مدارس دینی پاکستان؛ زیر ذره‌بین منتقدان
کد خبر: 2946906
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۲۴

مدارس دینی پاکستان؛ زیر ذره‌بین منتقدان

گروه بین‌الملل: دانش‌آموزان روی زمین نشسته‌اند و غرق در آیاتی هستند که می‌خوانند. کلاه‌های سفیدشان نشان می‌دهد که آن‌ها دانش‌آموزان یکی از ده‌ها هزار مدرسه دینی پاکستان هستند که اخیراً اتهاماتی علیه آن‌ها مطرح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری «Columbia Tribune»، منتقدان می‌گویند که این مدارس دینی منبع ترویج ستیزه‌جویی و خشونت هستند.

پس از آنکه طالبان چند ماه قبل به یک مدرسه در پیشاور حمله کردند و 150 نفر را که اکثر آن‌ها کودک بودند به قتل رساندند، دولت پاکستان به شدت تحت فشار قرار گرفت تا با ستیزه‌جویی و تروریسم مبارزه کند.

نواز شریف، نخست‌وزیر پاکستان، 20 اقدام عملی را پیشنهاد کرد که ثبت و کنترل مدارس دینی از آن جمله بود.

منتقدان مدارس دینی در پاکستان ادعا می‌کنند که این مدارس دانش‌آموزان را با مهارت‌های زندگی آشنا نمی‌کنند و به جای آن تعصب دینی را رواج می‌دهند.

اما بسیاری از کسانیکه در مدارس دینی کار می‌کنند، می‌گویند که به صورت ناعادلانه‌ای هدف قرار گرفته‌اند و به ستیزه‌جویی متهم می‌شوند.

ابرار الحق، مدرس مدرسه تعلیم‌القرآن راولپندی ضمن رد اتهام ترویج خشونت می‌گوید: «ما همه کسانی را که در اقدامات تروریستی دست دارند، محکوم می‌کنیم. این کشور ماست. هرکسی که علیه پاکستان و علیه اسلام عمل کند، محکوم است».

آمار دقیقی از تعداد مدارس دینی در پاکستان در دست نیست اما تصور می‌شود که ده‌ها هزار مدرسه دینی در سراسر این کشور فعال است.

این مدارس علاوه بر آموزش دینی دانش‌آموزان، مسئولیت تأمین خوراک و محل اسکان برای آن‌ها را نیز بر عهده دارند.

 

captcha