زیست مؤمنانه از طریق برداشت صحیح از مفاهیم قرآنی است
کد خبر: 3322597
تاریخ انتشار : ۱۲ تير ۱۳۹۴ - ۲۳:۲۵
قالیباف:

زیست مؤمنانه از طریق برداشت صحیح از مفاهیم قرآنی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: شهردار تهران در چهاردهمین همایش عمری با قرآن گفت: در شهرداری تهران به این امر اعتقاد داریم که مهم‌ترین کار فرهنگی ما توجه شهروندان به فرهنگ قرآنی است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، محمدباقر قالیباف، شهردار تهران در چهاردهمین همایش تجلیل از پیشکسوتان قرآنی شهر تهران با عنوان «عمری با قرآن» که 12 تیرماه در تالار ایوان شمس برگزار شد به سخنرانی پرداخت و گفت: پیشکسوتان قرآنی و افرادی که امروز طی این مراسم تجلیل شده‌اند بدون شک از بزرگ‌ترین سرمایه‌های اجتماعی و قرآنی ما هستند و آنها برای جوانان ما در این عصر و زمانه الگو هستند.

وی ادامه داد: در شهرداری تهران به این امر اعتقاد داریم که مهم‌ترین کار فرهنگی ما در شهرداری تهران توجه مردم و شهروندان به مسائل قرآنیست و توجه به فرهنگ قرآنیست. زیست مؤمنانه فقط از طریق همین راه امکان‌پذیر است.

توجه به قرآن و عترت، مبنای رشد ما در عرصه‌های مادی و معنوی

قالیباف با اشاره به حدیث ثقلین بیان کرد: توجه به قرآن و عترت، مبنای رشد و تعالی و توفیق ما در عرصه‌های مادی و معنوی خواهد بود و قرآن «وَ هذا ذِکْرٌ مُبارَکٌ» مهمترین مسئله این است که آن را در جامعه پاس بداریم.

شهردار تهران با اشاره به فعالیت شورای عالی قرآن شهرداری، ادامه داد: سالیان سال است که در شهرداری تهران به این موضوع متمرکز هستیم، البته در هر سالی که می‌گذرد براساس پیشنهادات و تجربیات شما قرآنیان در نوع روش و امکانات، ابزار و اهدافی که برای توسعه فرهنگ قرآنی است کارهای جدیدی را آغاز می‌کنیم و پیش می‌بریم.

وی تصریح کرد: آن چه بیش از هرچیز باید به آن توجه کنیم این است که بتوانیم در حقیقت برداشت درستی از قرآن داشته باشیم و شاید بسیاری از افراد باشند که حرف از قرآن بزنند و قرآن راخوب تلاوت کنند، کما اینکه امروزه در سراسر دنیا و در خیلی از کشورها و مکان‌ها هستند که مدارس حفظ قرآن متعددی وجود دارد که با صوت خوب قرآن را تلاوت می‌کنند اما نسبت به قرآن آن عصبیت و جهالت خودشان را دارند چنانکه در صدر اسلام و در جریان صفین و حکمیت نیز از معارف حقه قرآن بازماندن.

قالیباف اضافه کرد: امروز هم این زمینه را داریم و شاید در برخی از جاها بیشتر، چنانکه اتفاقی که در منطقه و در کشورهای اسلامی در حال رخ دادن است و وجود گروه داعش و جبهةالنصره در عراق و سوریه نشان‌دهنده این است که آنها فهم درستی از قرآن ندارند با وجود اینکه شاید بتوانند قرآن را با صوت خوش بخوانند و یا حافظ قرآن باشند. همینطور جریان الشباب در سومالی و ... انیها همان جهالت و عصبیت از قرآن و برداشت نادرست از این کتاب است.

قرآن، همان ذکر مبارک است

وی تأکید کرد: قرآن، همان ذکر مبارک است. از هنگامی که قرآن بر نبی مکرم اسلام(ص) نازل شد برای همه جامعه بشری نه فقط برای مسلمانان خیر و برکت آورده است. چنانکه در ابتدای نزول قرآن کریم وضع فرهنگی عرب و جزیرةالعرب معلوم بوده است که با چه جهالتی زندگی می‌کردند و قرآن چه تحول عظیمی در آنجا ایجاد کرد البته در کنار آن رحمت و خلق نیکویی که پیامبر اکرم(ص) داشته‌اند که مشخص می‌شود رفتار هم در کنار این امر مؤثر است که پیامبر اساس و فلسفه بعثتشان را مکارم اخلاق می‌نامند.

شهردار تهران با اشاره به اینکه حتی اگر آن مبنا باشد، قبل و بعد از آن نیز تمام جامعه بشری دچار تحول شده است، بیان کرد: در حقیقت، قرآن کتاب زندگی و پیشرفت است. آن هم البته با برداشت درست و صحیح محقق می‌شود و باید توجه کنیم که امروز نیز این را در زندگیمون بکار بگیریم.

وی عنوان کرد: ما قرآن را بیشتر در هنگام بدرقه کردن مسافر، مراسم شادی و عزا چون هنگام عقد و ... استفاده می‌کنیم در حالی که قرآن کتاب قبرستان نیست، بلکه کتاب موفقیت، پیشرفت و زندگی است که البته این نیز با برداشت صحیح از قرآن محقق می‌شود.

قالیباف تصریح کرد: لذا بنده و امسال بنده موظفیم در مجموعه‌های کلانی چون شهرداری تهران اگر کار فرهنگی انجام می‌دهیم اساس و جوهره کار فرهنگی ما برخواسته از فرهنگ قرآنی باشد و هیچ حرکت فرهنگی ما نباید خارج از این باشد چنانکه فرمایش امام خمینی(ره) در خصوص هنر را اطلاع داریم که هنر ابزاریست برای توسعه فرهنگ قرآنی.

حرکت کردن در مسیر قرآن موجب دوری از جمود فکری و عصبیت می‌شود

وی با تأکید بر اینکه همه باید در این راستا حرکت کنیم و پیش برویم و از آن جمود فکری و عصبیت فاصله بگیریم، تأکید کرد: ان‌شاءالله که با برداشت درست و با تکیه بر قرآن و عترت، زندگیمان را تنظیم کنیم و ضمانت درستی باشد برای همه ما که موفقیت و پیشرفت همه ما در گرو اجرای درست احکام قرآنی است.

شهردار تهران ادامه داد: همچنین امیدواریم این توفیق را داشته باشیم که از نظرات شما قرآنیان و پیشکوستان استفاده کنیم چنانکه امسال نخستین نمایشگاه شمیم وحی با پیشکسوتان این عرصه برپا شد که در حقیقت مجموعه و نگاهی برای توجه به مسائل قرآنی در شهر تهران بوده است آن هم نه تنها در ایام خاص چون ماه مبارک رمضان.

وی با اشاره اینکه ماه مبارک رمضان، ماه مقصد نیست بلکه ماه مبدأ است، افزود: این مطلب از این باب است که ماه رمضان، ماه کرامت و مهربانی و مغفرت الهی است چنانکه پیامبر اکرم(ص) فرموده‌اند «اگر فردی ماه رمضان را درک کند و احساس کند خدا نبخشیده‌اش این گناه بزرگیست».

قالیباف ادامه داد: ماه رمضان، ماه مبدأ ماست به این معنا که این ماه پایه ما باشد که طی 11 ماه دیگر هم در رفتار و کردار و توجه به قرآن اینگونه عمل کنیم. البته قرآن همه چیزش هم اثرگذار است چنانکه خواندن ساده آن، همراه داشتن و حتی نگاه کردن به آن نیز اثرگذار است.

وی تأکید کرد: اما اثر اصلی آن این است که برداشت درستی از قرآن داشته باشیم. بنابر این در شهرداری تهران منتظر نظرات و پیشنهادت شما هستیم و ان شاءاله نیز این بحث قرآنی در حوزه سازمان فرهنگی هنری و فرهنگی اجتماعی شهرداری اینگونه باشد که مجموعه شخصیت‌های قرآنی ما درگیر این امر شوند. یعنی کار شورای عالی قرآن در شهرداری تهران را شما قرآنیان باید اداره کنید.

قالیباف با اشاره به حضور بیش از 1460 تشکل قرآنی در نخستین نمایشگاه شمیم وحی عنوان کرد: تمام این تشکل‌ها بتوانند در طول سال انسجام مسنجم را باهم و با شهرداری داشته باشند و روزبه‌روز بتوانیم خدمت بیشتری را به جامعه اسلامی و قرآنی داشته باشیم.

captcha