خلاقیت و نوآوری، مهمترین راه برای جذب جوانان به نمازجمعه است
کد خبر: 3337009
تاریخ انتشار : ۰۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۸:۲۴
میرعمادی:

خلاقیت و نوآوری، مهمترین راه برای جذب جوانان به نمازجمعه است

گروه اجتماعی: نماینده ولی‌فقیه در لرستان از نمازجمعه به‌عنوان تجلی‌گاه وحدت یاد کرد و گفت: خلاقیت و نوآوری در نماز جمعه یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب جوانان به نماز جمعه است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، ظهر پنج‌شنبه، هشتم مرداد، در همایش تجلیل از ستادهای نماز جمعه استان لرستان، که به‌مناسبت سالروز اقامه اولین نماز جمعه برگزار شد، گفت: نماز جمعه واجبی است که بر انجام آن تشویق و ترغیب و بر ترک آن توبیخ و تهدید و بر هر چیزی که سبب محرومیت از نماز جمعه شود پرهیز داده شده است.
وی، ادامه داد: ما این تعبیر را در رابطه با هیچ واجبی نداریم، که هم بر انجام آن تشویق و هم بر ترک آن توبیخ کنند و هر چیزی که سبب محرومیت از آن می‌شود را انجام ندهیم و هر چیزی که سبب می‌شود باشکوه انجام شود را باید انجام دهیم، اگر این چهار نکته را در نظر بگیریم به اهمیت نماز جمعه پی می‌بریم.
میرعمادی، با اشاره به این‌که نکته اول تشویق و ترغیبی است که به امر نماز جمعه شده است، اظهار کرد: تا به حال در رابطه با هیچ عبادتی اینگونه تشویق و ترغیب نشده است، چنان‌چه اهمیت نماز جمعه را می‌توان در آیه‌های سوره جمعه مشاهده کرد.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با بیان این‌که در آیه‌های مربوط به وجوب نماز جمعه که در سوره مبارکه جمعه آمده است 10 نکته در این رابطه وجود دارد، عنوان کرد: 200 حدیث تنها در رابطه با وجوب نماز جمعه در میان احادیث ما وجود دارد.
وی، افزود: در بین 200 حدیث که در رابطه با وجوب نماز جمعه است، تعداد 40 حدیث به صراحت به امر وجوب نماز جمعه پرداخته است، 40 حدیث در ظاهر به وجوب نماز جمعه می‌پردازند که به آن‌ها ظهور در وجوب گفته می‌شود، 50 حدیث بر افضل بودن نماز جمعه دلالت دارد و 70 حدیث دیگر می‌گوید که نماز جمعه فضیلت بزرگی است و باید انجام شود.
میرعمادی، خاطرنشان کرد: در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است که فرمودند: سه عمل است که اگر مردم بدانند خداوند چه فضیلتی برای آن‌ها در نظر گرفته است، آنقدر برای انجام آن‌ها هجوم می‌آورند که باید قرعه‌کشی کرد، یکی از این اعمال زود شتافتن به سمت نماز جمعه است.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، ادامه داد: دومین نکته این است که در ترک نماز جمعه توبیخ شدیدی وارد شده است به‌طوری‌که پیامبر اکرم(ص) در این رابطه می‌فرماید: اگر کسی بدون عذر نماز جمعه را ترک کند مهر نفاق بر قلبش زده می‌شود.
وی، بیان کرد: سومین نکته این است که ما باید از انجام هر کاری که باعث محرومیت ما از نماز جمعه باشد خودداری کنیم، عواملی مانند؛ تجارت، لهو و لعب، مراسم‌های غیر ضروری همانند همایش‌ها، دیدارها و مهمانی‌ها و سفر رفتن قبل از نماز جمعه، چراکه در حدیثی از پیامبر اکرم(ص) نقل است که اگر کسی قبل از اقامه نماز جمعه به سفر برود ایمن نیست و جانش در خطر است.
میرعمادی، با اشاره به این‌که چهارمین نکته این است که ما باید هر کاری که باعث برگزاری باشکوه نماز جمعه می‌شود انجام دهیم، تصریح کرد: یکی از عوامل برگزاری باشکوه نماز جمعه مصلی و آمادگی آن برای برگزاری نماز است.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به اعضای ستادهای نماز جمعه، گفت: جایگاه خادمان نماز جمعه؛ جایگاه حضرت ابراهیم و اسماعیل است، این دو پیامبر جایگاه ویژه‌ای نزد خداوند دارند، به‌طوری‌که پیامبر اکرم(ص) در رابطه با مقام حضرت ابراهیم(ع) می‌فرماید: من به دعای پدرم ابراهیم مبعوث به رسالت شدم.
وی، با بیان این‌که اسباب حضور گسترده مردم در نماز جمعه باید فراهم شود، اظهار کرد: بسیاری از بزرگان از کلمه «اذا نودیه» استفاده کرده‌اند که باید ندا داده شده و به گوش مردم برسد که نماز جمعه برگزار می‌شود که حجت را بر آن‌ها تمام کنیم.
میرعمادی، تبلیغ برای نماز جمعه را یکی از کارهای مهم ستادهای نماز جمعه دانست و عنوان کرد: این درحالی است که رسانه ملی برای یک پفک نمکی بارها و بارها تبلیغات را پخش می‌کند اما حاضر نیست شب جمعه یک‌بار تیزر نماز جمعه را پخش کند.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به این‌که امروز رسانه‌ها مسئولیت سنگینی در رابطه با تبلیغ و ترویج نماز جمعه دارند، خاطرنشان کرد: ندای نماز جمعه باید در شب جمعه در رسانه ملی سرداده شود و همچنین روزنامه‌ها، مطبوعات و خبرگزاری‌ها نیز روز پنج‌شنبه برای نماز جمعه تبلیغ کرده و ندا دهند چراکه همه در برابر نماز جمعه مسئول هستند.
وی، اذعان کرد: نماز جمعه تجلی‌گاه وحدت، اتحاد و انسجام است و از هر کاری که سبب تفرقه شود باید پرهیز کرد و از سوی دیگر هرکاری که باعث تقویت نماز جمعه و وحدت شود باید انجام شود که ستاد در این رابطه می‌تواند نقش اساسی داشته باشد.
میرعمادی، با بیان این‌که افراد زبده، خوش ذوق، خوش نام و مورد اعتماد باید عضو ستاد نماز جمعه باشند، ادامه داد: برترین مردم در هر منطقه‌ای باید عضو ستاد باشد همچنان که امام جمعه در هر منطقه‌ای برترین فرد است و اعضای ستاد باید این‌گونه باشند.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به این‌که استفاده از تکنولوژی و توانمندی‌های افراد و داشتن خلاقیت و ابتکار برای اعضای ستاد نماز جمعه ضروری است، اظهار کرد: ما باید امروز پیام نماز جمعه را به دنیا برسانیم.
وی، تصریح کرد: بصیرت، وحدت، اخوت، همدلی، تقوا، پاکی و طهارت که امروزه دنیا تشنه آن است، پیام‌های نماز جمعه به دنیاست.
میرعمادی، افزود: این‌که امروز شاهد حضور گسترده و باشکوه مردم مخصوصاً جوانان در نماز جمعه هستیم نشان‌دهنده تأثیرگذاری نماز جمعه است، چراکه امروزه نگاه تمام دنیا به نماز جمعه است به‌ویژه زمانی‌که مقام معظم رهبری خطیب نماز جمعه است، و جمعیت حاضر در این آیین عبادی ـ سیاسی نشان دهنده عظمت اسلام است.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به این‌که مسلمانان از نماز جمعه باشکوهی که به امامت مقام معظم رهبری خوانده می‌شود به وجد می‌آیند، اظهار کرد: اینجاست که منافقین به خشم آمده و می‌توان مصداق این‌که نماز جمعه محل بشارت مؤمنان و توبیخ منافقان است را در نماز جمعه‌ای که به امامت مقام معظم رهبری برگزار می‌شود، دید.
وی، نماز جمعه را محل خنثی شدن توطئه کفار و توبیخ منافقین دانست و تصریح کرد: ما در این راه باید از تکنولوژی روز استفاده کنیم.
میرعمادی، با اشاره به راه‌های جذب جوانان به نماز جمعه، اظهار کرد: خلاقیت و نوآوری در نماز جمعه یکی از مهم‌ترین راه‌های جذب جوانان به نماز جمعه است چراکه جذب جوانان به نوآوری، خلاقیت و ابتکار نیاز دارد.
نماینده ولی‌فقیه در استان لرستان، با اشاره به این‌که ستاد نماز جمعه بازوان قوی برای امام جمعه است، خاطرنشان کرد: از اعضای ستاد نماز جمعه انتظار می‌رود که مطابق سیاست شورای سیاست‌گذاری ائمه جمعه و امام جمعه رفتار کنند چراکه اگر بنا باشد مستقل عمل کنند طبیعتاً نماز جمعه وحدت آفرین نیست.
وی، در پایان تصریح کرد: اگر امروز بخواهیم تشکل مردمی خالص و منسجم معرفی کنیم باید ستادهای نماز جمعه را معرفی کنیم چراکه در جامعه تأثیرگذار بوده و هیچ چشم‌داشتی نداشته و ندارند.

captcha