جایگاه قانونی شورای فقهی بانک مرکزی، موازی‌کاری با شورای پول و اعتبار نیست
کد خبر: 3315644
تاریخ انتشار : ۲۷ خرداد ۱۳۹۴ - ۱۴:۲۹
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس:

جایگاه قانونی شورای فقهی بانک مرکزی، موازی‌کاری با شورای پول و اعتبار نیست

گروه اقتصاد: حجت‌الاسلام والمسلمین رجایی‌باغسیایی اظهار کرد: قرار نیست شورای فقهی بانک مرکزی در امر سیاستگذاری پولی دخالت کند؛ بنابراین ضمانت اجرایی مصوبات این شورا باعث موازی‌کاری با شورای پول و اعتبار نمی‌شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمد رجایی باغسیایی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی و عضو کارگروه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با برخی اظهارات مبنی بر جایگاه بالاتر شورای فقهی بانک مرکزی نسبت به شورای پول و اعتبار در قانون جدید بانکداری بدون ربا اظهار کرد: قرار نیست چنین اتفاقی رخ دهد بلکه اگر مصوبات شورای پول و اعتبار خلاف شرع باشد، شورای فقهی بانک مرکزی می‌تواند این مصوبات را وتو کند و شورای فقهی، حق دخالت در امور بانکی و سیاستگذاری پولی را ندارد.

شورای فقهی بانک مرکزی در کار شورای پول و اعتبار دخالت نمی‌کند

عضو کارگروه اصلاح قانونی بانکداری بدون ربا ادامه داد: شورای فقهی بانک مرکزی فقط مصوبات شورای پول و اعتبار را کنترل می‌کنند که تخلفی صورت نگیرد و در امور شورای پول و اعتبار هم دخالت نمی‌کند و اگر شورای پول و اعتبار دارای مصوبه‌ای برای امور بانکی باشد که در آن اشکال شرعی وجود داشته باشد طبیعتا جلویش را خواهد گرفت.

رجایی در پاسخ به پرسشی درباره آخرین وضعیت اصلاح قانون بانکداری بدون ربا اظهار کرد: البته قرار نیست قانون جدید بانکداری بدون ربا نگاشته شود و این سخنان به اشتباه بیان می‌شود؛ چراکه ما دارای قانون بانکداری بدون ربا هستیم و فقط می‌خواهیم آن را اصلاح کنیم که اکنون یک‌فوریت آن تصویب شده است و تا آخر ماه رمضان فرصت گذاشته‌ایم که اقدامات لازم را انجام دهیم و با جلساتی که با کارشناسان دولتی و غیردولتی برگزار می‌کنیم، مرتب پیگیر این قضیه هستیم.

فعالیت شورای فقهی بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تداخلی با هم ندارد

وی ادامه داد: ما مدام جلسه گذاشته و نظرات کارشناسان را بررسی می‌کنیم و قرار است این فعالیت‌ها تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه داشته و بعد در کمیته پولی و مالی کمیسیون اقتصادی مجلس هم این موضوعات را به بحث و بررسی بگذاریم تا در نهایت طرح آماده شده و در کمیسیون اقتصادی و صحن علنی مجلس مطرح شود.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در پاسخ به این پرسش که آیا قانونی‌ شدن جایگاه شورای فقهی بانک مرکزی، موازی‌کاری با فعالیت شورای پول و اعتبار نیست؟ تأکید کرد: فعالیت این دو اصلا ربطی به هم ندارد. شورای پول و اعتبار وظایف خود را دارد و شورای فقهی بانک مرکزی فقط نکات شرعی را بررسی می‌کند و خود شورای پول و اعتبار هم موظف است این مصوبات را رعایت کند و اگر مراعات نکرد، شورای فقهی می‌تواند جلوی آن را بگیرد.

نظرات شورای فقهی بانک مرکزی به صورت مستقیم به بانک‌ها ابلاغ نمی‌شود

وی در پاسخ به این پرسش که در قانون جدید بانکداری بدون ربا، تحقق بانکداری اسلامی وظیفه بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار است یا وظیفه شورای فقهی بانک مرکزی؟ اظهار کرد: شورای فقهی فقط مصوبات را کنترل کرده و یا اگر به ابزار جدیدی دست پیدا کرد، آن را معرفی می‌کند و اگر دیگران ابزار جدیدی را معرفی کردند، شورای فقهی آنها را تأیید نهایی می‌کند؛ بنابریان همه وظایف خود را دارا هستند و تداخلی در کارها و مسئولیت‌ها پیش نخواهد آمد.

عضو کارگروه اصلاح قانون بانکداری بدون ربا در پایان تأکید کرد: در این قانون جدید نظرات شورای فقهی به صورت مستقیم توسط بانک‌ها اجرا نمی‌شود و این شورا سیاستگذار نیست بلکه خود بانک مرکزی مصوبات را به شبکه بانکی ابلاغ می‌کند.

مطالب مرتبط
captcha