نماز اول وقت و عبادت مربوط به بخش فوق عقلانی و فطری انسان است
کد خبر: 3305586
تاریخ انتشار : ۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۴ - ۰۶:۵۶
محمد شجاعی:

نماز اول وقت و عبادت مربوط به بخش فوق عقلانی و فطری انسان است

کانون خبرنگاران نبأ: انسان پنج بخش در وجود خود دارد که به واسطه چهار بخش جماد، گیاه، حیوانی و عقلانی انسان محسوب نمی‌شود اما در بخش فوق عقلانی انسان است که نماز اول وقت و عبادت مربوط به بخش فوق عقلانی و فطری انسان است.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، جلسه هفتگی انسان‌شناسی استاد محمد شجاعی، مدیرعامل مؤسسه فرهنگی هنری منتظران منجی(عج) شامگاه سه شنبه 29 اردیبهشت‌ماه  در مسجد امام رضا(ع) شهر مقدس قم برگزار شد.

محمد شجاعی در ادامه شرح مباحث غفلت و عوامل آن به اهمیت ذکر خدا به عنوان نشانه فردی که غافل نیست اشاره و بیان کرد: یکی از چیزهایی که علامت این است که فرد غافل نیست اهمیت دادن او به یاد خدا و انجام عبادات واجب و مستحبی است. امام باقر(ع) می‌فرماید: هر مومنی که بر نمازهای واجب خود محافظت داشته باشد و مواظبت کند که در وقت خود بخواند از غافلین نیست.

وی در خصوص پنج بخش وجودی انسان اظهار کرد: ما پنج بخش در وجودمان داریم که شامل بخش جمادی، گیاهی، حیوانی، فرشته یا عقلانی و بخش فوق عقلانی و انسانی است. انسان به واسطه چهار بخش اول انسان نیست؛ یعنی به واسطه بخش جماد، گیاه و حیوان او نیز مثل حیوان است و در بخش چهارم عقلانی او می‌تواند مثل فرشته باشد و اما در بخش اصلی و بخش پنجم بخش فوق عقلانی او انسان است و «اله» بخش پنجم وی الله است که نماز اول وقت و عبادت مربوط به بخش فوق عقلانی و فطری انسان است.

مدیر عامل مؤسسه فرهنگی منتظران منجی اظهار کرد: «لا اله الا الله» از بخش فوق عقلانی انسان است، لا اله الاالله یعنی اوج انسانیت که شما جماد، گیاه و حیوان نیستید؛ زن یا مرد که مربوط به بعد حیوانی است نیستید. بلکه انسان هستید هم‌جنس اهل بیت(ع) هستید و اله شما کمتر از خدا نمی‌تواند باشد.

وی در ادامه گفت: انسان در سیر خلقت نفر دوم سیر وجود است. اول خدا است و بعد از خدا انسان است، بنابراین چیزی جز الله نمی‌تواند معشوق او باشد پس هر چیز پایین‌تر از او معشوق انسان نخواهد شد و انسان نمی‌تواند در پی حیات زندگی خود در زمین بگردد. اگر هم به چیزی بجز الله و اهل بیت(ع) انسان دل بدهد او خود را ارزان فروخته است. لا اله الا الله قیمت ما را خیلی بالا می‌برد که تنها قیمت انسان لا اله الا الله است و انسان غایتی جز الله ندارد.

کارشناس مباحث انسان‌شناسی بیان کرد: الهی جزء الله نداریم بنابراین وقتی باور کردیم که هدفی کمتر از الله نداریم و کمتر از الله باعث خسران می‌شود آنگاه باطن انسان شروع به شکل‌گیری می‌کند و با الله خود آشنا می‌شود. بخش انسانی هم در وجود ما باید مرتب غذا بخورد و بزرگ شود و غذای بخش انسانی یاد خدا است.

وی ادامه داد: کسی که در وجودش احساس دعا، نماز، عبادت و خلوت با خدا نمی‌کند و اگر هم نمازی می‌خواند با بی‌رغبتی و یا کم و زیاد‌کردن آن نماز را می‌خواند و حوصله نشستن نزد خدا را ندارد او باور نکرده که انسان است. چنین فردی به بلوغ انسانی نرسیده است.

شجاعی بیان کرد: فردی که به امور دنیایی خود مشغول می‌شود اولین کاری که می‌کند بخش انسانی خود را ذبح می‌نماید. مثلا می‌گوید من دیگر دانشجو هستم درس دارم به عبادت نمی‌رسم یا اینکه با بهانه کار یا پروژه از عبادت خود را دور می‌کند این فرد دیگر انسانیت را باور نکرده است و باور می‌کند فقط بعد حیوانی است نه انسانی چون برای غذا خوردن جسمش وقت دارد و وقت می‌گذارد و حتی با تشریفات خاص برای خود کباب می‌پزد یا به رستوران می‌رود و حتی در این فاصله نمی‌گوید درس دارم یا کار دارم یا اینکه وقت ندارم او در این حالت فقط به فکر خوردن است چون این خوردن و غذای جسم را باور کرده است اما تا سراغ عبادت می‌آید نماز را در حاشیه می‌گذارد و عبادت نمی‌کند زیرا هنوز باور نکرده انسان است و باید عبادت کند.

وی تصریح کرد: چنین فردی به روح و ایمان خود احترام نمی‌گذارد،امام صادق(ع) موقع شهادتشان فرمودند: بدانید که ما کسی که نمازش را سبک بشمارد شفاعت نمی‌کنیم. حال ما چگونه حواسمان است که صبحانه، نهار و شام بخوریم اما چرا غذای روح را یادمان می رود و نمی‌خوریم؟ چون انسان‌شناسی ما ضعیف است و به کودک درون خود اهمیت نمی‌دهیم ما باید باور کنیم که انسان هستیم.

محمد شجاعی بیان کرد: کودک درون شما دل‌مردگی دارد، فرصت ذکر و سحر و حتی خلوت با خدا ندارد. این‌کار ما یک جنایت در حق کودک درونمان است پس وقتی شما هم به یاد خدا نیستید علم شما هم علم تن و جسم است. بنابراین وقتی به آسمان ارتباط ندارید دیگر هیچ‌ چیز به‌درد نمی‌خورد حال کسی که نمازش را سبک می‌شمارد او فرد بی‌ادبی است این کودک روان و درون شما غذا می‌خواهد و شما به او غذا نمی‌دهید این کودک روان شما باید با خدا و اهل بیت(ع) ارتباط داشته باشد وگرنه افسرده و عصبی می‌شود غذا نخورد ضعیف می‌شود این یک موجود زنده و امانت خدا در وجود شما است حال آیا یک بچه پنج ساله نزد شما باشد آیا به او غذا نمی‌دهید؟

یادآور می‌شود، جلسه هفتگی انسان‌شناسی استاد محمد شجاعی مدیر عامل مؤسسه فرهنگی هنری منتظران منجی(عج) شامگاه سه شنبه 29 اردیبهشت‌ماه در مسجد امام رضا(ع) شهر مقدس قم برگزار شد.

امیرمحسن سلطان‌احمدی

captcha