتح شهر پلمبنگ اندونزی بود که در این نشست فعالیت‌های پژوهشگاه مطالعات تقریبی مورد بررسی قرار گرفت.
 
مختاری با بیان اینکه قرآن محور وحدت بوده و اثرگذاری بسیاری در زندگی انسان ها می‌تواند داشته باشد، گفت: هوشیاری عالمان دینی امر بسیار مهمی است که در مراقبت از تفسیرهای صحیح و منطقی از متون وحیانی با استفاده از احادیث پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) می‌تواند، مثمرثمر باشد.
 
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی افزود: یکی از مسائل مهم، سازماندهی کردن و یک سویه کردن نهادهای مرتبط با اندیشه‌ای تقریبی است و از سوی دیگر باید در فعالیت‌های ایجابی مؤثر همچون تبادل اساتید و کارگاه‌های آموزشی اهتمام داشت.
 
وی با بیان اینکه مسلمانان دارای مشترکات بسیاری هستند، گفت: باید همواره در گسترش این مشترکات کوشید و اجازه نداد که دشمن میان مسلمانان تفرقه ایجاد کند.
 
رئیس پژوهشگاه مطالعات تقریبی در رابطه با فعالیت‌های این مرکز اظهار کرد: فعالیت های این پژوهشگاه از جمله تدوین و نشر دوره 50 جلدی احادیث مشترک از جمله وظایفی است که با همه توان در اجرایی کردن آن تلاش می‌کنیم.
 
در بخش پایانی این مراسم، پیشنهاد اعزام گروه اساتید این دانشگاه به ایران و اساتید ایران به این دانشگاه مطرح شد.
 
لزوم درک و فهم از قرآن کریم
 
از دیگر رخ دادهای هفته گذشته، برگزاری محفل انس با قرآن در مسجد جامع شهر آمبون اندونزی بود که به همت رایزنی فرهنگی کشورمان در اندونزی تشکیل شد؛ در این مراسم، حجت‌الاسلام والمسلمین ربانی، از مبلغان حوزه علمیه پیرامون عظمت قرآن و جایگاه آن به ایراد سخنرانی پرداخت.
 
وی با بیان اینکه لازم است تا همواره زندگی‌ مردم قرآنی باشد، افزود: زمانیکه مردم با قرآن کریم مأنوس باشند به سعادت و کمال دست خواهند یافت.
 
حجت‌الاسلام ربانی افزود: انس با قرآن باید از دوران کودکی آغاز شود و سعی در فهم مسائل قرآنی داشته باشیم.

captcha