برنامه تفسیر قرآن با حضور کارکنان محیط زیست لرستان برگزار شد
کد خبر: 3312153
تاریخ انتشار : ۱۸ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
با محوریت سوره نحل؛

برنامه تفسیر قرآن با حضور کارکنان محیط زیست لرستان برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: برنامه تفسیر این هفته قرآن کریم با محوریت آیه ۸۱ سوره مبارکه نحل ظهر دوشنبه، ۱۸ خردادماه با حضور کارکنان محیط زیست لرستان در خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، در این برنامه تفسیر قرآن کریم که در بیت امام جمعه خرم‌آباد برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان و امام جمعه خرم‌آباد در تفسیر آیه 81 سوره نحل، با اشاره به این‌که همه چیز نعمت خداوند است، گفت: خداوند در سوره‌های قرآن کریم به نعمت‌های مختلفی اشاره کرده و روی آن‌ها تأکید دارد که به دو دسته معنوی و مادی تقسیم می‌شوند.
وی، ادامه داد: ازجمله نعمت‌های معنوی که در قرآن به آن اشاره شده است نعمت بعثت و ولایت است.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با اشاره به سوره الرحمن که خداوند پس از بیان نعمت‌های خود لفظ « فَبِأَیِّ آلَاء رَبِّکُمَا تُکَذِّبَانِ» را می‌آورد، اظهار کرد: یکی از سوره‌های قرآن کریم که نعمت‌های الهی در آن برشمرده شده است سوره نحل به معنای زنبور است.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با بیان این‌که نام دیگر سوره نحل «نعم» و به معنای نعمت‌هاست، عنوان کرد: خداوند در این سوره 50 نعمت طبیعی مانند کوه، دریا، همسر و فرزند  را برشمرده و به آن‌ها اشاره کرده است.
وی با اشاره به این‌که یکی از نعمت‌هایی که خداوند در این سوره به آن اشاره کرده است نعمت طبیعت است، تصریح کرد: خداوند در رابطه با این نعمت می‌گوید که طبیعت جلوه‌ای از آیات خدا، دلیل بر وجود خدا، محل زیست انسان و موجودات و تأمین کننده نیازهای مادی و معنوی انسان است، لذا انسان در طبیعت که مسخر اوست آرامش و آسایش پیدا می‌کند.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با بیان این‌که برخی از دانشمندان علوم و قرآن شماره کرده‌اند که بیش از 750 آیه در رابطه با پدیده‌های طبیعی در قرآن وجود دارد، خاطرنشان کرد: در رابطه با طبیعت چند نکته مهم وجود دارد که باید به آن‌ها توجه شود و اولین نکته این است که ما باید طبیعت را به‌عنوان آیه‌ای از آیات الهی بشناسیم.
امام جمعه مردم خرم‌آباد، ادامه داد: دومین نکته که باید مدنظر داشته باشیم بهره‌وری صحیح از طبیعت است که این نکته را باید در نظر داشت که کسی نمی‌گوید نباید به طبیعت دست بزنیم چراکه این سخن درست نیست و آن‌چه که مهم است این است که خداوند پدیده‌های طبیعی را برشمرده و گفته است که این‌ها روزی شماست درست از آن استفاده کنید.
وی با اشاره به این‌که آیه 81 سوره مبارکه نحل را می‌توان به سه قسمت تقسیم کرد: عنوان کرد: خداوند در قسمت اول این آیه می‌فرماید: « وَاللّهُ جَعَلَ لَکُم مِّمَّا خَلَقَ ظِلاَلًا، و خدا از آنچه آفریده به سود شما سایه‏هایى فراهم آورده»، که به یکی از نعمت‌های طبیعت یعنی سایه اشاره دارد.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با بیان این‌که همان اندازه که نور برای انسان و موجودات فایده دارد، سایه نیز مفید است، اظهار کرد: نقش سایه در زندگی و حیات انسان کمتر از نور نیست به‌طوری‌که سایه باعث آسایش و آرامش می‌شود.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به این‌که در روایت آمده است که بزرگ‌ترین سایه برای انسان سایه کره زمین است، اظهار کرد: سایه تابش اشعه خورشید را تعدیل می‌کند این درحالی است که اگر تابش نور خورشید بیش‌از حد ادامه داشته باشد نابودی زندگی را در بر دارد.
وی با بیان این‌که آمیخته شدن سایه و نور موجب شناخت می‌شود، عنوان کرد: سایه در محیط زیست انسان و موجودات نقش بسزایی دارد به‌طوری‌که بسیاری از موجودات ابتدا در سایه رشد پیدا می‌کنند و بسیاری از تولیدمثل‌ها در سایه انجام می‌شود.
حجت‌الاسلام میرعمادی با اشاره به این‌که سه نوع مسکن برای سه گروه از مردم داریم، ادامه داد: برای گروهی که در یک مکان ثابت باقی‌ می‌مانند مانند شهر یا روستا نشینان؛ مسکن‌های ثابت، برای گروه کوچ‌رو و کسانی که دائماً در نقل و انتقال هستند مسکن‌هایی از جنس پوست یا موی بُز، و برای کسانی که نه شهرنشین و نه کوچ‌رو هستند و آواره و بی‌سرپناه هستند غارها وجود دارند.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با بیان این‌که قرآن کریم پنج چیز را مایه آرامش قرار داده است، اظهار کرد: طبق آیات قرآن کریم مسکن، همسر، شب و تاریکی، ایمان و ذکر خدا و دعای پیامبر و رهبری پنج چیز هستند که آرامش انسان را به همراه دارند.
وی با اشاره به این‌که خداوند در بخش دوم این آیه می‌فرماید: « وَجَعَلَ لَکُم مِّنَ الْجِبَالِ أَکْنَانًا؛ و از کوه‌ها براى شما پناهگاه‏هایى قرار داده»، تصریح کرد: در بخش دوم آیه به این موضوع اشاره شده است که خداوند در طبیعت مکان‌هایی را برای مأوا و آرامش انسان فراهم کرده است.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با بیان این‌که خداوند در بخش سوم این آیه به نعمت لباس و پوشش اشاره می‌کند، اذعان کرد: در بخش سوم این آیه آمده است که « وَجَعَلَ لَکُمْ سَرَابِیلَ تَقِیکُمُ الْحَرَّ وَسَرَابِیلَ تَقِیکُم بَأْسَکُمْ؛ و براى شما تن‏پوشهایى مقرر کرده که شما را از گرما و سرما حفظ مى‏کند و تن‏پوش‌هایى که شما را در جنگتان حمایت مى‏نماید»، در این آیه به سرابیل اشاره شده است که منظور از آن لباس‌های مخصوص است.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به این‌که پوشش موجب حفظ پاکدامنی و حجاب و عفاف می‌شود، بیان کرد: لباس زینت انسان است و با پوشاندن عیوب، او را زیبا جلوه می‌دهد.
وی با بیان این‌که خداوند در سوره نحل مهم‌ترین فایده سرابیل را دفاع از انسان در برابر گرما و سرما و هنگام جنگ می‌داند، عنوان کرد: خداوند انسان را طوری آفریده است که تمام نیازهای آن از طبیعت تأمین می‌شود چراکه لباس انسان از پشم، کرک و مو، و غذای او از گندم و جو حبوبات و ... تأمین می‌شود که همه این‌ها جزء طبیعت محسوب می‌شوند.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با اشاره به این‌که یک ملت می‌تواند با داشتن طبیعت غنی اقتدار خود را حفظ کند، ادامه داد: امام خمینی(ره) در این رابطه فرمود: ما با داشتن کشوری سرشار از طبیعت غنی و بکر می‌توانیم اقتدار و سربلندی خود را حفظ کرده و دست خود را جلوی بیگانگان دراز نکنیم.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به این‌که خداوند در قسمت پایانی این آیه می‌فرماید: « کَذَلِکَ یُتِمُّ نِعْمَتَهُ عَلَیْکُمْ لَعَلَّکُمْ تُسْلِمُونَ؛ این گونه وى نعمتش را بر شما تمام مى‏گرداند امید که شما به فرمانش گردن نهید»، اظهار کرد: از این قسمت از آیه برمی‌آید که هدف از تذکر دادن نعمت‌ها شکر نعمت است و این‌که ما قدرشناس و تسلیم فرمان خداوند باشیم.
وی، هدف از تذکر نعمت را شناخت نعمت دهنده دانست و تصریح کرد: یادآوری نعمت بهترین راه برای دعوت مردم به سوی خداوند است.
حجت‌الاسلام میرعمادی، با اشاره به این‌که یادآوری نعمت باعث می‌شود که ما از سرکشی، کبر و خودخواهی دور شویم، خاطرنشان کرد: هدف از تذکر نعمت‌ها این است که ما نعمت و منعم را شناخته و شکرگذار او باشیم و همچنین از طبیعت بهره لازم را ببریم.

captcha