گزارش رتبه‌بندی مؤسسات مالی اسلامی برتر جهان در سال ۲۰۱۴ منتشر شد
کد خبر: 2946916
تاریخ انتشار : ۱۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۳۹
توسط پژوهشکده پولی و بانکی؛

گزارش رتبه‌بندی مؤسسات مالی اسلامی برتر جهان در سال ۲۰۱۴ منتشر شد

گروه اقتصاد: گزارش رتبه‌بندی مؤسسات مالی اسلامی برتر جهان در سال ۲۰۱۴ که توسط لیلا محرابی تهیه شده است از سوی پژوهشکده پولی و بانکی بانک‌ مرکزی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، به نقل از پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی، بازارهای مالی اسلامی طی سال‌های اخیر توانسته‌اند به واسطه ارائه خدمات مالی قابل سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌ها، گسترش تنوع پرتفوی تولیدات و ارائه خدمات بیشتر در راستای جذب مشتریان جدید از رشد و توسعه قابل توجهی در بازارهای جهانی برخوردار گردند. در حال حاضر، موسسات مالی در راستای گسترش محصولات خود به مشتریان، بیشترین تمرکز را بر فعالیت‌های بانکداری خرد و خدمات شرکتی به موسسات کوچک و متوسط (SMEs) قرار داده‌اند. با این اوصاف، طی دهه گذشته مهمترین دلایل توسعه مالی اسلامی در جهان را می‌توان به چهار عامل کلیدی از جمله توسعه زیرساخت‌ها، تأمین مالی شرکتی، مدیریت ثروت (دارایی) و تکافل (بیمه اسلامی) تقسیم‌بندی نمود. در این زمینه، صنعت تأمین مالی منطبق بر شریعت از طریق انتشار صکوک دولتی و شرکتی توانسته‌است به بالاترین سطح از رشد در سال 2014 دست یابد و بسیاری از بانک‌ها و موسسات مالی در حال تغییر مدل‌های کسب و کار خود جهت تطبیق با شرایط بازار جدید می‌باشند.

بر اساس آخرین رتبه‌بندی بزرگ‌ترین موسسات مالی اسلامی در جهان که در شماره نوامبر سال 2014 نشریه تخصصی بنکر منتشر شده است، ارزش کل دارایی‌های منطبق بر شریعت در جهان معادل 1391 میلیارد دلار می‌باشد که بانک‌های کاملاً اسلامی مبلغ 1069 میلیارد دلار آن را در اختیار خود دارند. افزون براین، بانک‌های‌ اسلامی سودی معادل ۱۴/۲ میلیارد دلار با متوسط نرخ بازدهی دارایی ۱/۷ درصد را طی سال مذکور کسب نموده‌اند. در این میان، نقش بانک‌ها و موسسات مالی ایرانی در میان سیصد و شصت بانک تجاری و تخصصی، شرکت‌های بیمه و موسسات مالی و اعتباری،  بسیار چشمگیر و از نظر حجم دارایی‌ها در بالاترین ردیف‌های این رتبه‌بندی قرار دارند. از مجموع این سیصد و شصت موسسه مالی اسلامی در 40 کشور جهان، 250 موسسه به طور کامل خدمات اسلامی ارائه می‌دهند و 110 بانک تجاری با داشتن باجه‌های اسلامی به عرضه خدمات منطبق بر شریعت می‌پردازند.

علاقمندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت گزارش کامل به این لینک مراجعه نمایند.

captcha