از انتقاد سازمان ملل از بمباران صعده تا درخواست دولت مستعفی برای مداخله زمینی
کد خبر: 3279967
تاریخ انتشار : ۲۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۶
آخرین اخبار از تجاوز سعودی به یمن/

از انتقاد سازمان ملل از بمباران صعده تا درخواست دولت مستعفی برای مداخله زمینی

گروه بین‌الملل: انتقاد سازمان ملل از بمباران شهروندان در صعده، ۱۴ کشته و زخمی در بمباران مسجد تاریخی امام هادی(ع)، تشبیه تجاوز سعودی‌ها به جنایات صهیونیست‌ها در غزه و درخواست دولت مستعفی برای مداخله زمینی از آخرین اخبار یمن است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خبرگزاری رسمی یمن(سبأنت)، هماهنگ‌کننده امور انسانی سازمان ملل متحد در یمن اعلام کرد: حملات هوایی عربستان به استان صعده، نقض قانون بین‌الملل است.
یوهانس وان دِر کلاو در این باره گفت: خبرها حاکی است که پس از اعلام استان صعده به عنوان هدف نظامی عربستان، ده‌ها شهروند در این استان کشته شدند و هزاران نفر دیگر نیز منازل خود را ترک کرده‌اند.
یوهانس افزود: بسیاری از شهروندان هم اکنون در استان صعده محاصره شده‌اند، و به علت کمبود سوخت نمی‌توانند از وسایل نقلیه استفاده کنند.
هماهنگ‌کننده سازمان ملل اعلام کرد: حمله به همه مناطق استان صعده جان تعداد بی‌شماری از شهروندان را به خطر می‌اندازد.
14 کشته و زخمی در بمباران مسجد تاریخی صعده
سعودی‌ها در ادامه حملات خود به استان صعده مسجد تاریخی امام هادی(ع) را هدف قرار داد که در این حمله 4 نفر کشته و 10 تن نیز زخمی شدند.
این حمله به دروازه شرقی این مسجد تاریخی در چارچوب حمله گسترده و همه‌جانبه اعلام شده سعودی‌ها به استان صعده انجام شد.
عربستان طی حملات خود به یمن با هدف قراردادن آثار تاریخی این کشور درحال تخریب این آثار بوده و این در شرایطی است که جامعه جهانی و سازمان‌های بین‌المللی از جمله یونسکو در قبال این اقدام سکوت کرده‌اند.
از جمله آثار تخریب شده در این حملات می‌توان به مسجد «امام عبدالرزاق بن همام» که در سال 211 هجری در استان صنعا ساخته شده بود، اشاره کرد که این مسجد در بمباران سعودی‌ها تخریب شد.
همچنین بازار شهر صعده که تاریخ آن به قرن سوم هجری باز‌می‌گردد در حملات سعودی‌ها تخریب شده است.
قلعه تاریخی «صیرة»‌ در استان تاریخی عدن در جنوب یمن هم که در ساحل خلیج عدن قرار دارد و در قرن 11 هجری بنا شده، در حملات سعودی‌ها از دریا و آسمان، به ویرانه تبدیل شده است.
یکی دیگر از آثار تاریخی که در حملات یک ماه گذشته سعودی‌ها به یمن تخریب شده، معبد «أوعال» در استان مأرب است که تاریخ آن به دوره قبل از ورود اسلام به یمن بازمی‌گردد.
تجاوز عربستان به یمن، شبیه جنایت اسرائیل در غزه است
دیدبان حقوق بشر اعلام کرد: تجاوز عربستان به یمن، شبیه عملکرد و جنایت‌های رژیم صهیونیستی در جنگ غزه است.
کنت رات، دبیر اجرایی سازمان دیدبان حقوق بشر با انتشار یادداشتی در صفحه توئیتر خود نوشت: جنگی که عربستان علیه یمن آغاز کرده، بسیار شبیه جنایاتی است که اسرائیل در غزه مرتکب شد.
وی اعلام کرد: اسرائیل در شیوه برخورد با غیر نظامیان در غزه اعلام کرده بود که در صورت خروج آنان از مناطق درگیری، حمله به آنان را مشروع می‌داند.
کنت رات افزود: عربستان نیز در تجاوز اخیر خود به یمن همین عملکرد رژیم صهیونیستی را در پیش گرفت.
کنت رات، این سخنان را پس از اعلام منطقه نظامی در استان صعده، در صفحه شخصی خود در توئیتر منتشر کرد.
دولت مستعفی یمن مداخله زمینی جامعه جهانی را خواستار شد
دولت مستعفی یمن، در نامه‌ای به شورای امنیت سازمان ملل متحد، مداخله نظامی زمینی جامعه جهانی در این کشور را خواستار شد.
«خالد الیمانی» نماینده دولت مستعفی یمن در سازمان ملل، در نامه‌ای به شورای امنیت نوشت: «ما از جامعه بین‌المللی می‌خواهیم هر چه سریع‌تر برای نجات یمن و به‌ویژه شهرهای عدن و تعز نیروی زمینی به این کشور اعزام کند».
الیمانی در این نامه حوثی‌ها را به تیراندازی به کسانی که قصد فرار از کشور را داشته‌اند، متهم کرد و از سازمان‌های بشردوست بین‌المللی خواست «موارد نقض حقوق بشر علیه مردم بی‌دفاع» را در کشورش به ثبت برسانند.
وی ادعا کرد: حوثی‌ها هر جنبنده‌ای را در شهر عدن هدف قرار می‌دهند، مانع از فعالیت گروه‌های امدادرسان و سازمان‌های بشردوستانه می‌شوند و خانوارهایی را که قصد فرار از محله‌های تحت محاصره عدن دارند، هدف آتش توپخانه‌ها قرار می‌دهند.
الیمانی در ادامه افزود: دولت به همه ابزار‌ها برای تحت پیگرد قرار دادن نیروهای حوثی و نیروهای وفادار به علی عبدالله صالح، رئیس‌جمهور سابق یمن در نهادهای حقوقی و قضایی بین‌المللی به عنوان جنایتکاران جنگی، متوسل خواهد شد

captcha