برنامه تفسیر قرآن در جمع پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح لرستان برگزار شد
کد خبر: 3178027
تاریخ انتشار : ۳۱ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴
با محوریت سوره نحل؛

برنامه تفسیر قرآن در جمع پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح لرستان برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: برنامه تفسیر قرآن‌ کریم با محوریت سوره مبارکه نحل ظهر امروز، ۳۱ فروردین‌ماه در جمع پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح لرستان برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی ‎فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد ظهر دوشنبه، 31 فروردین‌ماه در برنامه تفسیر قرآن در جمع پیشکسوتان قرآنی نیروهای مسلح لرستان در تفسیر آیه 70 سوره نحل «وَاللّهُ خَلَقَکُمْ ثُمَّ یَتَوَفَّاکُمْ وَمِنکُم مَّن یُرَدُّ إِلَى أَرْذَلِ الْعُمُرِ لِکَیْ لاَ یَعْلَمَ بَعْدَ عِلْمٍ شَیْئًا إِنَّ اللّهَ عَلِیمٌ قَدِیرٌ» گفت: این آیه در رابطه با طول عمر انسان و تغییر و تحولات عمر انسان است.

وی با بیان این‌که از وقتی‌که یک انسان به دنیا می‌آید تا زمانی‌که از دنیا می‌رود را عمر دنیوی می‌گویند، افزود: وقتی صحبت از عمر می‌شود منظور از بدو تولد تا فوت انسان است کمااینکه انسان در مجموع سه مرحله را پشت سر می‌گذرد، شکم مادر، مرحله دنیوی و زندگی اخروی که بخشی از آن در برزخ و بخشی از آن در قیامت است.

میرعمادی ادامه داد: باید بدانیم که هم حیات و هم مرگ به دست خداست زیرا خداوند آفریننده مرگ و حیات است و این نکته یکی از دلایل خداشناسی است.

این مفسر قرآن‌ کریم با بیان این‌که عمر انسان‌ها متفاوت است و بعضی‌ها عمر مفید دارند و برخی دیگر عمر مفید عنوان کرد: عمر انسان چهار مرحله دارد، مرحله اول مرحله رشد و نمو که از بدو تولد تا سن 30 یا 40 سالگی است، مرحله دوم مرحله وقوف و رکود است که از سن 30 تا 50 یا 40 تا 50 سالگی است، مرحله سوم از 50 تا 60 سالگی که مرحله نزول و فرود است و از سن 60 سالگی به بالا مرحله ناتوانی است.

نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با بیان این‌که طلبیدن طول عمر خوب است به حدیثی از پیامبراکرم(ص) اشاره کرد که فرموده است: خوشا به‌حال کسی‌که طول عمر داشته باشد، مرگ طلبیدن بد است و شهادت در راه خدا آرزوست کمااینکه در برخی از دعاها به ما گفته شده است که از خداوند طول عمر بخواهید البته طول عمر زمانی خوب است که مفید و مطلبوب باشد.

میرعمادی در تشریح عوامل طول عمر انسان، تصریح کرد: شکرگزاری فراوان با گفتن ذکر الحمدلله، رب‌العالمین، به‌جا آوردن سجده‌ شکر، صله رحم، نیکوکاری، عمل صالح و به‌جا گذاشتن باقیات و صالحات از عوامل افزایش طول عمر هستند.

وی صفت خوش‌اخلاقی را از دیگر عوامل طول عمر انسان‌ها دانست و اضافه کرد: خانواده‌هایی که در زندگی خوش اخلاق هستند طول عمر زیادی دارند لیکن خوش اخلاقی با دلقک‌بازی متفاوت است کمااینکه دائم‌الوضو بودن، رکوع و سجده‌های طولانی و نیکی به پدر و مادر از دیگر عوامل افزایش طول عمر هستند.

وی در تشریح عواملی که باعث کوتاهی عمر انسان می‌شود، اظهار کرد: خوردن گوشت زیاد، ظلم بر مردم، رابطه نامشروع و گناه از مهمترین عوامل کوتاهی عمر انسان است.

نماینده ولی ‎فقیه در لرستان با بیان این‌که عمر مفید، عمری است که در طاعت خدا صرف شود، در عبادت خدا سپری شود و در جهت کمالاتی مانند علم، ایمان و تقوا هزینه شود، خاطرنشان کرد: عمر مفید یعنی این‌که انسان نافع برای مردم باشد و در مقابل عمری که در آن انسان دچار غفلت شود و کمالات خود را از دست بدهد، غیر مفید است.

captcha