اظهارات 4 قاری بین‌المللی در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن ایران
کد خبر: 3249515
تاریخ انتشار : ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷

اظهارات 4 قاری بین‌المللی در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن ایران

گروه فعالیت‌های قرآنی: چهار نفر از قاریان بین‌المللی کشورمان طی گفت‌وگوهای جداگانه‌ای به اظهارنظر در مورد مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران پرداخته‌اند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از ستاد خبری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، تعدادی از قاریان بین‌المللی کشورمان به بیان نظرات خود در مورد این مسابقات پرداخته‌اند که در ادامه این گزارش به آنها پرداخته شده است.
مسابقات بین‌المللی قرآن به یک زمان خاص محدود نشود/ ضرورت برگزاری کارگاه‌های متنوع آموزشی
سیدجواد پناهی، قاری بین‌المللی قرآن کشورمان، در گفت‌وگو با ستاد خبری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، در مورد آثار سی و یک دوره برگزاری مسابقات بین‌الملی قرآن در جامعه، گفت: البته تأثیرگذاری این مسابقات امری است که همه بر آن اذعان دارند و به اعتقاد من آثار ملموس آن نیز تا حدودی قابل مشاهد است.
وی افزود: این تأثیرات بیشتر بر روی جوانانی که از قبل به فعالیت‌های قرآنی علاقه داشته‌اند، است. این تأثیرات باعث می‌شود تا انگیزه‌های آنها برای ارتقاء فعالیت‌های قرآنی و افزایش جایگاه خود، افزایش یافته و در نتیجه سطح کلی فعالیت‌های قرآنی نیز ارتقاء یابد.
پناهی تصریح کرد: همین‌که این مسابقات در زمان برگزاری از سوی رسانه ملی پوشش داده می‌شود باعث می‌شود که درصد بسیار بالایی از مردم از وجود چنین رقابت‌هایی مطلع شده و در جریان چند و چون امر قرار بگیرند.
این قاری بین‌المللی اظهار کرد: با توجه به اینکه مسابقات و پوشش رسانه‌‌ای آن تنها محدود به زمان برگزاری آن می‌شود، لذا اثرگذاری آن آنچنان که باید و شاید به عینیت نمی‌‌رسد، در حالی که اگر رسانه‌‌ها برنامه‌ های مربوط به این رقابت‌‌ها را حتی بعد از مسابقات در دستور کار خود قرار دهند، اثرگذاری‌‌ها بسیار ملموس‌تر خواهد بود.
این فعال قرآنی کشورمان اذعان کرد: به باور من اگر بعد از پایان مسابقات و تا زمانی که هنوز جو آن در جامعه خاموش نشده است، کارگاه‌ها و دوره‌هایی را برگزار و آموزش‌هایی را ارئه دهند، می‌توان به اثردهی این مسابقات در سطح بسیار بیشتری امیدوار بود.
پناهی در مورد جایگاه رقابت‌های بین المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: خوشبختانه این مسابقات بعد از سی و یک دوره برگزاری توانسته است جایگاهی که مورد نظر بوده است را در دنیای اسلام به دست بیاورد. در حال حاضر معتبرترین رقابت‌های قرآنی که در بعد بین‌المللی برگزار می‌شود، مسابقات ایران است، از لحاظ سابقه شاید مسابقات مالزی دارای قدمت بیشتری باشد اما یقیناً از لحاظ سطح مسابقات و نیز کیفیت برگزاری معتبرترین رقابت قرآنی در دنیا است.
این قاری بین‌المللی کشورمان در مورد اثرگذاری مسابقات بین‌المللی قرآن بر تحقق منویات قرآنی مقام معظم رهبری نیز، گفت: اگر بتوانیم جذب جوانان را با مدیریت برنامه‌ریزی شده در این مسابقات داشته باشیم و افراد بیشتر را حول محور قرآن کریم جمع کنیم، به تحقق منویات قرآنی مقام معظم رهبری نیز کمک کرده‌ایم.
وی در مورد نقش سازمان اوقاف و امور خیریه در سازماندهی این مسابقات و نیز ترویج فرهنگ قرآنی در جامعه، افزود: از ابتدای انقلاب داعیه دار مسائل قرآنی از قرائت و حفظ گرفته تا سایر موارد سازمان اوقاف و امور خیریه بوده است. به اعتقاد من سازمانی بالاتر از این سازمان که بتواند در این حد تأثیرگذار باشد نداریم. بنابراین باور دارم که سازمان‌های دیگر که در این زمینه موازی کاری‌هایی انجام می دهند با یک مدیریت واحد در راستای فعالیت‌ هایی که این سازمان انجام می دهد حرکت کنند.
آیین‌نامه استاندارد و سطح فنی بالا وجه تمایز مسابقات ایران/ چتر قرآنی مسابقات بین‌المللی بر جامعه
محمدرضا پورزرگری، قاری بین‌المللی کشورمان در گفت‌وگو با ستاد خبری سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران در مورد اثربخشی این مسابقات در بین قاریان و حافظان قرآن، گفت: یکی از انگیزه ‌های قاریان و حافظان قرآن در کشور برای ورود به فعالیت‌های قرآنی مسابقات بین‌المللی قرآن است.
وی با تأکید بر اینکه تمام انگیزه یک فعال قرآنی برتر شدن نیست، افزود: با این وجود این مسابقات و این انگیزه نقش موثری برای رسیدن به مراحل تکمیلی و تقویت بنیه حفظ و سطح تلاوت قاریان و حافظان قرآن داشته است تا در جایگاهی قرار بگیرند که به عنوان نماینده ایران در مسابقات بین‌المللی قرآن و از جمله مسابقات ایران ظهور پیدا کنند.
پورزرگری بیان کرد: مسابقات این فرصت را ایجاد کرده است تا افراد رقابت سالمی را با هم داشته باشند، این نقطه مثبتی است که می‌توان به آن اشاره کرد. از سوی دیگر عده زیادی هستند که هر سال در مسابقات کشوری حضور می‌یابند، اما ما تنها تعداد بسیار محدودی از قاریان و حافظان قرآن را برای حضور در مسابقات بین‌المللی اعزام می‌کنیم و بقیه تقریباً تا رقابت بعدی رها می‌شوند که جا دارد مسئولان برای این مسئله چاره‌ای بیندیشند.
این قاری بین‌المللی کشورمان با تأکید بر اینکه باید تمامی استعدادهای قرآنی کشورمان که امکان حضور در رقابت‌های بین‌المللی را پیدا نمی‌کنند مورد توجه قرار گیرند، خاطرنشان کرد: در طول سال باید از این افراد استفاده لازم صورت بگیرد ،تا استعدادهای آنها به مراتب به منصه ظهور برسد.
این فعال قرآنی کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در مورد ترویج فرهنگ قرآنی با استفاده از مسابقات بین‌المللی قرآن، عنوان کرد: به اعتقاد من برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن کریم در بیش از سی و یک سال فواید فراوانی داشته است، یکی از فواید این است که در ایام برگزاری مسابقات بستری فراهم می‌شود که بسیاری از مردم درگیر مسابقات می‌شوند و این بسیار مطلوب است.
وی افزود: اینکه با استفاده از تبلیغات گسترده در برخی از ادوار توانسته‌ایم چتر قرآنی را در جامعه گسترده کنیم و نهادها و دستگاه‌های مختلف را درگیر این مسابقات کنیم کار فوق‌العاده ای بوده است که البته در برخی سال‌ها همراه با شدت و ضعف‌هایی بوده است،اما سال به سال نحوه برگزاری مسابقات بهتر از قبل بوده و یک ارتقائی در کیفیت اجرا و برگزاری آن ایجادشده است.
پورزرگری در ادامه به انعکاس این مسابقات در سطح بین‌المللی اشاره کرد و گفت: زمانی که بسیاری از کشورها اخبار مربوط به حضور نمایندگانشان را در مسابقات قرآن ایران پیگیری می‌کنند، خالی از لطف نخواهد بود و این می‌تواند بر دیدگاه سایر جوامع که ایران اسلامی کشوری است که اهتمام ویژه به قرآن دارد، اثرگذار باشد.
مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بی‌رقیب‌ترین مسابقات در رشته قرائت است
مسعود نیکدستی، قاری بین‌المللی کشور، در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم در مورد این مسابقات با بیان اینکه مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی ایران به عنوان یک همایش بزرگ، همه نگاه‌ها را به خود جلب کرده است، گفت: اولین و دم دستی‌ترین جنبه برپایی مسابقات بین‌المللی قرآن، این است که موجب معرفی ستاره‌های قرآنی به جامعه و در یک افق وسیع‌تر به جهان اسلام خواهد شد.
وی افزود: اینکه هر سال نمایندگانی از نزدیک به هفتاد کشور، حول محور قرآن کریم تجمع می‌کنند و رویداد زیبایی به نام مسابقات قرآن را خلق می‌کنند و جلوه این مسابقات نیز تلاوت‌های زیبای و حفظ قرآن کریم است که مورد تأکید اسلام است، بنابراین اصل این موضوع در درجه اول، باعث نزدیکی انسان به خداوند می‌شود و در بحث همایشی نیز موجب تألیف قلوب می‌شود.
نیکدستی بیان کرد: بحث وحدت بخشی بین مسلمانان، یکی دیگر از جنبه‌هایی است که مسابقات بین‌المللی قرآن می‌تواند به وجود آورنده آن باشد، اینکه در حاشیه این مسابقات، گفتمان‌های مختلفی بین شرکت کنندگان به وجود می‌آید، عامل مؤثری برای وحدت بخشی و تحکیم این وحدت است.
این قاری بین‌المللی کشورمان با بیان اینکه در کشورمان علاوه بر اقوام مختلف، مذاهب مختلفی نیز زندگی می‌کنند، اظهار کرد: به اعتقاد من برگزاری مسابقات قرآن در کشور که محوریت آن قرآن کریم به عنوان محوری‌ترین اشتراک پیروان مذاهب مختلف است، می‌تواند علاوه بر تألیف قلوب باعث ایجاد همدلی بیشتر بین همه مسلمانان شود و این می‌تواند به شعار سال نیز کمک کند.
این فعال قرآنی کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو در پاسخ به این سؤال که نقش مسابقات بین‌المللی قرآن جمهوری اسلامی در گرایش بیشتر جوانان به فعالیت‌های قرآنی به چه صورت است، بیان کرد: برگزاری مسابقات باعث خواهد شد تا شرکت کنندگان در آن تلاش زیادی برای کسب رتبه انجام دهند.
وی افزود: با توجه به سابقه مسابقات بین‌المللی قرآن که از نماینده کشورمان باید از مسابقات نسبتاً زیادی سربلند بیرون آمده تا به این رقابت‌ها راه یابد، ‌بنابراین حضور در مسابقات قرآن و تلاش برای حضور با کیفیت باعث خواهد شد تا علاقه‌مندان به این عرصه به دنبال به روز کردن و فراگیری آموزش‌های جدید باشند.
نیکدستی خاطرنشان کرد: دامنه این مسابقات که از شهرستانی شروع و تا رأس آن که مسابقات بین‌المللی است، دارای روندی است که خیل بسیار زیادی از مردم و جوانان و نوجوانان را با خود همراه می‌کند و همین هم باعث ترویج فرهنگ قرآنی و گسترش این فرهنگ در جامعه خواهد شد.
وی یادآور شد: خروجی این مسابقات چه در سطح ملی و چه در سطح بین‌المللی باید یک چیز باشد و آن هم فرزندانی که عامل به قرآن باشند، ‌لزومی ندارد که همه قاریان، قاری بین‌المللی شوند ، اگر در بستر همین مسابقات عامل به قرآن کریم شوند،‌ رویکرد مسابقات درست و صحیح بوده است.
نیکدستی در ادامه در مورد جایگاه بین‌المللی مسابقات قرآن ایران،‌اظهار کرد: این مسابقات در حال حاضر یکی از برجسته‌ترین جایگاه‌ها را در مسابقات قرآن در سطح بین‌الملل از آن خود کرده است، مسابقات ایران در  رشته تلاوت قرآن کریم بی رقیب‌ترین مسابقه قرآن است.
صداقت داوران در مسابقات بین‌المللی قرآن به گوش دنیا برسد/ تبلیغات در حد مسابقات باشد
هاشم روغنی، قاری بین‌المللی کشورمان، در گفت‌وگو با خبرنگار ستاد خبری سی و دومین دوره مسابقات بین المللی قرآن کریم ، در مورد سی و دومین دوره مسابقات بین‌المللی قرآن کریم جمهوری اسلامی ایران، گفت:‌ مسئولان برگزاری باید تلاش کنند تا این مسابقات در بهترین سطح و بهترین شرایط ممکن برگزار شود چرا که برگزاری این مسابقات بیشترین تأثیر را در ترویج فرهنگ قرآنی در بین جوانان و نوجوانان دارد.
این قاری بین‌المللی کشورمان در بخش دیگری از این گفت‌وگو به بحث در مورد سطح بالای داوری‌ها در این مسابقات پرداخت و تصریح کرد: صداقت در بین داورها که آراء آنها در نهایت به معرفی نفرات برتر می‌انجامد، در هیچ مسابقه دیگری به اندازه مسابقات ایران نیست، باید تلاش کنیم تا این صداقت و این سطح بالای داوری را همه حتی در سطح بین‌المللی متوجه شوند.
روغنی  با تأکید بر اینکه داوری در مسابقات حق الناسی است که بر عهده داوران گذاشته شده است، بیان کرد:‌ بارها در این مسابقات داوری داشته‌ام و داوران خارجی نیز بارها گفته‌اند در مسابقات دیگر که داوری دارند، متوجه نظر مسئولان برگزار کننده که خواستار اعمال نظر در اعلام نفرات برتر بوده‌اند، شده‌اند. 
این فعال قرآنی کشورمان خاطرنشان کرد: برخی کشورهای که سابقه برگزاری مسابقات بین‌المللی قرآن دارند با توجه به هزینه‌هایی که کرده‌اند خواهان تغییر نتایج با توجه به شرایط روز هستند، بارها در مالزی و در کشورهای دیگر دیده شده است که قاری که رتبه برتر را به دست آورده است، با تضییع حق به آن رتبه دست یافته است. توجیه آنها نیز این است که این مسابقات بین‌المللی است دوست دارند همه کشورها در این مسابقات صاحب رتبه باشند.
وی عنوان کرد: در مسابقات ایران به هیچ وجه این گونه نیست و حق شرکت کنندگان به بهترین نحو ممکن رعایت می‌شود چرا که حق الناس است و هر شرکت کننده‌ای که لیاقت کسب رتبه برتر را داشته باشد به این عنوان دست می‌یابد.
این قاری بین‌المللی کشورمان در ادامه در مورد رابطه این مسابقات و تحقق منویات مقام معظم رهبری، با بیان اینکه افتخار مسابقات بین‌المللی قرآن پشتیبانی و حمایت مقام معظم رهبری است، گفت:‌ اینکه این مسابقات تأمین کننده منویات مقام معظم رهبری بوده است یا خیر نیاز به پژوهش‌های فراوانی دارد.
روغنی در ادامه با تأکید بر اینکه رسانه‌ها باید با جسارت بیشتری وارد کار شده و اخبار را با طمطراق بیشتر انعکاس دهند، گفت: باید تلاش کنیم تا اخبار این مسابقات بیشتر انعکاس داده شود و صدای این مسابقات از سوی رسانه‌ها به گوش فعالان قرآنی کشورهای دنیا برسد.
این فعال قرآنی کشورمان در پایان اذعان کرد: هرچقدر صداقت در داوری‌های مسابقات بین‌المللی قرآن ایران بیشتر به گوش فعالان قرآنی در سراسر دنیا برسد بر تعداد افرادی که علاقه‌مند به حضور در این مسابقات هستند افزوده خواهد شد. تمام دنیا باید بدون تأثیر از عوامل مختلف از ماهیت مسابقات ایران و عدالت و صداقت در داوری‌ها آگاه شوند.

captcha