از عزای مشهد در آخرین روزهای ماه صفر تا استقبال از رهبری با برگزاری شب شعر سپندوار
کد خبر: 3013782
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۱:۳۵
آخرین فصل ۹۳ در مشهد‌الرضا(ع)؛

از عزای مشهد در آخرین روزهای ماه صفر تا استقبال از رهبری با برگزاری شب شعر سپندوار

گروه اجتماعی: آخرین فصل سال در مشهد رویدادهای متنوع قرآنی و مذهبی در شهر مشهد رخ داد که برگزاری مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع) و برگزاری نخستین هم‌اندیشی سراسری خادمان قرآن کریم کشور از جمله این برنامه‌ها بود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، در آخرین فصل سال در مشهد رویدادهای متنوع قرآنی و مذهبی در شهر مشهد رخ داد که برگزاری نشست اخلاق و معنویت در سیره نبوی با حضور جهادگران جهاد دانشگاهی مشهد و خانواده‌های آن‌ها همزمان با شام رحلت حضرت رسول(ص) و شهادت امام حسن(ع) از جمله این برنامه‌ها بود.

خادمان آستان قدس رضوی همچون خادمان، فراشان، دربانان، کفش‌داران و حفاظ طبق سنوات گذشته در شام غریبان امام مهربانی‌ها در محل دارالتولیه(سازمان مرکزی آستان قدس رضوی) اجتماع کردند، همچنین، ۴۰ شبکه رادیویی و تلویزیونی به انعکاس حال و هوای حرم مطهر رضوی در دهه آخر صفر و ایام شهادت حضرت رضا(ع) پرداختند.

حرکت زنان سوگوار محله نوغان مشهد

برگزاری اجتماع عظیم رضوی با حضور زائران و مجاوران و هیئت‌های عزاداری در صحن جامع رضوی حرم امام رضا(ع)، مراسم خطبه‌خوانی شب شهادت امام رضا(ع)، حرکت زنان سوگوار محله نوغان مشهد برای بازخوانی روایت پرشور بخشیدن مهریه زنان نوغان مشهدی برای برپایی مراسم سوگواری شهادت ثامن الاحجج(ع) از برنامه های نخستین روزهای فصل زمستان در مشهد بود.

همزمان با دومین روز ربیع الاول 1436 هجری قمری، سید‌عباس صالحی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه فرهنگ رعایت وقف باید توسط رسانه‌های کشور تبیین و به جامعه عرضه شود، گفت: ما باید کشورهای خارجی را در حوزه وقف سرمشق خود قرار بدهیم زیرا تعدادی از کشورها در این راستا فعالیت‌های موفقیت‌آمیزی داشته‌اند.

رقابت 346 نفر در سی وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی

برگزاری مرحله استانی سومین دوره مسابقات قرآنی «تسنیم» ویژه کارکنان دستگاه‌های عضو شورای فرهنگی دفتر مقام معظم رهبری و خانواده‌های آن‌ها،‌ آغاز به کار سی وهفتمین دوره مسابقات قرآن اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی با رقابت 346 نفر و برگزاری پنجمین نشست مسئولان منطقه‌ای مؤسسه قرآنی ـ فرهنگی بیت‌الاحزان حضرت زهرا(س) از دیگر رویدادهای مشهد در دی ماه 93 به‌شمار می‌رود.

یکی از مهمترین برنامه‌های مشهد در دی‌ماه برگزاری نخستین هم‌اندیشی سراسری خادمان قرآن کریم کشور بود که با پیام آیت‌الله‌العظمی عبدالله جوادی‌ آملی، از مراجع عظام تقلید کار خود را آغاز کرد و در ادامه حجت‌الاسلام محمدرضا حشمتی، معاون قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه تاکنون انجمن‌های مختلفی در کشور تأسیس شده است اما جای انجمن خادمان قرآنی خالی بود، اظهار کرد: هر چند مجمع خادمان قرآنی با تأخیر آغاز به کار کرده است اما امیدواریم اقدامات خوبی در این انجمن انجام شود.

اجرای تئاتر مسیر مشترک که برای چند ثانیه افکار عمومی را درگیر این مسئله می‌کند که دنیا فانی و محل گذر است پس تا می‌توانیم دلی به دست آوریم و هنر درست زندگی کردن و نه به هر قیمتی بودن را بیاموزیم، از دیگر رویدادهای این ماه بود.

نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی فعالان رسانه‌ای حوزه قرآن،‌ عترت و نماز مشهد

دی‌ماه 93 در نخستین نشست شورای سیاست‌گذاری و هماهنگی فعالان رسانه‌ای حوزه قرآن،‌ عترت و نماز مشهد حمید غلامی، ‌مدیر فرهنگسرای قرآن و عترت مشهد گفت: برای انعکاس موضوعات قرآنی باید اولویت‌ها را در نظر بگیریم.

برگزاری همایش رحمة للعالمین، همزمان با هفته وحدت و با حضور روحانیون و علمای اهل سنت و شیعه استان‌های خراسان، نشست هم‌اندیشی مشترکات تاریخی و فرهنگی خراسان و عراق با موضوع اعتلای کتاب‌نویسی و کتابت قرآن و تشکیل نهمین جلسه شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان خراسان رضوی از دیگر برنامه‌ها بود.

دیدار جمعی از مدیران و اعضای بسیج رسانه خراسان رضوی با آیت‌الله سید‌احمد علم‌الهدی، امام‌جمعه مشهد، برگزاری پنجمین نشست هم‌اندیشی نخبگان ستایشگری اهل بیت(ع) با حضور ۲۰۰ نفر از مداحان و شعائر آئینی سراسر کشور‌ و پایان پنجمین دوره آموزشی سرگروه های صالحین بسیج صدا وسیما از جمله برنامه‌های سال 93 مشهد به‌شمار می‌رفت.

همچنین، در آخرین روزهای دی‌ماه تفاهم‌نامه همکاری بین اداره‌کل آموزش و پرورش خراسان رضوی و اداره‌کل اوقاف و امور خیریه خراسان رضوی در راستای فعالیت‌های فرهنگی و آموزشی قرآن، عترت، نماز و تبلیغ و ترویج فرهنگ وقف امضا شد.

وداع جامعه قرآنی مشهد با استاد محمدکاظم حسن‌زاده

اما در سال 93 یکی دیگر از اساتید قرآنی مشهد دار فانی را وداع گفت و جامعه قرآنی را غرق در عزا کرد که مراسم تشییع استاد محمدکاظم حسن‌زاده، استاد و قاری قرآن کریم صبح دوم بهمن‌ماه از مهدیه مشهد همراه با قرائت زیارت عاشورا آغاز و تا حرم مطهر رضوی ادامه پیدا کرد و در نهایت پیکر این استاد قرآن در بهشت رضای مشهد آرمید.

برگزاری مراسم پاسداشت شهدای نهضت جهان اسلامی، ‌یادبود شهید جهاد مغنیه و شهدای لبنان، یادواره بانوی بافضیلت با رویکرد تبیین شخصیت بانوان با فضیلت هم‌عصر استاد طاهایی(ره) و هدف تبیین سیره بانوی فاضله بتول نوقانی و برپایی اجتماع بزرگ «من عاشق محمدم(ص)» از دیگر برنامه‌های بهمن ماه شهر مشهد بود.

نشست «راه‌اندازی انجمن خیّران و واقفان قرآن کریم استان خراسان رضوی»، سلسله نشست‌های رویش فرهنگ ویژه فعالان و مدیران فرهنگی و سومین دوره مسابقات بین‌المللی آسیای میانه و قفقاز برای طلاب و خانواده جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة نیز در بهمن‌ماه در مشهد برگزار شد.

نشست ثلث‌نویسان معاصر جهان اسلام

از دیگر برنامه‌های مشهد در فصل آخر سال می‌توان به تشکیل نشست ثلث‌نویسان معاصر جهان اسلام، برگزاری گردهمایی فارغ‌التحصیلان رشته تفسیر، علوم قرآنی و حدیث دانشگاه علوم اسلامی رضوی، رقابت هشت ملیت در سومین دوره مسابقات قرآن و حدیث ویژه همسران و فرزندان طلاب غیرایرانی جامعةالمصطفى(ص) العالمیة مشهد و برگزاری گردهمایی مسئولان ستادهای نماز جمعه خراسان رضوی اشاره کرد.

برگزاری نخستین همایش از سلسله همایش‌های تخصصی مقاومت در افق فقاهت با حضور اساتید برتر حوزه و دانشگاه در مشهد، برگزاری همایش انجمن قرآنی بانوان شمال شرق کشور ۱۴ تا ۱۷ بهمن‌ماه، برپایی شب شعر رسول عشق در اعتراض به هتک حرمت به ساحت این پیامبر آسمانی با حضور شاعران آئینی و شاعران فارسی‌زبان خارج از کشور نیز از برنامه‌های بهمن ماه در مشهد بود.

همایش بین‌المللی اندیشه‌ها، آثار و خدمات امیر علیشیر نوایی، اختتامیه طرح قرآنی «والفجر»، سومین نشست از سلسله نشست‌های «فجر بیداری» با عنوان «امام خمینی؛ احیاگر ابعاد سیاسی ـ اجتماعی اسلام» و راهپیمایی دندان شکن 22 بهمن‌ماه در مشهد برگزار شد.

ضرورت بهره‌گیری از کارشناسان خبره برای ترویج مفاهیم قرآنی

ضرورت بهره‌گیری از کارشناسان خبره برای ترویج مفاهیم قرآنی از سخنان آیت‌الله سیدجعفر سیدان، مدرس و استاد حوزه علمیه خراسان در دیدار با مسئولان جهاد دانشگاهی و همچنین، خبرنگاران ایکنا و ایسنای استان خراسان رضوی بود.

طی بهمن‌ماه 93 شانزدهمین دوره مسابقات قرآن کریم کارکنان سازمان تأمین اجتماعی با رقابت 276 نفر از کارکنان بانو و آقای این سازمان، مراسم بدرقه صندوق‌های ضریح امامین جوادین(ع) به سمت سامرا، اکران فیلم سینمایی محمد رسول‌الله(ص) با حضور مدیران استانی، مسئولان آستان‌ قدس رضوی و حدود 500 خادم بارگاه ثامن‌الحجج(ع) در پردیس سینمایی هویزه مشهد برگزار شد.

برگزاری نخستین همایش سراسری مداحان برگزیده جوان، پنجمین همایش ادواری رؤسای شورای اسلامی استان‌های سراسر کشور، پنجمین اردوی کشوری برگزیدگان گام اول طرح فراگیر حفظ و درک مفاهیم سوره های قرآن کریم، دومین همایش ملی تحجر و اسلام آمریکایی و هفتمین یادواره شهدای مهندس خراسان رضوی با پیام امتداد راه شهدا از دیگر برنامه های مهم مشهد بود.

دیدار با احمد مهرمشهدی، مؤذن پیشکسوت مسجد جامع گوهرشاد

همچنین، با توجه به رویکرد ایکنای خراسان رضوی برای بهره‌مندی از تجربیان اساتید قرآنی، جمعی از مسئولان و فعالان قرآنی در نخستین روزهای اسفندماه 93 همراه با هیئت تحریریه ایکنا با احمد مهرمشهدی معروف به افخمی، مؤذن پیشکسوت مسجد جامع گوهرشاد دیدار کردند.

از دیگر برنامه‌های ماه آخر سال 93 مشهد می‌توان به برگزاری آزمون مرحله سوم طرح تربیت حافظان قرآن کریم استان همزمان با سراسر کشور با حضور بیش از 14 هزار حافظ قرآنی خراسان رضوی و برگزاری هشتمین جشنواره تئاتر دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با موضوعات اقتصاد و فرهنگ با عزم ملی و مدیریت جهادی، سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی، ارزش‌ها و دستاوردهای انقلاب اسلامی و دفاع مقدس، موضوعات و داستان‌های قرآنی، عاشورا، سیره‌ معصومین(ع)، انبیاء و ... اشاره کرد.

برگزاری چهارمین اجلاس سراسری مدیران و مسئولان تشکل‌های فرهنگی جامعة المصطفی(ص) العالمیة مشهد، نشست «دیدگاه اسلام درباره نقش زن در جامعه» با سخنرانی حجت الاسلام شیخ حسین انصاریان، دومین همایش مبانی مدارای دینی و مذهبی و الگوی امام موسی صدر از دیگر برنامه های آخرین ماه 93 در پایتخت معنوی ایران بود.

توصیه به قرائت نماز دو رکعتی با قنوتی شامل سه آیه آخر سوره حشر

حجت‌الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، امام جمعه موقت تهران همزمان با دهه فاطمیه در رواق امام خمینی(ره) بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) با بیان اینکه حرم مطهر امام رضا(ع) اکسیر اعظم است که باطن افراد را متحول می‌کند، با تأکید بر اینکه اگر فردی سه آیه آخر سوره حشر که 12 نام اعظم پروردگار را شامل می‌شود، پیش از خواب خوانده و در خواب قبض روح شود، به مقام شهادت نائل خواهد شد، ابراز کرد: برای استجابت دعا و برآورده شدن حاجت می‌توان به اعمال و اذکار مستند پرداخت که در این زمینه قرائت نماز دو رکعتی با قنوتی که شامل سه آیه آخر سوره حشر می‌شود، توصیه شده است.

طی اسفندماه رویدادهای مهم دیگری هم رخ داد که می توان به برگزاری سمینار «زیارت نوروزی» با هدف بررسی مسائل مرتبط با گردشگری پیرامون ابعاد اقتصادی، اجتماعی و کالبدی زیارت و زائران در ایام نوروز و بهار و برگزاری مراسم استقبال از قاریان و حافظان خراسان رضوی شرکت‌کننده در سی‌وهفتمین دوره مسابقات سراسری قرآن کریم سازمان اوقاف و امور خیریه که شش مقام برتری این دوره را به دست اورده بودند، اشاره کرد.

برگزاری همایش علمی مادران اهل بیت(ع)

برگزاری همایش علمی مادران اهل بیت(ع) با هدف الگوسازی برای زنان امروزی، تشییع پیکر مطهر هفت تن از شهدای مدافع حرم حضرت زینب(س) و رقیه(س)، اختتامیه مسابقه وبلاگ‌نویسی انقلاب آسمانی، درختکاری و غرس 17 هزار نهال همزمان با هفته درختکاری به یاد 17 هزار شهید استان از دیگر برنامه های اسفندماه در مشهد به شمار می‌رود.

همچنین، طی آخرین ماه سال 93 در مشهد، برنامه هایی از جمله همایش دست‌های مهربانی با هدف اجرای امینانه نیات واقفان و کمک به ایتام و مستمندان، نشست تخصصی فقه پژوهی در جهان اسلام، اختتامیه همایش «دین، نشاط، زندگی» و مراسم ویژه شبی با قرآن و عترت یادبود 17 هزار شهید استان خراسان رضوی برگزار شد.

برگزاری هفتمین دوره مسابقات حفظ و مفاهیم نهج‌البلاغه در هفت رشته حفظ کل نهج‌البلاغه، کل خطبه‌ها، 110 خطبه اول نهج‌البلاغه، نامه‌ها، حکمت‌ها، صحیفه سجادیه و حفظ مفاهیم نهج‌البلاغه، برگزاری پنجمین همایش عرصه‌ها و روش‌های حدیث پژوهی در مسیر احیاء جایگاه حدیث و مطالعات حدیثی در حوزه های علمیه از دیگر برنامه‌های مهم مشهد در اسفندماه بود.

اسفندماه در افتتاحیه طرح «زکات‌العلم»، حجت‌الاسلام محسن قرائتی، رئیس ستاد اقامه نماز کشور با اشاره به اینکه تأکید بر نماز باید اولین اقدام مبلغان باشد، گفت: این تأکید بدان دلیل است که در جامعه ما تارک‌الصلوة کم نیست اما نباید در ابتدای تبلیغ مستحبات را به مردم فرادهیم.

برگزاری اختتامیه سومین فستیوال ملی تئاتر کودک و نوجوان آهوانه با هدف ترویج سیره رضوی و مفاهیم اخلاقی تربیتی و حمایت از آثار تولید شده در این حوزه و بررسی 25 ساله مهم‌ترین دستاوردهای جامعه قاریان قرآن در مجمع عمومی جامعه قاریان قرآن مشهد نیز از مهم ترین رویدادهای مشهد بود.

آخرین رویدادهای مشهد

اما نواخته نشدن نقاره در هنگام سال تحویل ۹۴ همزمان با دهه فاطمیه در جوار مضجع شریف ثامن‌الحجج(ع)، را محمود ممتاز، معاون اماکن متبرکه و امور زائران آستان قدس رضوی در نشست خبری برنامه‌های نوروزی این آستان برای زائران و مجاوران خبر داد.

رونمایی از هشت المان شهری نوروز 94 مشهد با موضوع فاطمی، رونمایی از کتاب «چشم‌های شرجی» نوشته مریم عرفانیان که شامل داستان‌های کوتاه در خصوص دفاع مقدس می شود، برگزاری نشست تبیین جایگاه باغ موزه در حفظ و نشر ارزش‌های دفاع مقدس، برگزاری چهارمین جشنواره شب شعر سپندوار در استقبال از رهبر معظم انقلاب به مشهدالرضا(ع) نیز آخرین رویدادهای مشهد در سال 93 بود و اینگونه مشهدالرضا سالی دیگر را در پناه امام رئوف سپری کرد.

captcha