انتشار ناآگاهانه مطالب در شبکه‌های اجتماعی؛ زخمی بر پیکره غرور ملی جوانان
کد خبر: 2706189
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۳ - ۱۴:۲۲
رئیس مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه زنجان ابراز کرد:

انتشار ناآگاهانه مطالب در شبکه‌های اجتماعی؛ زخمی بر پیکره غرور ملی جوانان

گروه فضای مجازی: در بسیاری از موارد، تلقین و تکرار موارد و تفکرات، سبب ایجاد اختلال در عملکرد انسان می‌شوند؛ از این‌رو بازنشر ناآگاهانه برخی مطالب جعلی در خصوص ملیت و یا قومیت افراد در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند غرور ملی را جریحه‌دار کند.

اباذر چراغی، رئیس مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه زنجان در گفت‌و‌گو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از زنجان، با اشاره به رواج استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در بین جوانان، گفت: مهم‌ترین مسأله‌ای که با رواج این پدیده در اجتماع به عنوان آسیب برجسته می‌شود، افزایش زمان استفاده از آنها و هدر رفتن زمان بهینه افراد در طول شبانه‌روز است.
وی افزود: علاوه بر این، وسواس‌های فکری و عملی فراوانی نیز در برهه کنونی در بین افراد به چشم می‌خورد که درصد بالایی از آنها از این فضاهای مجازی نشأت می‌گیرد و افراد بدون این که متوجه باشند که در طول استفاده آنها از فضای مجازی شبکه‌های اجتماعی، چه تغییراتی در روان آنها ایجاد می‌شود، همچنان مشغول به استفاده از تلفن همراه و یا رایانه شخصی خود می‌شوند.
رئیس مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه زنجان با تأکید بر اینکه فضای شبکه‌های اجتماعی دارای ویروس‌های فراوانی در تهدید سلامت روان افراد است، ابراز کرد: بسیاری از مطالبی که امروز در شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه در حال تبادل و انتشار است، برخاسته از تفکرات افراد مختلف است و در بسیاری از موارد، جوان بدون این‌که از اثرگذاری آن بر روان خود مطلع باشد، دست به بازنشر آن می‌زنند.
چراغی تصریح کرد: در بسیاری از موارد، تلقین و تکرار موارد و تفکرات، سبب ایجاد اختلال در عملکرد انسان می‌شوند و حتی فرآیند ارتباط و تعامل فرد را با اطرافیان خود با مخاطره مواجه می‌کند؛ از این‌رو بازنشر ناآگاهانه برخی مطالب جعلی در خصوص ملیت و یا قومیت افراد در شبکه‌های اجتماعی، می‌تواند غرور ملی را جریحه‌دار کند.

هویت‌سوزی ایرانی، هدف بسیاری از غرض‌ورزان شبکه‌های اجتماعی است
وی با تأکید بر این‌که بسیاری از مطالبی که در این شبکه‌ها منتشر شده و خلقیات ایرانی‌ها و یا قومیت‌های خاص را به تمسخر می‌گیرد، غرض‌ورزانه تولید می‌شود، اظهار کرد: باید قبول کرد که برخی کشورها، تحمل دیدن پیشرفت جوانان ایرانی را ندارند و می‌خواهند شادابی و امید را از جامعه جوان ایران حذف کنند و در این راستا از هر راهی وارد می‌شوند تا هویت آنها را تخریب و استقلال را از کشور بگیرند.
این رونشناس زنجانی تأکید کرد: جوانان باید آگاه باشند که با بازنشر این گونه مطالب در شبکه‌های اجتماعی، به صورت ناآگاهانه در راستای تقویت اهداف دشمنان قدم برمی‌دارند و از این‌رو باید آموزش‌هایی در راستای آگاه‌سازی جوانان انجام شود.
رئیس مرکز بهداشت و مشاوره دانشگاه زنجان خاطرنشان کرد: متأسفانه در سال‌های اخیر در خصوص آگاه‌سازی اقشار مختلف جامعه برای استفاده آگاهانه از ابزار ارتباط جمعی کم‌کاری کرده‌ایم و همین امر سبب شده است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی تلفن همراه امروز عادات ذهنی ناپسندی در افراد ایجاد کرده و رفتار آنها را نیز در نهایت تحت تأثیر قرار دهد.
چراغی در پایان یادآور شد: ابزارهای ارتباطی روز می‌تواند در بالندگی و رشد افراد نقش مؤثری داشته باشد، به شرط این‌که آگاهی‌های لازم از سوی سازمان یا نهادی مشخص در خصوص استفاده صحیح از آنها ارائه شود.

captcha