رشته علوم قرآن و حدیث زودبازده نیست/ ناممکن بودن اظهارنظر علمی پس از مقطع کارشناسی
کد خبر: 3321358
تاریخ انتشار : ۰۹ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۷
محمدرضا شاهرودی:

رشته علوم قرآن و حدیث زودبازده نیست/ ناممکن بودن اظهارنظر علمی پس از مقطع کارشناسی

گروه دانشگاه: برخی از رشته‌های دانشگاهی تا زمانی که به منصه بهره‌وری در جامعه برسند زمان‌ کوتاهی را طی می‌کنند، اما رشته علوم قرآن و حدیث این گونه نیست؛ اظهار نظر علمی و تحقیق و پژوهش با گذراندن چهار سال دوره کارشناسی ممکن نمی‌شود.

محمدرضا شاهرودی، عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در رابطه با آینده‌ شغلی که در انتظار دانشجویان رشته علوم قرآن و حدیث است، گفت: آینده رشته از جهت تنوعی که به دانشجویان می‌دهد بسیار خوب است و افق بسیار مناسب و کارآمدی را نشان می‌دهد.

وی در پاسخ به این سؤال که تا چه حد یک کارشناس علوم قرآن و حدیث می‌تواند امیدوار به اشتغال باشد؟ اظهار کرد: برخی از رشته‌های دانشگاهی تا زمانی که به منصه بهره‌وری در جامعه برسند زمان‌ کوتاهی را طی می‌کنند، اما رشته علوم قرآن و حدیث این گونه نیستند.

عضو هیئت علمی دانشکده الهیات دانشگاه تهران به ذکر مثالی پرداخت و عنوان کرد: به‌‌طور مثال در رشته مداحی، به افراد موضوع می‌دهند و افراد آماتور هم می‌توانند بدون شناخت از منابع، مقاتل و ... مداحی کنند. آموزش‌هایی به آن‌ها داده و با آن‌ها کار می‌شود که مداح شوند؛ ولی برخی از اهدافی که در رشته قرآن و حدیث ترسیم شده، اهدافی نیستند که افراد خیلی به سرعت در آن بخواهند و بتوانند تبحر پیدا کنند و بتوانند بیایند و در جامعه کار کارشناسی انجام دهند.

بیشتر از مقطع کارشناسی به مطالعه و تحقیق نیاز است

شاهرودی گفت: واقعاً اظهار نظر علمی و درست در روایات، فقه‌الحدیث و تفسیر صحیح روایات با گذراندن چهار سال دوره کارشناسی ممکن نمی‌شود. یک کارشناس این رشته نمی‌تواند خیلی سریع بیاید و برود، صحبت و اظهار نظر کند و تحقیقات، پژوهش‌ها، تدوین کتاب‌‌ها و امثال اینها را انجام دهد. به نظر می‌آید که بسیار بیشتر از اینها نیاز است که به مطالعه، تحقیق، آموختن و ... پرداخته شود.

وی با بیان اینکه کارشناسی رشته علوم قرآن و حدیث که کارشناسی نظری محسوب می‌شود خیلی زودبازده نیست، عنوان کرد: در بخشی از مقدمات مثل قرائت و ... که ممکن است گرایش‌هایی هم مشغول این کار بوده و در حال حاضر وجود داشته باشند می‌تواند به این رشته در مقطع کارشناسی توجه شود.

این عضو هیئت علمی دانشگاه تهران اظهار کرد: می‌توانند به‌عنوان مربی‌‌ برای آموزش قرائت به آحاد جامعه از آن‌ها استفاده شود؛ اما تفسیر، آموختن مفاهیم قرآن و ... آن هم به‌طور اجتهادی و کارشناسانه به معنای واقعی چیزی نیست که خیلی زود بتوان به آن دسترسی پیدا کرد.

میزان انطباق سرفصل‌ها با نیاز جامعه

وی در جواب این پرسش که چقدر سرفصل‌ها با نیازهای جامعه انطباق دارند؟ گفت: نیازها مختلف است و اشخاصی که برای این رشته‌ها جذب می‌شوند نیز مختلف هستند. بعضی وقت‌ها ما یک نیازهای علمی و نظری داریم، یک وقت‌هایی هم نیازهای ما نیازهای عملی و کاربردی است، چه بسا هر کدام اقتضائات خاص خود را داشته باشد و اگر بشود بهتر است حتی به جای بازنگری‌ها و سرفصل‌های این چنینی، حتی کارمان به جایی برسد که با توجه به برخی از نیازهای شایسته و به جا رشته تأسیس کنیم.

شاهرودی این رشته را قابل تفکیک دانست و اظهار کرد: چند سالی است که این پدیده را داریم؛ اما ممکن است که بهتر از این هم بشود و با توجه بیشتر بتوانیم به آن مقصودی که به دنبال آن هستیم نزدیک‌تر شویم.

انتشار یافته: ۰
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
دانشجو
|
-
|
۱۳۹۴/۰۴/۲۵ - ۱۴:۵۴
0
0
سلام؛
علوم قرآن و حدیث عالی ترین رشته است از نظر من.
و دقیقا، علوم حدیث و علوم قرآن باید در کنار هم باشند تا بتوانند یک جایگاه و یک بینش صحیح و قابل در حوزه علوم دینی به دانشجو بدهند.
به نظر میاد بهترین کار، غنی سازی منابع و ماده های درسی و امتحانی تو این رشته باشه.
و بیشتر کردن سهم علوم حدیث، با حفظ میزان سایر دروس تخصصی.
captcha