بورس تعاون می‌تواند به یکی از ارکان بازار سرمایه تبدیل شود
کد خبر: 3314696
تاریخ انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۳۳
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه:

بورس تعاون می‌تواند به یکی از ارکان بازار سرمایه تبدیل شود

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین نظری اظهار کرد: در صورتی‌که تعاونی‌ها به صورت سنجیده وارد بازار بورس شوند و سهام شرکت‌های دارای سود بالا را خریداری کنند، بورس تعاون می‌‌تواند به یکی از ارکان بازار سرمایه تبدیل شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه و عضو کمیته فقهی سازمان بورس و اوراق بهادار، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به صحبت‌های اخیر محمد فطانت، مبنی بر تسکیل بورس تعاون اظهار کرد: اگر تعاونی‌ها وارد بورس می‌شوند برای موفقیت خود بهتر است تا سقف معینی سهام شرکتی را خریداری کنند؛ چون اگر این سهام به میزان زیادی باشد ممکن است فروش سهامشان به مشکل برخورد کند و درنتیجه قیمت سهامشان هم پائین بیاید.

پیش‌نیازها حضور تعاونی‌ها در بازار سرمایه

حجت‌الاسلام نظری در پاسخ به این پرسش که آیا این امر باعث توسعه تعاون می‌شود؟ اظهار کرد: اگر تعاونی‌ها به شکلی که بیان شد عمل کنند، در این صورت برای خرید و فروش سهامشان با مشکل مواجه نخواهند شد. تعاون باید سعی کند سبدی را انتخاب کند که گسترده‌تر و مثلا به جای ده شرکت، شامل پانزده شرکت باشد تا با مشکل مواجه نشود.

وی ادامه داد: اگر سهام تعاونی‌ها در بازار سرمایه از تعداد زیادی از شرکت‌ها خریداری شده باشد در اینصورت بر شرکت‌های زیادی سرشکن شود تا برای فروش به مشکل بر نخورند؛ چراکه سهام تعاونی در بازار بورس مشتریان خاص خود را دارد در اینصورت است که می‌توانند جای پای خود را حفظ کنند.

تعاونی‌ها باید از لحاظ اطلاع‌رسانی فعال شوند

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بورس تعاون می‌تواند تبدیل به یکی از ارکان بازار سرمایه شود؟ گفت: اگر موفق عمل کنند می‌توانند به آن وضعیت برسند به شرطی‌که به شکل سنجیده وارد بازار سرمایه شوند و پی‌نیاز اصلی رسیدن به چنین وضعیتی این است که تعاونی‌ها باید از لحاظ اطلاع‌رسانی فعال شوند؛ به این معنی که شرکت‌های لازم را شناسایی کرده و سهام شرکت‌هایی را خریداری کنند که کشش لازم را دارند.

رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پایان عنوان کرد: تعاونی‌ها تاکنون در بازار بورس فعال نبوده‌اند اما اگر در وضعیت کنونی بورس ایران قرار است وارد این بازار شوند، بهتر است برای موفقیت خود سهام مربوط به پتروشیمی و مشتقات نفتی را خریداری کنند که درآمدزایی بهتری دارد و در این صورت با اطمینان خاطر می‌توانند فعالیت کنند و مطمئن باشند که ارزش سهامشان اُفت نخواهد کرد.

captcha