همدلی و هم‌زبانی یک مطالبه است/لزوم در کنار هم بودن دولت و ملت
کد خبر: 3080911
تاریخ انتشار : ۱۴ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۷:۲۸
حجت‌الاسلام متقی‌نیا:

همدلی و هم‌زبانی یک مطالبه است/لزوم در کنار هم بودن دولت و ملت

گروه اجتماعی: امام جمعه موقت خرم‌آباد اظهار کرد:همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت شعار نیست بلکه مطالبه است از این رو دولت و ملت باید در کنار هم باشند تا رشد و پیشرفت کشور اسلامی را به دنبال داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام قاسم متقی‌نیا، امام جمعه موقت خرم‌آباد در خطبه‌های این هفته نمازجمعه خرم‌آباد در مصلی الغدیر با اشاره به مذاکرات هسته‌ای گفت: گروه 5+1 به دنبال محکوم کردن ایران در عرصه بین‌المللی در زمینه هسته‌ای بود و می‌خواست با راه‌های مختلف جلوی هسته‌ای ایران را بگیرد.
وی افزود: دشمنان کشور به‌دنبال محروم ایران از امکانات و ظرفیت‌های بین‌المللی بوده و یکی از راه‌های آن‌ها برای این محرومیت این بود که در درون کشور جلوی فناوری‌ها و علوم را گرفته و در بیرون نیز جلوی ظرفیت‌هایی که ما می‌توانیم در سطح بین‌الملل داشته باشیم را بگیرند.
خطیب نماز جمعه خرم‌آباد با بیان این‌که دشمنان در مذاکرات خودهمین هدف را پیگیری می‌کردند، ادامه داد: تیم مذاکره کننده ایران در دور جدید مذاکرات هسته‌ای به‌واسطه حمایت رهبری و ملت حضور پیدا کردند.
حجت‌الاسلام متقی‌نیا با اذعان به این‌که پشتوانه تیم مذاکره کننده کشور ما درونی بود، خاطرنشان کرد: تیم مذاکره کننده اگر تا امروز توانسته موفق عمل کند به پشتوانه مقام معظم رهبری و ملت ایران بوده است از این رو نگرانی‌های مقام معظم رهبری و ملت ایران این است که این تیم باید ظرف مدت سه ماه آن‌چه که حق ایران اسلامی است در این مذاکرات را به‌دست آورد همچنان که تا کنون دستاوردهای خوبی داشته است.
متقی‌نیا در بیان دستاوردهای تیم مذاکره کننده به مواردی از جمله قبول حق غنی‌سازی، اصل غنی‌سازی، ادامه کار در فردو و نطنز، خاتمه دادن و لغو تمام تحریم‌ها  اشاره کرد.
وی افزود: با این وجود این یک فرصتی برای تقویت اقتصاد مقاومتی است از این‌رو باید از گروه مذاکره کننده که در یک نبرد نفس‌گیر نرم تلاش خوبی داشته‌اند و شبانه روز کار کرده‌اند تقدیر و تشکر کرد.
وی به جنایات آل‌سعود در یمن اشاره کرد و گفت: این عمل آل‌سعود یک کشتار و نسل کشی بی‌رحمانه، نقض قوانین بین‌المللی و اقدامی علیه بشریت بوده که نوعی مظلوم‌کشی و ضعیف‌کشی است و لکه ننگی بر چهره آل‌سعود خواهد بود.
امام جمعه موقت خرم‌آباد افزود: ملت بزرگ یمن قربانی سیاست‌های منفعت طلبانه جوامع بین‌المللی و کشورهای منطقه هستند ولی بدون تردید شکست متجاوزین به یمن حتمی است.
متقی‌نیا به نام‌گذاری سال‌جاری از سوی مقام معظم رهبری تحت عنوان دولت و ملت همدلی و هم‌زبانی اشاره کرد و گفت: همدلی و هم‌زبانی دولت و ملت شعار نیست بلکه مطالبه است از این رو دولت و ملت باید در کنار هم باشند تا رشد و پیشرفت کشور اسلامی را به‌دنبال داشته باشد.
امام جمعه موقت خرم آباد خاطرنشان کرد: در نامگذاری امسال باید طبق نظام جمهوری اسلامی، کنار گذاشتن منافع شخصی، حق‌گویی، صبوری و امید به آینده، اصلاح اقتصاد و اشتغال‌زایی، حماسه سیاسی و اقتصادی و اصلاح الگوی مصرف به‌عنوان مطالبه‌های اصلی مدنظر باشند.
وی در بخشی از سخنانش به مبانی قرآنی و روایی برای حفظ و حراست از محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و افزود: بر اساس آیات قرآن به محیط زیست و طبیعت و به زیبایی و خلقت احسن خدای متعال تاکید و توجه فراوان شده است.
متقی‌نیا به ۱۰ نکته قرآنی در زمینه لزوم توجه به محیط زیست و منابع طبیعی اشاره کرد و بیان داشت: بر اساس آیات قرآنی خداوند خالق همه آن‌چه در آسمان‌ها و زمینه بوده و آن‌چه آفریده به بهترین نحو خلق کرده است.
امام جمعه موقت خرم‌آباد ادامه داد: بر اساس آیات قرآن همه موجودات و همه عالم هستی تسبیح خدای متعال را به‌جا می‌آورند لذا با توجه به این‌که ستایش خدا بدون شعور امکان‌پذیر نیست پس همه عالم دارای شعور هستند.
حجت‌الاسلام متقی‌نیا عنوان کرد: مطابق بسیاری از آیات قرآنی از جمله آیه ۱۱۵ سوره ملک بر استفاده درست انسان از منابع طبیعی و آسمانی تاکید شده است.
وی افزود: خداوند به نمونه‌های استفاده درست از ثمرات درون زمین توسط انبیاء اشاره کرده است به‌طوری‌که در آیه ۱۳ سوره سبا شکوفایی هنر و صنعت را در زمان حضرت سلیمان(ع) مثال زده است.
امام جمعه موقت خرم‌آباد اضافه کرد: همچنین در آیه ۳۷ سوره هود به کشتی سازی حضرت نوح(ع) با استفاده از ثمرات طبیعی و در آیه هشت سوره انبیاء به صنعت زره‌سازی توسط داوود نبی اشاره شده است.
حجت‌الاسلام متقی‌نیا به وجود رابطه بین انسان و طبیعت اطراف آن به نقل از آیات قرآن اشاره کرد و گفت: مطابق آیه ۱۱۲ سوره نمل مردم یک روستا که دارای رزق و روزی فراوانی بودند و در امنیت به سر می‌بردند به‌دلیل کفران نعمت، خداوند لباس گرسنگی و ترس را بر آن‌ها پوشاند و رزق و امنیت را از آن‌ها گرفت.
وی با بیان این‌که بین اعمال انسان و حوادث نیز ارتباط وجود دارد، افزود: خداوند متعال به انسان‌ها نعمت عطا می‌کند و مطابق آیات قرآن این خداوند نیست که نعمت‌ها را از انسان می‌گیرد بلکه عملکرد افراد باعث می‌شود نعمت‌ها تبدیل به نقمت شوند.
امام جمعه موقت خرم‌آباد اظهار کرد: خداوند می‌فرماید که در زمین مسافرت کنید و عاقبت کسانی‌که نسبت به محیط زیست کفران نعمت کردند را مشاهده کنید.
حجت‌الاسلام متقی‌نیا عنوان کرد: انسان به هر اندازه که بتواند در راستای توسعه جنگل‌ها و مراتع حرکت کرده و آن‌را حفظ کند در پیشگاه خداوند صاحب فضیلت خواهد شد و برعکس اگر کسی حتی نهالی را قطع کند از فضیلت خداوند دور خواهد بود.
همچنین، سالروز شهادت سید محمد باقر صدر و خواهرش بنت‌الهدی صدر، سالروز شهادت شهید آوینی و سالروز وفات ام‌البنین از دیگر مباحثی بود که خطیب جمعه خرم‌آباد در رابطه با آن سخن گفت.

captcha