دانشگاه علوم و معارف قرآن بدون مجوز وزارت علوم توسعه نخواهد یافت
کد خبر: 3323886
تاریخ انتشار : ۱۵ تير ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۷
حجت‌الاسلام محمد اکبری در پاسخ به ایکنا:

دانشگاه علوم و معارف قرآن بدون مجوز وزارت علوم توسعه نخواهد یافت

گروه دانشگاه: معاون پژوهشی و آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه درخواست‌هایی برای تأسیس شعب خارجی دانشگاه ارائه شده است، گفت: تا زمانی که اخذ مجوز از وزارت علوم انجام نشود، هیچ‌گاه دانشکده‌ای خارج از کشور تأسیس نخواهیم کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد اکبری، معاون پژوهشی و آموزشی  دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم ضمن حضور در غرفه ایکنا در بیست و سومین نمایشگاه قرآن کریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، در پاسخ به پرسشی درباره اراده این دانشگاه برای ایجاد شعب جدید در خارج از کشور و انتقادات مطرح‌شده، اظهار کرد: اگر بخواهیم اقدامی در این رابطه داشته باشیم، حتما باید ابتدا از وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مجوز بگیریم.
وی افزود: البته درخواست‌هایی برای انجام این کار ارائه شده است اما تا زمانی که اخذ مجوز از وزارت علوم انجام نشود و مراحلش طی نشود، هیچ‌گاه دانشکده‌ای خارج از کشور تأسیس نخواهیم کرد.
اکبری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به همایش پژوهش‌های قرآنی و ضرورت توجه به این مقوله گفت: پژوهش‌های قرآن در مسابقات ملی و بین‌المللی قرآن کریم بسیار مهجور است، با این حال از زمانی که رسالت برگزاری همایش پژوهش‌های قرآنی به عهده دانشگاه علوم معارف قرآن کریم گذاشته شده است، پیشرفت‌ها و رشد چشم‌گیری هم از نظر کیفیت و هم از نظر کمیت در این رابطه داشته‌ایم به طوری که افرادی در سطح استاد تمامی و یا مجتهدین حوزه علمیه در این همایش شرکت کرده اند.
وی ادامه داد: از زمانی که دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم این رسالت را بر عهده گرفت، با زمینه‌سازی و برگزاری همایش‌های مقدماتی در دانشگاه های مختلف دولتی و غیردولتی کشور و با تبلیغ و فضاسازی در فضای مجازی و فعال‌سازی بخش همایش‌های پژوهش‌های قرآنی در دانشگاه‌های داخلی و خارجی و استفاده از فضای سایت‌های برخی دانشگاه‌ها و مراکز قرآنی، توانستیم شاهد رشد چشمگیری در این زمینه باشیم.


معاون پژوهشی و آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم خاطرنشان کرد: در مرحله برگزاری همایش نیز همان فرایندسازی صورت گرفت تا همایش در سطح مناسبی برگزار شود، به طوری که کسانی که در سال‌های گذشته به عنوان برگزارکنندگان این همایش فعال بودند، اقرار کردند که برگزاری همایش در این سه سال قابل مقایسه با سال‌های گذشته نیست.

نوآوری‌ دانشگاه علوم و معارف در همایش پژوهش‌های قرآنی
اکبری در مورد نوآوری‌های دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم برای همایش پژوهش‌های قرآنی گفت: در این سه سال از عالمان و پژوهشگران قرآنی که صاحب شهرت علمی و پژوهشی و از صاحبان آثار قرآنی ارزنده و تأثیرگذار بودند تجلیل کردیم؛ بزرگانی همچون آیت‌الله خزعلی، آیت‌الله قرشی، دکتر حجتی و دکتر خرمشاهی؛ تجلیل از بزرگانی که دارای سابقه حسنا در حوزه و دانشگاه در زمینه قرآن هستند و عمر خود را در این راه صرف کرده اند، خود تجلیل از قرآن و معارف قرآن کریم است.
معاون پژوهشی و آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم افزود: همچنین ما چهل مقاله برتر را به عنوان مقالات علمی ـ پژوهشی انتخاب کردیم و برای آنها اعتبار علمی ـ پژوهشی صادر کردیم و جوایزی به آنها اهدا شد.
وی خاطرنشان کرد: سه سال پیش به مقالات اول 20 میلیون ریال اعطا می شد که ما این مبلغ را به 120 میلیون ریال رساندیم که این مقدار هنوز مطلوب ما نیست؛ باید به بخش پژوهش‌های قرآنی بیشتر توجه شود و متولیان امر تلاش کنند تا صاحب نظران و اندیشمندان و کسانی که نظرات صائب دارند و تئوریسین هستند به وادی همایش های قرآنی بکشانند حتی مراجع و عالمان بزرگ دینی حوزوی و دانشگاهی در این عرصه ظهور و بروز داشته باشند و در موضوعات مختلف نظرات و ایده های نو ارائه کنند و تولید علم داشته باشند.
اکبری در مورد نحوه اراته مقالات در همایش پژوهش های قرآنی نیز گفت: ارائه مقالات هم قبل از برگزاری همایش صورت می گیرد و هم در حین برگزاری همایش؛ برای اینکه محورهای همایش گفتمان سازی شود و وارد مرحله عمل بیاید و در جامعه فرهنگ سازی صورت گیرد، همایش های مقدماتی در مراکز علمی دانشگاهی و حوزوی برگزار می‌شود.

اطلاع‌رسانی همایش پژوهش‌های قرآنی در رسانه‌ها
وی اذعان کرد: اطلاع‌رسانی در رابطه با برگزاری این همایش‌ها در فضای خودمان صورت می‌گرفته و شاید در خبرگزاری‌ها انجام نشده که باید برای این خبررسانی تلاش مضاعفی صورت گیرد و از نظر کیفی و کمی توسعه پیدا کند تا منجر به افزایش برگزاری همایش ها و به دست آوردن نتایج مناسب از آنها شود.
معاون پژوهشی و آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم همچنین اظهار کرد: در روز همایش نیز نیمی از برنامه ها اختصاص به ارائه و نقد و بررسی مقالات دارد؛ امسال در 4 سالن 16 مقاله ارائه شد؛ افرادی به عنوان داور مقالات را نقد کردند و صاحب مقاله نیز از نظریات خود دفاع کرد؛ نیم دیگر روز نیز اختصاص به برگزاری همایش دارد.
اکبری در مورد نحوه انتخاب مقاله برتر و انتقادات برخی در رابطه با دیدگاه متولیان این حوزه گفت: مبنای کار ما سخن امیرالمؤمنین(ع) است که فرمودند «انظر الی ما قال و لا تنظر الی من قال»؛ همیشه باید به سمت گفته ها و فکر و اندیشه افراد رفت؛ حال اینکه طرف چه کاره است و شغل و کسبش چیست خوب است، اما تجسس زیاد باعث رکود علمی می‌شود.
وی افزود: اگر بخواهیم حرفه و شغل افراد را مورد توجه قرار دهیم، این اشکال را باید به قاریان و حافظان نیز وارد کنیم حال اینکه ممکن است افرادی با تحصیلات کم یا متوسطه به عنوان برگزیده مسابقات انتخاب شوند؛ آیا عقلا می‌پذیرند که این فرد مستحق این هدیه و عنوان نیست؟


معاون پژوهشی و آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم با بیان اینکه در مباحث علمی و نظری عمده شاخص نظر، اندیشه و تولید علم است، گفت: اینکه انتقاد می‌شود که متخصص یکی از رشته‌های علوم انسانی توانسته در این رشته ورود پیدا کند، انتقاد پسندیده‌ای نیست چرا که قرآن و معارف قرآنی و احیای آن وظیفه همه است و کار فرهنگ‌سازی و احیای فرهنگ قرانی اختصاص به گروه خاصی ندارد.
وی افزود: اشکالی ندارد اگر کسی در یکی از رشته های علوم انسانی متخصص باشد، اما مقاله‌ای در حوزه قرآنی ارائه دهد و بعد از چند مرحله داوری و ارزیابی از سوی هیئت داوران صاحب‌امتیاز شود و مورد توجه قرار گیرد؛ در حقیقت اگر این مقاله برگزیده نشود حقش ضایع شده است.
اکبری به کلام دیگری از امام علی(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان می فرمایند «حکمت گمشده انسان مؤمن است»؛ چه بسا فردی که این مقاله را نوشته توانسته به تولید علمی بپردازد که هیچ کس نمی‌تواند به چنین نوآوری دست بزند.
معاون پژوهشی و آموزشی دانشگاه علوم و معارف قرآن کریم تصریح کرد: در بررسی و ارزیابی مقالات و معرفی مقالات برتر استانداردها و شاخص‌هایی داریم که مورد توجه قرار می گیرد.

captcha