تنبلی در اقتصاد داخلی تولیدکنندگان را به رباخواری سوق می‌دهد
کد خبر: 2714880
تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۳۹۳ - ۱۰:۴۸
حسن رحیم‌پور:

تنبلی در اقتصاد داخلی تولیدکنندگان را به رباخواری سوق می‌دهد

گروه اقتصاد: عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: وجود تنبلی در اقتصاد داخلی و التماس در سیاست خارجی تولید‌کنندگان و فعالان اقتصادی را ورشکست کرده و آنان را به دلالی و رباخواری سوق می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، حسن رحیم‌پورازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه این هفته تهران در ادامه مباحث مربوط به ویژگی‌های بازار اسلامی اظهار کرد: بحث را به دو بخش تقسیم می‌کنم، بخشی مربوط به سخنان مقام معظم رهبری است که اقتصاد کشور را به کشورهای غربی گره نزنیم و ایشان خطاب به مسئولان اظهار کردند اگر در مذاکرات هسته‌ای کوتاه بیائیم، بعد آنان سراغ ارزش‌های شما خواهند آمد و بعد اظهار کردند چشم امید به نقاط حقیقی بدوزید و نه به نقاط خیالی.
وی افزود: تجربه علمی و تاریخی نشان می‌دهد هرگاه آنان احساس کردند ما از موضع ضعف سخن می‌گوئیم ضربات بیشتری می‌زنند و بیشتر تحریم می‌کنند؛ چراکه به این نتیجه رسیده‌اند تحریم‌ها اثر کرده است و ما این را از دهه شصت تجربه کرده‌ایم.
رحیم‌پور اظهار کرد: نکته بعدی درباره اقتصاد مقاومتی است و باید دانست که در آئین اقتصاد اسلامی بدون رسیدن به عزت و استغنا و حاکمیت اخلاق اسلامی در بازار نمی‌توانید نیروهای تولید را فعال و نیروهای توزیعی را فعال کنید. توهم دیگر در این قضیه این است که در داخل کشور امکانات اقتصادی اندک است و باید منتظر کمک از خارج باشیم اما باید توجه داشت آنقدر سرمایه در داخل کشور هست که اگر درست مدیریت شود تمام مشکلات اقتصادی حل خواهد شد.
وی افزود: متأسفانه این باور وجود ندارد و تنبلی در اقتصاد داخلی و التماس در سیاست خارجی همواره وجود داشته است. اگر سیاست‌های مالیاتی و گمرکی اصلاح شده و قوانین مجلس اصلاح شود و نگذاریم هرگروهی که وارد تولید می‌شود ورشکست شوند و به دنبال دلالی و رباخواری بروند، آنگاه خواهیم دید که در سخت‌ترین شرایط تحریم اقتصاد ایران بسیار قوی خواهد شد.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: در روایت آمده است به جای اتکا به دیگران به قدرت ملت خود تکیه کرده و از نیروهای تولیدی خود حمایت کنید.
رحیم‌پور ادامه داد: این روزها سالگرد صدور حکم سلمان رشدی است و امام(ره) می‌فرمایند عده‌ای به من گفتند شما واکنش نشان ندهید تا اقتصاد ما بهتر شود و امام جواب دادند اگر به توهین به پیامبر اسلام(ص) واکنش نشان ندهیم، نه تنها ذلیل می‌شویم بلکه اقتصاد هم بدتر خواهد شد و اگر الان کوتاه می‌آیند به این دلیل است که از شما می‌ترسند.
وی افزود: هیلاری کلینتون در کتاب خاطرات خود می‌گوید: هنگام بهار عربی به چند کشور عربی رفتم و هشدار دادم اگر به سمت اصلاحات سیاسی و اقتصادی کنترل شده نروید تمام رژیم‌های شما ساقط خواهد شد و ترس از ایران را به آنان یادآور شدم و ما تصمیم گرفتیم با سیاست چماق و هویج با ایران تعامل کنیم و اعتراف می‌کند مذاکرات با ایران یک تاکتیک بود چراکه اگر اینکار را نمی‌کردیم ائتلاف تحریم از هم می‌پاشید.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه اظهار کرد: کلینتون می‌گوید وقتی دیدیم در سال 2009 ایران در منطقه قوی شد، اوباما به ایران نامه نوشت و دلیل این نامه‌نگاری کاهش نفوذ ما در خاورمیانه و افزایش نفوذ ایران بود بنابراین مجبور شدیم راه مذاکره را در پیش بگیریم اما تا احساس کردیم ایران ضعیف شده است گفتیم باید تحریم‌ها را تشدید کنیم.
وی افزود: همه هدف ما از این اقدامات به زانو درآوردن اقتصاد ایران بود و اینکه چشم اقتصاد ایران به ما باشد و ما می‌دانستیم که رگ حیاتی اقتصاد ایران، نفت است و تولید داخلی ایران به گونه‌ای هدایت نشده است که از وابستگی به نفت خارج شوند بنابراین ما باید تحریم‌ها را بیشتر کنیم و خودم گاهی برای تحقق این امر به کشورهای مختلف سفر می‌کردم.
رحیم‌پور ادامه داد: خود آنها اعتراف می‌کنند تنها راه مقاومت ایرانیان این است که اقتصاد خود را از وابستگی به نفت نجات دهند و همه این اعترافات در تأیید سخنان مقام معظم رهبری است که چشم خود را به دیگران ندوزید.
وی افزود: عده‌ای مخالفت می‌کنند که روایاتی که در این تریبون درباره بازار اسلامی و اقتصاد اسلامی گفته می‌شود به صلاح نیست اما من به آنان می‌گویم آن نماز جمعه‌ای که در آن مشکلات عینی و واقعی جامعه طرح نشود و درباره مفاسد سخن گفته نشود، آن نماز دیگر مرکز امر به معروف و نهی از منکر نیست؛ بنابراین نگذارید ولایت فقیه در مبارزه با جریانات مخالف داخلی و خارجی تنها بماند.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی اظهار کرد: اگر مذهب در زندگی ما جریان داشت اینهمه چک بی‌محل، کلاهبرداری، طلاق و ... وجود نداشت؛ بنابراین اگر می‌خواهید نماز جمعه‌های شما شلوغ و شلوغ‌تر شود مسائل و مشکلات روز از جمله مشکلات اقتصادی را با بیان کنید.

وی در پایان اظهار کرد: اهل بیت(ع) به ما گفته‌اند اگر کار و تولید کنید و اخلاق اقتصادی را در بازار رعایت کنید به هیچکس وابسته نخواهید بود بنابراین اگر می‌خواهید به عزت و استغنا برسید به کار و تلاش بدون وابستگی به دیگران بپردازید چراکه هرکس در مقابل غربی‌ها تعظیم کرده است فشار بر او بیشتر شده است.

captcha