آمریکا؛ هیزم‌‌بیار آتش شعله‌ورشده داعش در منطقه/ کارشناسان چه می‌گویند؟
کد خبر: 3317219
تاریخ انتشار : ۰۱ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۳
اختصاصی ایکنا/

آمریکا؛ هیزم‌‌بیار آتش شعله‌ورشده داعش در منطقه/ کارشناسان چه می‌گویند؟

شعب خارجی: کارشناسان معتقدند حملات نظامی آمریکا، عامل گسترش تروریسم است و سیاست‌های این کشور، هیزم مورد‌نیاز عناصر داعش در منطقه را فراهم می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از خانه فرهنگ ایران در «حیدرآباد» پاکستان، دامنه فعالیت‌های تروریستی داعش، عراق، سوریه، افغانستان، لیبی و دیگر کشورهای آفریقایی را گرفته است. 

در چند روز گذشته در بازاری در افغانستان بمب‌گذاری شد. دولت افغانستان شوکه شد؛ زیرا تا کنون در مراکز عمومی حملات تروریستی انجام نشده است. طالبان همیشه به مراکز دولتی حمله می‌کرد.

داعش مسئولیت بمب‌گذاری را بر عهده گرفت. به نظر می‌رسد که داعش روابط پاکستان و افغانستان را مانعی برای فعالیت‌های خود می‌داند.

برخی تحلیلگران افغان می‌گویند که مرزهای افغانستان و پاکستان مقر تروریست‌هاست. از یک طرف می‌شنویم که آمریکا و کشورهای اروپایی به مقر داعش حملات هوایی می‌کنند. از طرف دیگر پیشروی داعش همچنان ادامه دارد.

آمریکا برای تضعیف القاعده، داعش را درست کرد

نبیل نعیم، از سرکردگان سابق سازمان تروریستی القاعده و بنیانگذار تشکیلات منحله «الجهاد» در مصر می‌گوید: آمریکا برای تضعیف القاعده، داعش را درست کرده است.

محمد البصری، از ناظرین عراقی نیز بر این عقیده است که یهودیان نژاد‌پرست داعش را روی کار آورده‌اند.

برخی روزنامه‌نگاران عرب در ادعاهایی بی‌پایه و اساس ایران را عامل داعش می‌دانند. برخی دیگر عربستان را مسئول پیدایش داعش می‌دانند.

نوآم چامسکی، زبان‌شناس و نظریه‌پرداز یهودی در مصاحبه‌ای گفته است که آمریکا داعش را به وجود نیاورده است، اما آمریکا در عراق وضعیتی را به وجود آورد که در نتیجه آن داعش شکل گرفت.

چند سال پیش، ارتش آمریکا از عراق بازگشت. زندانیانی از زندان ابوغریب فرار کردند. آنها به رهبری «ابراهیم البدری» خلافت سنی را اعلام کردند.

در این زمان، ابوبکر البغدادی در عراق و سوریه تشکیل دولت اسلامی را اعلام کرد. در حال حاضر از وجود البغدادی خبرهای متضادی می‌رسد. اعضای او شورای شش نفره تشکیل دادند و امور مالی، اجرایی و غیره هم مشخص شد.

در سراسر دنیا اعلام نیروگیری از سوی داعش اعلام می‌شود. به گزارش اتحادیه اروپایی هزاران دختر، از راه ترکیه و سوریه به عراق رفته و به داعش پیوسته‌اند. از استرالیا اخیرا دخترانی به آنجا رفته‌اند و اعلام کرده‌اند که با جنگجویان ازدواج کرده‌اند و بچه‌های آن هم جنگجو خواهند شد.

یکی از رهبران بلندپایه ارتش تاجیکستان هم به داعش ملحق شده است. جامعه‌شناسان آمریکایی متعجب هستند که نسل دوم و سومی که در آمریکا متولد شده‌اند و درباره مذهب چیزی نمی‌دانند چطور علاقمند به مسئله جهاد هستند.

پاسخ این است که در هر زمان نهضتی جوانان را به خود مشغول داشته است. الان هم نوبت به جهادی‌ها رسیده است.

قاچاق موادمخدر توسط داعش

یکی از اعضای کنگره آمریکا گفته است که در جزایر غرب هند قاچاقچیان موادمخدر به سر می‌برند، بیم آن است که آنها هم به داعش بپیوندند و از این به بعد قاچاق مواد مخدر از سوی داعش انجام شود.

وزیر امور خارجه روسیه اظهار داشته است که برای مبارزه با داعش، همکاری کشورهای مختلف لازم است.

یکی از ناظرین روسیه اعلام کرده است که ایران و روسیه تنها کشورهایی هستند که می‌توانند داعش را از بین ببرند.

حملات آمریکا؛ عامل گسترش تروریسم

نوآم چامسکی گفته است که حملات آمریکا، عامل گسترش تروریسم است؛ چرا که در چنین حملاتی مردم بی‌گناه کشته می‌شوند و خواه ناخواه در صدد انتقام از آمریکا بر می‌آیند و سیاست آمریکا، هیزم موردنیاز القاعده و داعش را فراهم می‌کند.

مشاور وزیر امور خارجه آمریکا گفته است که باید ارتش عراق تربیت شود. وزیر امور خارجه عراق اظهار کرده است که اگر وضعیت سوریه مستحکم شود، اوضاع منطقه بهتر می‌شود.

به گزارش پنتاگون در عرض یک سال و نیم گذشته، آمریکا و اتحادیه هوایی 2400 حمله هوایی انجام داده؛ اما از پیشروی داعش کاسته نشده است.

برخی ناظرین عرب معتقدند که داعش در آینده نزدیک خطری جهانی به حساب خواهد آمد که برای مقابله با آن، نسل‌هایی باید به مبارزه ادامه دهند.
 

captcha