مسکن‌های امروزی متناسب با سبک زندگی اسلامی نیست
کد خبر: 3141809
تاریخ انتشار : ۲۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲
میرعمادی:

مسکن‌های امروزی متناسب با سبک زندگی اسلامی نیست

گروه فعالیت‌های قرآنی: مسکن انسان باید آگاهانه و با آداب و شرایطی باشد که متأسفانه امروز وضعیت مسکن انسان‌ها بسیار اسفبار شده است و وضعیت مسکن برخی انسان‌ها حتی از مسکن موجودات و حیوانات پائین‌تر آمده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد امروز، 25 فروردین‌ماه در جمع هنرمندان لرستانی در تفسیر آیات 68 و 69 سوره نحل گفت: این آیات اشاره به خانه‌سازی و تولید عسل توسط زنبور دارد و به همین دلیل این سوره به سوره نحل نام‌گذاری شده است.

وی افزود: یکی از شگفتی‌های آفرینش و هنرهای خدا در موجودی به‌نام زنبور عسل نشان داده شده است که این هنر و شگفتی آفرینش آن‌قدر اهمیت داشته است که سوره‌ای از قرآن به نام نحل نام‌گذاری و یک آیه از قرآن به این موجود اختصاص دارد.

این مفسر قرآن‌کریم در بیان معانی وحی گفت: وی در لغت به‌معنای اشاره سریع و فهماندن مخفیانه سریع است در قرآن این کلمه در معانی ارتباط بین پیامبران و خدا  و مخفیانه بودن مطرح است.

وی اضافه کرد: ارتباط و پیام‌رسانی بین خدا و پیامبر را وحی می‌گویند، وحی به‌معنای الهام نیز آمده است، وحی‌ای که در مورد زنبور عسل به‌کار رفته الهام غریزی است، کلمه وحی به مادر موسی به‌معنای الهام خودآگاه، در مورد زکریا به‌معنای اشاره سریع و در مورد شیطان به‌معنای وسوسه به‌کار رفته است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان گفت: در آیه 68 سوره نحل خداوند متعال به زنبور عسل الهام کرده است که «وَأَوْحَى رَبُّکَ إِلَى النَّحْلِ أَنِ اتَّخِذِی مِنَ الْجِبَالِ بُیُوتًا وَمِنَ الشَّجَرِ وَمِمَّا یَعْرِشُونَ؛ و پروردگار تو به زنبور عسل وحى [=الهام غریزى] کرد که از پاره‏اى کوه‌ها و از برخى درختان و از آن‌چه داربست [و چفته‏‌سازى] می‌کنند خانه‌‏هایى براى خود درست کن».

وی از خانه‌سازی زنبور عسل به‌عنوان یکی از شگفتی‌ها یاد کرد و افزود: این موجود عجیب و غریب می‌‎تواند خانه‌ای بسازد که این خانه ویژگی‌هایی داشته باشد.

میرعمادی با اشاره به ضرورت مسکن برای موجودات و حیوانات و این‌که مسکن انسان با مسکن موجودات دیگر فرق دارد، اضافه کرد: مسکن انسان باید آگاهانه و با آداب و شرایطی باشد که متاسفانه امروز وضعیت مسکن انسان‌ها بسیار اسف‌بار شده است و وضعیت مسکن برخی انسان‌ها حتی از مسکن موجودات و حیوانات پایین‌تر آمده است.

این مفسر قرآن‌ کریم بیان کرد: مسکن موجودات و حیوانات بر یکدیگر اشراف ندارد هرگز موجود یا حیوانی مسکن خودش را در دید حیوان دیگر قرار نمی‌دهد و این در حالی است که امروز مسکن‌های ما به همدیگر اشراف دارد و این یک اشکال مهم است.

وی اضافه کرد: تمام موجودات و حیواناتی که برای خودشان مسکن می‌سازند یک حریمی قائل می‌شوند مراقب هستند دیدی به هم‌دیگر نداشته باشند اما امروز مسکن‌های ما در دید کامل است در حالیکه سبک زندگی اسلامی این‌طور نیست این سبک عریان سبک زندگی غربی است.

نماینده ولی‌فقیه در لرستان با بیان این‌که مسکن نیاز اولیه هر موجود، حیوان و انسانی است، گفت: قرآن به ما دستور می‌دهد که شما مسکنی که انتخاب می‌کنید آگاهانه باشد حریم‌ و حرمت داشته باشد.

وی افزود: خداوند متعال در آیه 69 سوره نحل می‎فرماید:  «ثُمَّ کُلِی مِن کُلِّ الثَّمَرَاتِ فَاسْلُکِی سُبُلَ رَبِّکِ ذُلُلًا یَخْرُجُ مِن بُطُونِهَا شَرَابٌ مُّخْتَلِفٌ أَلْوَانُهُ فِیهِ شِفَاء لِلنَّاسِ إِنَّ فِی ذَلِکَ لآیَةً لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ؛ سپس از همه میوه‏‌ها بخور و راه‌هاى پروردگارت را فرمان‌بردارانه بپوى [آن‌گاه] از درون [شکم] آن شهدى که به رنگ‌هاى گوناگون است بیرون می‌‏آید در آن براى مردم درمانى است راستى در این [زندگى زنبوران] براى مردمى که تفکر می‌کنند نشانه [قدرت الهى] است».

میرعمادی با اشاره به این‌که زنبور هم در درونش کارخانه عسل‌سازی و هم کارخانه زهرسازی دارد و عسل زنبور بالاترین شفا و زهرش بالاترین دردهاست، گفت: زنبور در کنار عسل‌سازی مواد شیمایی، زائد و مضر را دفع می‌کند.

وی با بیان این‌که یک نظم و شرح وظایفی در زندگی زنبور عسل وجود دارد و یک گروه آن‌ها مأمور شناسایی گل‌ها، گیاهان و میوه‌ها، یک گروه مسئولیت نشانه‌گذاری و اطلاع‌رسانی و گروهی نیز مسئولیت مکیدن گل‌ها را دارند و کار تولید عسل را زنبور ملکه انجام می‌دهد، اضافه کرد: حیوانات از هدایت تکوینی و غریزی برخوردار هستند و آن‌ها به حال خود راها نشده‌اند.

این مفسر قران‌کریم در بیان خواص عسل به جنبه درمانی و شفابخشی و نیروبخشی آن اشاره کرد و افزود: عسل جلوگیری کننده از ایجاد عفونت در معده و روده، مؤثر در خون‌سازی و نیروبخش است و در جراحی‌ها از عسل برای جذب پوست به هم استفاده می‌شود، در درمان زخم معده و رمانتیسم مؤثر است و بسیاری فواید دیگر نیز دارد.

وی در پایان بیان کرد: دقیق‌ترین مطالب راجع به مسکن، اقتصاد، پزشکی، هنری و جغرافیایی در قرآن وجود دارد اما هدف قرآن از بیان این مباحث شکوفا کردن خردورزی و تفکر انسان است و اهداف تربیتی و هدایتی دارد.

captcha