اجرای مناسب قوانین؛ مهم‌ترین مانع فساد اقتصادی/ دستگاههای عریض و طویل چاره کار نیست
کد خبر: 2807148
تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۳ - ۰۹:۵۰
عضو کمیسیون تلفیق عنوان کرد:

اجرای مناسب قوانین؛ مهم‌ترین مانع فساد اقتصادی/ دستگاههای عریض و طویل چاره کار نیست

گروه اقتصاد: کولیوند، اجرای مناسب قوانین را مهمترین مانع فساد اقتصادی دانست و اظهار کرد: کشورهایی که به درستی با مفاسد اقتصادی مبارزه کرده‌اند بدون تأسیس دستگاه‌های عریض و طویل در این زمینه موفق بوده‌اند.

محمدجواد کولیوند، عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به ارزیابی خود از مبارزه با مفاسد اقتصادی در دوران پس از انقلاب اسلامی پرداخت و اظهار کرد:‌ اولین دستاوردی که این انقلاب اسلامی برای آحاد مردم داشت سرنگونی رژیمی بود که از یک طرف تا دندان مسلح بود و ثروت بسیاری هم داشت و از سوی دیگر فضای بسیار ناخوشایندی را در جامعه و برای مردم ایجاد کرده بود.

فساد اقتصادی برخی افراد را به ساختار حاکمیتی منتسب نکنیم

وی ادامه داد: در چنین شرایطی، فاصله شدید طبقاتی ایجاد شده بود و قشری محروم و قشر اندکی مرفه بودند و این انقلاب این فضا را از بین برد. نکته بعدی، این است که در مسیر انقلاب اسلامی برخی ارزش‌ها جایگزین ارزش‌های دوران قبل از انقلاب شد؛ هرچند برخی این ارزش‌ها را زیر پا می‌گذارند اما بسیاری از آحاد مردم در مکان‌های مختلف و در حوزه‌های اجرایی و قضایی، این ارزش‌های اصیل اسلامی همانند پاکدستی، ایثار، گذشت، فداکاری و دوری از حرام را بسیار مهم و مورد احترام می‌دانند.

کولیوند تأکید کرد: این موارد، ارزش‌هایی بود که انقلاب اسلامی برای مردم به بار آورد اگرچه ما در همه اعصار مواردی را داشته‌ایم که افرادی در داخل حکومت  خیانت می‌‌کردند و چنین مواردی در صدر اسلام هم وجود داشته است اما ما به هوای خیانت آنها نباید چنین اقداماتی را به ساختار حاکمیتی منتسب کنیم.

دستاوردهای اقتصادی انقلاب اسلامی

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس به دستاورهای اقتصادی انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: به نظرم دستاوردهای بسیار بزرگی در این زمینه حاصل شده است و علی‌رغم تحریم‌های متعدد امروزه توانسته‌ایم در بسیاری  از حوزه‌ها از جمله نانوتکنولوژی، هوافضا، پزشکی، مسائل دفاعی، صادرات و صنایع مختلف حرف‌های بسیاری برای گفتن داشته باشیم.

نماینده کرج در خانه ملت تأکید کرد: تحقق همه این موارد در شرایط کنونی اقتصاد ایران نیازمند خودباروی است و این خودباوری را انقلاب اسلامی برای ما به وجود آورد؛ وگرنه اگر این اعتماد به نفس شکل نمی‌گرفت مسلما ما به جایی نمی‌رسیدیم.

اجرای مناسب قوانین مهمترین مانع فساد اقتصادی است

کولیوند در پاسخ به این پرسش که برای مبارزه با مفاسد اقتصادی باید سازمان‌های جدیدی را تأسیس کنیم یا نیازمند تقویت سازمان‌های کنونی هستیم؟ اظهار کرد: به نظرم نیازی به سازمان جدید نیست؛ چراکه نکته مهم، این است که  سازمان‌های فعلی باید وظیفه خود را به درستی انجام دهند. مگر کشورهایی که با فساد مبارزه می‌کنند دارای دستگاه‌های عریض و طویل در این زمینه هستند؟ آنها قوانین را به درستی اجرا می‌کنند تا کسی تعدی نکرده و جرأت تخلف نداشته باشد.

عضو کمیسیون تلفیق بودجه مجلس تأکید کرد: به نظرم اگر قرار باشد همواره  دستگاه‌های عریض و طویل و نظارت‌های متعددی برای مبارزه با مفاسد اقتصادی داشته باشیم و مدام سازمان‌های جدیدی را برای مبارزه با این مشکل تأسیس کنیم، باز راه‌های دیگری برای فساد به وجود خواهد آمد.

دستگاه های موجود برای مبارزه با مفاسد اقتصادی کافیست

وی ادامه داد: به همین دلیل بنده اعتقاد دارم دستگاه‌های نظارتی موجود همانند سازمان بازرسی کل کشور و دیوان محاسبات برای مبارزه با مفاسد اقتصادی کفایت می‌کند و اگر آنها به نوبه خود در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی به درستی بررسی کرده، تصمیمات مناسب گرفته و گزارش‌های صحیح تهیه کنند موجب تصمیم‌گیری صحیح هم خواهد شد.

نماینده کرج در خانه ملت در پایان عنوان کرد: به نظر بنده در سناریوهایی که برای مبارزه با فساد اقتصادی وجود دارد باید به درستی طرح مسئله شده و به درستی هم در اینباره تصمیم گرفته شود؛ چراکه این روند منطقی‌تر بوده و در اینصورت نیازی به تأسیس سازمان جدید هم نیست.

مطالب مرتبط
captcha