تقویت ارتباط با خالق یکتا؛ هدف از آموزش اسماء‌الحسنی به کودکان
کد خبر: 2917690
تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۵۲
نویسنده کتاب «۹۹ نام نیکوی خداوند» عنوان کرد:

تقویت ارتباط با خالق یکتا؛ هدف از آموزش اسماء‌الحسنی به کودکان

گروه بین‌الملل: کتاب «۹۹ نام نیکوی خداوند» برای اولین‌بار به زبان انگلیسی با هدف تقویت ارتباط کودکان با خداوند، ترویج آموزش معنوی، خلاقانه و قلبی و نیز افزایش احساس وحدت میان انسان‌ها به نگارش درآمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Peninsula»، کتاب انگلیسی‌زبان «99 نام نیکوی خداوند» که به‌تازگی تألیف و منتشر شده است، مانند راهنمایی، خوانندگان نونهال را با شیوه‌ای جدید و جذاب با نام‌های خداوند آشنا و آیات قرآنی و متون مقدسی را که به این نام‌ها اشاره دارند، عنوان می‌کند.

در هر بخش این کتاب یکی از نام‌های خداوند آورده شده و توضیح زیبایی در مورد آن نوشته شده است. همچنین آیات قرآنی، احادیث قدسی و اشعار عرفانی مرتبط با آن نام ذکر شده و در پایان خواننده را به انجام چند فعالیت برای تعمق بیشتر در مفهوم آن نام ترغیب می‌کند.

«دنیل دایر»، از مؤسسان پایگاه اینترنتی chickpeapress.co.uk و نویسنده و تصویرگر این کتاب، در مورد دلیل تألیف این کتاب می‌گوید: «زیبایی و نیروی این نام‌ها مرا مجذوب کرد. چیزی به من گفت که کودکان هم نیاز دارند که آن‌ها را بدانند؛ نه فقط بزرگترها».

وی افزود: این کتاب با یک شعر ساده برای راهنمایی کودکان به سوی نام‌های خداوند آغاز شد و بعد به چیزی بسیار گسترده‌تر و ان‌شاءالله بسیار عمیق‌تر تحول یافت.

دایر که سال‌ها به کودکان و بزرگسالان در انگلیس و دیگر کشورها تدریس کرده و بیش از 16 سال در زمینه انتشار کتاب‌های آموزشی و کتاب‌های کودکان فعالیت داشته است، افزود: «من تا به حال کتاب کودکانه‌ای به زبان انگلیسی ندیده‌ام که به تعلیم 99 نام نیکوی خداوند به شیوه‌ای که مناسب برای کودکان باشد؛ بپردازد».

این هنرمند تأکید کرد: «باید به کودکان کمک کنیم تا اسماء‌الحسنی و صفات خداوند را بشناسند و مکان‌هایی را که این ویژگی‌های الهی در آن بهترین انعکاس را دارند، قدر بدانند و آن مکان‌ها وجود خودشان و جهان طبیعت است».

وی در ادامه گفت: علاوه بر گسترش شناخت معنوی و محیطی کودکان، این کتاب به آن‌ها کمک می‌کند که تنوع فرهنگی جوامع مدرن را درک کنند و به آن احترام بگذارند. باید به کودکان در مورد همه انسان‌ها و نه فقط مسلمانان آموزش دهیم.

وی افزود: این کتاب اساساً برای کودکان 10 تا 14 سال تألیف شده اما طراحی‌های آن به‌گونه‌ای است که کودکان کوچکتر هم می‌توانند از آن بهره ببرند؛ به‌ویژه اگر آن را به همراه والدین یا معلم خود بخوانند.

دایر ادامه داد: «ما در این کتاب می‌خواهیم خلاقیت و پرسیدن سؤال را در کودکان تحریک کنیم. ما معتقدیم که کودکان دانشی غریزی در وجود خود دارند و بهترین راه برای یادگیری خلاق بودن است». به‌جای تغذیه آن‌ها با اطلاعات و دادن فهرستی از بایدها و نبایدها، در این کتاب با ارائه تمرین‌ها و فعالیت‌های فکری، کودکان به کسب علم و شناخت ارزش‌های اخلاقی به صورت خودجوش ترغیب می‌شوند.

دایر تأکید کرد: «ما می‌خواهیم که کودکان تجربه‌ای از زندگی درونی و ندای قلبی خود داشته باشند. مثلاً هنگامیکه در مورد نام "رحمن" می‌آموزند، برای ما مهمتر این است که بتوانند بخشش را در وجود خود نسبت به دیگران ایجاد کنند تا اینکه فقط بتوانند رحمن را توضیح دهند».

این هنرمند مسلمان در پایان گفت: «این کتاب و نیز کتاب‌هایی که در آینده منتشر خواهیم کرد، با هدف تقویت ارتباط کودکان با خداوند، ترویج آموزش معنوی، خلاقانه و قلبی و نیز افزایش احساس وحدت میان انسان‌ها به نگارش درآمده است».

captcha