اجرای ۳۰ طرح ملی از محل اعتبارات منشور/ کلان‌برنامه‌ای با عنوان «سایر برنامه‌ها»/ تداوم پایش
کد خبر: 3213357
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۰:۰۲
حمید محمدی از برنامه‌های قرآنی سال ۹۴ می‌گوید؛

اجرای ۳۰ طرح ملی از محل اعتبارات منشور/ کلان‌برنامه‌ای با عنوان «سایر برنامه‌ها»/ تداوم پایش

گروه فعالیت‌های قرآنی: دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی ضمن تبیین برنامه‌های پیش روی شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال ۹۴ گفت: امسال شش برنامه را برای اجرا در دستور کار قرار داده‌ایم.

حجت‌الاسلام والمسلمین حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) در مورد مهم‌ترین برنامه‌های این شورا در سال 94 گفت: امسال شش عنوان برنامه را به عنوان برنامه‌های اصلی شورای توسعه فرهنگ قرآنی تعریف کرده‌ایم و تلاش خواهیم داشت این برنامه‌ها در سال جاری اجرایی شوند، مورد ششم این برنامه‌ها خود دارای اقسام مختلفی است.

برنامه‌های در دستور کار
وی افزود: اولین برنامه در سال 94 تداوم طرح پایش عملکرد قرآنی دستگاه‌ها و نهادها با شیوه‌نامه‌ای که به تصویب شورای توسعه فرهنگ قرآنی در جلسه اخیر رسیده است، خواهد بود. همانطور که اطلاع دارید در سال گذشته پایش شروع شد و سطح قابل توجهی از دستگاه‌ها و استان‌ها زیر پوشش قرار گرفت.

فعال‌سازی محتوای کمیسیون‌ها
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی دومین برنامه را فعال‌سازی محتوای کمیسیون‌های تخصصی شورا عنوان و تصریح کرد: کمیسیون‌های تخصصی روی دور آمده‌اند و جلسات خوبی دارند، در دولت جدید جلسات نسبتاً منظم برگزار می‌شود؛ درست است که تعداد جلسات محدود شده است اما تلاش داریم تا این جلسات محتوایی شود. یکی از فعالیت‌های ما این خواهد بود که سطح کیفی کمیسیون‌ها را ارتقاء دهیم، لذا تحقیقات و مطالعاتی که انجام می‌گیرد و نتایج به دست آمده به کمیسیون‌ها ارئه خواهد شد.

پیگیری آیین‌نامه تشکیل هیئت رسیدگی به مؤسسات
محمدی اظهار کرد: سومین برنامه در سال جدید پیگیری جدی اجرای آیین‌نامه تشکیل هیئت رسیدگی به امور مؤسسات فرهنگی قرآن و عترت و ادغام دو اتحادیه است. در سال همدلی و همزبانی دولت و مردم این اتفاق باید بیفتد، این همدلی باید دو طرف باشد.

برگزاری جلسات هیئت در آینده‌ای نزدیک
رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اذعان کرد: اجرای آیین‌نامه هیئت رسیدگی به امور مؤسسات، یکی از فعالیت‌های جدی است، کارهای آن نهایی شده است و طی چند روز آینده اولین جلسات آن نیز برگزار می‌شود، البته مسائل کوچکی به وجود آمده است که قابل حل شدن است و به حول الهی جلسات این هیئت به زودی برگزار خواهد شد.

تداوم جلسات راهبری نظام توسعه
وی خاطرنشان کرد: چهارمین برنامه در دستور کار قرار گرفته شده تداوم برگزاری جلسات راهبری نظام توسعه فرهنگ قرآنی اعم از شوراها، کمیسیون‌ها و شوراهای استانی است. جلسات راهبری نظام توسعه برنامه کلیدی و جدی است که در آن به دنبال نظام توسعه فرهنگ قرآنی هستیم، تاکنون جلساتی در مورد اینکه چگونه می‌توان به نظام توسعه فرهنگ قرآنی دست یافت برگزار شده است. این جلسات در شورا، کمیسیون‌ها و شوراهای استانی برگزار شده است. در این زمینه تعدادی پروژه اجرا شده است و نتایج آن به کمیسیون‌ها و شوراهای استانی تزریق خواهد شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه به معرفی پنجمین برنامه مهمی که این شورا برای سال 94 طراحی کرده است پرداخت و گفت: این برنامه اجرای 30 برنامه ملی مصوب شورای توسعه فرهنگ قرآنی از محل اعتبارات اجرای منشور در سال 94 از طریق نظارت کمیسیون‌ها است.
محمدی افزود: امسال 30 برنامه مصوب ملی در نظر گرفته‌ایم که قبلاً جزء مصوبات شورای توسعه مطرح شده بود، برنامه‌های ملی در سه عنوان توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآن، توسعه آموزش عمومی و توسعه تبلیغ و ترویج قرآن کریم است. در این بین، پنج کلان‌برنامه را برای این سه حوزه به صورت مشترک در نظر گرفته‌ایم.

اجرای 5 برنامه مشترک در سه حوزه اصلی
وی در ادامه به معرفی این پنج عنوان برنامه مشترک در سه حوزه اصلی پرداخت و در ادامه تصریح کرد: استقرار سامانه اطلاعات هوشمند مدیریت حوزه تخصصی، گفتمان‌سازی ادبیات توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه تخصصی، توانمندسازی و ارتقاء سرمایه انسانی در حوزه تخصصی، تدوین، تکمیل و اشاعه سند راهبردی در حوزه تخصصی و طراحی و استقرار مرکز رصد و نظام جامع اطلاعاتی هوشمند توسعه فرهنگ قرآنی، از جمله این پنج برنامه است که به صورت مشترک در هر سه حوزه مطرح شده اجرا خواهد شد.

اختصاص 5 کلان برنامه در بخش پژوهش
رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم بیان کرد: در حوزه پژوهش و آموزش عالی نیز پنج کلان برنامه را طراحی کرده‌ایم که شامل توسعه مطالعات نظام‌سازی قرآنی با رویکرد تمدن‌سازی قرآن‌بنیان، توسعه مطالعات فرهنگ‌سازی و مدیریت امور قرآنی کشور، طراحی، توسعه و ارتقاء برنامه‌های درسی قرآنی در نظام آموزش عالی، توانمندسازی نیروی انسانی در نظام پژوهش و آموزش عالی و گسترش گفتمان قرآنی اهل بیت در عرصه عینی، ملی و بین‌المللی، می‌شود.

سهم حوزه آموزش عمومی قرآن از کلان برنامه‌ها
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی خاطرنشان کرد: در حوزه آموزش عمومی قرآن به عنوان یکی از سه حوزه اصلی فعالیت‌ها و برنامه‌های ملی نیز سه کلان برنامه مدنظر قرار داده‌ایم که شامل اصل بازطراحی، توسعه و تحول برنامه آموزش عمومی قرآن، اجرای اقدامات طرح ملی حفظ قرآن و توسعه و تجهیز فضاهای آموزش عمومی قرآن، می‌شود. این سه کلان برنامه در این حوزه در بخش‌های دولتی، مردمی و ... اجرا می‌شود.

اجرای 9 برنامه در حوزه تبلیغ و ترویج
محمدی با بیان اینکه در حوزه تبلیغ و ترویج نیز 9 کلان برنامه طراحی شده است، گفت: این بخش 39 درصد بودجه مصوب را به خود اختصاص داده است، در تبلیغ و ترویج یکی از بحث‌های مطرح شده توسعه فعالیت‌های قرآنی در فضای مجازی، فناوری‌های ارتباطی و رسانه ملی است.
وی افزود: حمایت از تولید و عرصه آثار و محصولات قرآنی، حمایت از برگزاری مسابقات، همایش‌ها، نمایشگاه‌ها، جشنواره‌ها، محافل و اعزام‌های تبلیغی و ترویجی، حمایت از فرهنگ‌سازی قرآنی در فضاها و اماکن عمومی، حمایت از توسعه توانمندسازی نهادهای قرآنی مردمی و چند برنامه دیگر از جمله کلان برنامه‌های حوزه تبلیغ و ترویج قرآن کریم است.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در ادامه روند اختصاص بودجه برای اجرای این برنامه‌ها، یادآور شد: برنامه‌ریزی به این صورت است که برنامه‌های کلان به کمیسیون‌ها و دستگاه‌ها اعلام می‌شود، آنها نیز در این چارچوب برنامه‌های خود را طراحی می‌کنند، این برنامه‌ها پس از بررسی در کمیسیون‌ها کلان‌برنامه‌ها استخراج شده و در شورا برای اختصاص بودجه تأیید خواهد شد.

تحول در زمان‌بندی تخصیص بودجه
محمدی با بیان اینکه سال 94 سالی خواهد بود که همه برنامه‌ها با جزئیات و کلان‌برنامه و درصدها کاملاً مشخص است، گفت: امسال اعلام شد که تمام برنامه‌های تهیه شده با تعیین بودجه و مصوبه کمیسیون تا آخر اردیبهشت در اختیار شورا قرار بگیرد تا بتوانیم پس از دریافت بودجه از سوی دولت آن را بلافاصله اختصاص دهیم. سال گذشته پایان ماه آذر هنوز برنامه‌ها را دریافت نکرده بودیم. بنابر این امسال سیاست‌ها قبل از سال ابلاغ شد و هم اینکه کلان برنامه‌ها مشخص شده است و همه را برای ارائه برنامه‌ها آخر اردیبهشت‌ماه اعلام کرده‌ایم.
رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اذعان کرد: پیش‌بینی من این است که در سال 94 شرایط بسیار خوبی از این جهت داشته باشیم، جمع‌بندی از سال قبل داشته‌ایم و این 22 برنامه از دل آن بیرون آمده است، با توجه به تجربه سال‌های قبل، بحث‌های بسیار زیادی صورت گرفت تا به پنج برنامه مشترکی که در بالا به آن اشاره شد رسیدیم. نکته‌ای که وجود دارد این است که دستگاه‌ها در حال گفت‌وگو هستند و در زمان مقرر برنامه‌ها را اعلام خواهند کرد.

«سایر برنامه‌ها»
محمدی در ادامه ششمین برنامه‌ای که شورای توسعه فرهنگ قرآنی در سال 94 در دستور کار خود قرار داده است، سایر برنامه‌ها نامید و گفت: این برنامه که از آن با عنوان «سایر برنامه‌ها» یاد می‌شود، شامل 9 برنامه مختلف است که یکی از آنها تصویب و تکمیل اصطلاح‌شناسی نظام توسعه فرهنگ قرآنی است، به این معنی که اصطلاحات نظام توسعه یکسان شود تا همه یک تلقی واحد و یگانه‌ای از آن داشته باشند.
دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی گفت: از دیگر برنامه‌های بند ششم برنامه‌های سال 94 می‌توان به بازبینی و بازآرایی منظومه جلسات راهبری نظام توسعه، شناسایی موانع تحقق مطلوب وظایف شورای هماهنگی و گسترش فعالیت‌های قرآنی استان‌ها، تعامل مؤثر سازمان‌ها با دبیرخانه کمیسیون‌ها و شورای هماهنگی استان‌ها، گفتمان‌سازی نظام توسعه قرآنی و پیگیری و ایجاد مرکز پایگاه جامع رصد، کنترل و جریان‌سازی دانش قرآنی کشور از جمله دیگر این برنامه‌ها است که در زیر مجموعه 9 برنامه بند ششم برنامه‌های سال 94 قرار گرفته است.
رئیس ستاد راهبری طرح ملی حفظ قرآن کریم اظهار کرد: هفتمین برنامه از زیرمجموعه سایر برنامه‌ها که در ذیل ششمین برنامه از برنامه‌های در دستور کار شورای توسعه فرهنگ قرآنی قرار گرفته است تنظیم و انتشار به هنگام اسناد پشتیبان مصوبات کمیسیون‌ها است، هشتمین موضوع نیز پیگیری استقرار صندوق مشارکت توسعه فرهنگ قرآنی است، با وجود موانع قاطع هستیم تا هر جوری شده است این صندوق که از مصوبات خود شورا است و تاکنون موانع متعددی داشته است، امسال سال استقرار نهایی آن باشد. نهمین مورد هم اهتمام به اجرای جدی برنامه نظارت بر هزینه اعتبارات اجرای منشور با تأکید بر شفافیت بخشی تعمیم و تخصیص منابع مالی است که در دستور کار قرار داده‌ایم.
وی همچنین در مورد تحقق این برنامه‌ها تا پایان سال 94، گفت: این برنامه‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند، برخی از آنها از سال گذشته شروع شده‌اند، برخی دیگر نیز صددرصد جدید هستند که ممکن است در همین سال به پایان برسند برخی دیگر که در همین دسته هستند احتمال دارد چند سال ادامه داشته باشند که برنامه‌های پژوهشی و آموزشی در این دسته هستند.
وی افزود: با توجه به اینکه برنامه‌ها مشخص است و همه چیز به طور کامل روشن شده است به محض ورود بودجه پس از تصویب در کمیته بودجه که از طرف شورا تعیین شده است در کمترین زمان ممکن بودجه‌ها به دستگاه‌ها اختصاص خواهد یافت.
محمدی عنوان کرد: بنابر این در سال 94 پنج افق روشن را ترسیم کردیم و یک برنامه با عنوان سایر برنامه‌ها در 9 عنوان طراحی کرده‌ایم.

captcha