بی‌سوادی قرآنی ریشه در بی‌ثباتی نظام آموزشی دارد/لزوم تعریف رشته قرائت قرآن
کد خبر: 3337042
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۰:۵۴
شریفی:

بی‌سوادی قرآنی ریشه در بی‌ثباتی نظام آموزشی دارد/لزوم تعریف رشته قرائت قرآن

گروه فعالیت‌های قرآنی: حافظ کل قرآن کریم با بیان اینکه ریشه بی‌سوادی قرآنی به بی ثباتی نظام آموزشی برمی‌گردد گفت: عدم تعریف رشته تخصصی برای روخوانی قرآن در دانشگاه منجر شده حتی دانشجویان رشته‌های علوم قرآن و حدیث از قرائت صحیح قرآن عاجز باشند.

محمد شریفی حافظ کل قرآن کریم  در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) از استان مرکزی، با بیان اینکه ریشه بی‌سوادی قرآنی به نظام آموزشی حاکم برمی‌گردد گفت: متأسفانه در سرفصل‌های آموزشی دوران ابتدایی جایی برای زبان عربی تعریف نشده و تداخل بین زبان عربی و فارسی بسیار فاحش است که  این تداخل در مقاطع بالاتر باعث ایجاد تضاد در ذهن دانش‌آموز می‌گردد.

لزوم تقویت سواد قرآنی معلمان دروس دینی

شریفی با اشاره به ضعف و بی ثباتی نظام آموزشی ادامه داد: ظرفیت استخدام معلمان قرآنی در آموزش‌وپرورش بسیار پایین است و معلمان مشغول خدمت نیز متأسفانه از آموزش‌های لازم برخوردار نیستند و به همین دلیل تفاوت بین افرادی که درجامعة القرآن‌ها دوره‌های روخوانی را طی کرده‌اند با افرادی که در مدارس آموزش دیده‌اند بسیار چشمگیر است.

وی با اشاره به اینکه عدم تعریف کلاس‌های روان‌خوانی و قرائت در دوره‌های ابتدایی به تشدید تداخل میان زبان عربی و فارسی دامن می‌زند تصریح کرد: سیستم حفظ قرآن در کشور ما اختیاری است و متأسفانه تأکیدی که بر دروس دیگر وجود دارد روی قرآن و مباحث آن وجود ندارد مسئله‌ای که حتی در کنکور هم دیده می‌شود به گونه‌ای که درس یا آموزه‌ای از قرآن به صورت مشخص در سرفصل‌های آزمون تعریف نشده است.

لزوم تعریف رشته تخصصی قرائت قرآن

شریفی ادامه داد: متأسفانه این رویه در حوزه‌ها و دانشگاه‌ها نیز ادامه دارد به گونه‌ای که عدم تعریف رشته تخصصی برای روخوانی و قرائت قرآن در دانشگاه منجر به پیدایش افراد تحصیل کرده‌ای حتی در رشته‌های علوم قرآن و حدیث می شود که از قرائت صحیح قرآن عاجزند، مبحثی که در حوزه‌های علمیه نیز ضعیف و گاهی اختیاری پیگیری می‌شود.

رسانه در پرداختن به نوآوری قرآنی قناعت نکند

حافظ کل قرآن کریم با ابراز تأسف از عملکرد صدا وسیما در این زمینه گفت: پویانمایی می‌تواند در این امر راهگشا باشد، با توجه به اینکه از پویانمایی سوره یس استقبال خوبی شد اما قناعت صدا وسیما به شبکه قرآنی، به یکی از موانع پیشرفت در این امر  تبدیل شده است.
نیاز به شادی قرآنی در کشورداریم

حافظ کل قرآن کریم در پایان با تأکید بر لزوم شناسایی نقاط ضعف فعالیت‌های قرآنی افزود: ایجاد شور و نشاط در به نمایش گذاشتن آموزه‌های قرآن افراد را به سوی دین راغب می‌کند، ما نیاز به شادی قرآنی در سطح کشور داریم، مؤسسات خشک و بی‌روح هستند در حالی که باید با بهره‌گیری از روش‌های روانشناسی فضاسازی کرد.

captcha