«شیار ۱۴۳» باعث آشتی مردم با سینما شد
کد خبر: 2634899
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۳ - ۰۹:۱۸
وحید اسلامی:

«شیار ۱۴۳» باعث آشتی مردم با سینما شد

گروه هنر: یک منتقد و کارگردان سینما گفت: فیلم سینمایی «شیار ۱۴۳» از آن دسته تولیداتی است که توانست مخاطبان را با سینما آشتی دهد.

وحید اسلامی، منتقد و کارگردان سینما، در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) فیلم سینمایی «شیار 143» را از جمله اتفاقات مثبت سینمای ایران نام برد و اظهار کرد: این فیلم توانسته موجی مثبت در بین مردم ایجاد کند؛ به نحوی که بعد از مدتها دیدیم که از تمام اقشار جامعه در سالن‌های سینما حضور داشتند. اتفاقی که معمولاً در دهه 60 روی می‌داد و در سال‌های گذشته کمتر شاهد چنین اتفاقی بودیم.

وی افزود: نکته حائز اهمیت اینجاست که این فیلم سینمایی توانست قشر مذهبی را هم به سینماها بکشاند، زیرا فیلمی که به نمایش درآمده بود با معیارهای آنان همخوانی داشت. با توجه به این توضیح می‌خواهم بگویم اگر در فیلم‌های سینمایی بتوانیم به درستی به ارزش‌های دینی توجه کنیم، مطمئنا سینما هم به لحاظ کیفی و هم به لحاظ مفهومی رشد خواهد کرد.

کارگران فیلم «دزدان خیابان جردن» ادامه داد: مضمون این فیلم اتفاقاتی است که برای یک مادر شهید طی یک بازه زمانی طولانی روی می‌دهد، اما این تصویرسازی بسیار زیبا انجام شده است. در ضمن لوکیشنی که برای فیلم انتخاب شده با فیلم بسیار همخوان است؛ به ویژه اینکه گویش‌های فیلم‌های هم به شکل درستی با فضای حاکم بر کار همخوان شده است.

این منتقد سینما در پاسخ به این سؤال که چه فاکتوری از فیلم را از دیگر امتیازات فیلم شاخص‌تر می‌داند، گفت: نکات برجسته فیلم متعدد هستند؛ به‌ویژه در دکوپاژ و میزانسن، اما همانطور که همه به آن اذعان دارند، فیلمنامه اثر و بازی مریلا زارعی از امتیازات بسیار شاخص کار است که به راحتی نمی‌توان آن را نادیده گرفت. درباره بازی زارعی همین نکته بس که وی یکی از بهترین نقش‌های زندگی خود را ایفا کرد که تا سال‌ها در اذهان باقی خواهد ماند.

وی درباره استقبال تماشاگران از شیار 143 نیز گفت: شاید زمانی که این فیلم در جشنواره به نمایش درآمد کمتر کسی فکر می‌کرد که بتواند مورد نظر تماشاگران سینما قرار گیرد، اما بعد از حمایت‌هایی که از این فیلم روی داد این اثر به خوبی دیده شد. این نکته نشان می‌دهد که اگر سینمای دفاع مقدس به درستی حمایت شود، قادر است در گیشه نیز جایگاه و شأن لازم را کسب کند.

اسلامی در انتها بیان کرد: سینمای جنگ تنها آثاری نیستند که در آنها خاکریز یا عملیاتی به تصویر کشیده می‌شود، بلکه بیان آنچه بر یک مادر یا همسر شهید گذشته هم می‌تواند فیلم مؤثر دفاع مقدسی باشد؛ به شرطی که سازنده آن به قصه‌ای که روایت می‌کند اعتقاد و ایمان داشته باشد؛ اتفاقی که اگر روی دهد همچون «شیار 143» قلب‌ها تسخیر خواهد شد.

مطالب مرتبط
captcha