شیخ فضل‌الله نوری نماد روحانی مجاهد و بصیر است
کد خبر: 3337372
تاریخ انتشار : ۱۰ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۳
حجت‌الاسلام هاشمی:

شیخ فضل‌الله نوری نماد روحانی مجاهد و بصیر است

گروه سیاسی: امام جمعه موقت بوشهر گفت: شیخ فضل‌الله نوری از رهبران بزرگ مشروطه است که نماد روحانیت مجاهد و بصیر و کشته جهل و تفرقه و ساده لوحی در زمانش است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از بوشهر، حجت‌الاسلام والمسلمین سیدغلامرضا هاشمی، امام جمعه موقت بوشهر نهم مردادماه در خطبه‌های  نمازجمعه این هفته شهر بوشهر با اشاره به روز شنبه مصادف با نیمه شوال مصادف با شهادت حضرت حمزه علیه السلام عموی پیامبر و سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی است، در ابتدا به بیان رشادت‌ها و توانایی‌های ایشان پرداختند  و اظهار کرد: حضرت عبدالعظیم حسنی دارای موقعیت علمی بالایی بودند و زمانی که عده‌ای  از مردم ایران به امام هادی(ع) رجوع می‌کنند، امام آنها را برای رجوع به مسائل دینی و شرعی به حضرت عبدالعظیم حسنی ارجاع می‌دهند و در باب عظمت ایشان همین بس که امام هادی(ع) ثواب زیارت حضرت عبدالعظیم را به مثابه زیارت حضرت اباعبدالله الحسین(ع) در کربلای معلای می‌دانند.

امام جمعه موقت بوشهر در ادامه به 11 مرداد سالروز شهادت شیخ فضل‌الله نوری اشاره کرد و گفت: ایشان از رهبران بزرگ مشروطه است که نماد روحانی مجاهد و بصیر است؛ وی کشته جهل و تفرقه و ساده لوحی در زمانش است که در نهضت مشروطه نقش مهمی را ایفا کرد، اما وقتی که ملاحظه کرد مشروطه با انحراف کشیده شد و عده‌ای می‌خواهند از مشروطه سوء‌استفاده کنند در مخالفت با روشنفکران غرب زده خود را از این صحنه کنار کشید و خواستار مشروطه مشروعه شد و فرمود « ما مشروطه‌ای می‌خواهیم که بر اساس موازین اسلام ناب محمدی باشد».

وی افزود: شیخ فضل‌الله نوری از نخستین عالمانی بود که با نقشه استعمار در جایگزین کردن حکومت لائیک و ضد دینی تحت پوشش مشروطه مقابله کرد و نقشه آنان را نقش بر آب کرد گرچه خود مظلومانه فدای این مسئله شد و مظلومانه او را به دار زدن و به شهادت رساندند.
وی با  یادآوری 12 مرداد سالروز تشکیل شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی به فرمان امام راحل، افزود: زحمات و خدمات این نهاد را ارج می‌نهیم این نهاد در همه عرصه‌ها و جریانات سیاسی، راهپیمایی و سایر مواردی که نیاز بوده است که مردم برای ارزش‌های انقلاب و جمهوری اسلامی به صحنه بیایند باعث و بانی و برگزار کننده این راهپیمایی‌ها شورای تبلیغات اسلامی بوده است همچون جریان نهم دی که بر ملا کننده فتنه 88 بود و این باعث شد که برگزاری راهپیمایی های با شکوه با حضور این مردم جلو ه‌ای از حضور در صحنه مردم را به منصه ظهور رساندند.

اسلام بهترین و جامع ترین منشور حقوق بشر را دارد
حجت‌الاسلام هاشمی با یادآوری اینکه 14 مرداد به عنوان روز حقوق بشر اسلامی و کرامت انسانی است، بیان کرد: بهترین و جامع‌ترین منشور حقوق بشر را اسلام دارد و همه ملاحظات سیاسی، اجتماعی و اقتصادی و فرهنگی جامعه توحیدی را دارد و ای کاش بشر به جایی برسد که به حقوق بشر اسلامی ناب بسنده کند و عمل کند تا این همه ظلم‌ها، تعدی‌ها و ناجوانمردی‌هایی که دراین جهان کنونی اتفاق می افتد پایان داده شود ولی متاسفانه در مقابل این منشور ارزشمند در دنیای امروز منشورهایی و حقوق بشرهایی را تراشیده‌اند که متاسفانه فقط منافع استکبار و استعمارگران را تامین می کند و مافع جامعه بشری جایگاهی ندارد.
خطیب جمعه موقت بوشهر با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره حقوق بشر آمریکایی خاطرنشان کرد:  رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند «آمریکا شده است پرچم دار حقوق بشر کدام آمریکا ؟ آمریکای هیروشیما که 200 هزار نفر در اولین استعمال اولین بمب اتمی دنیا توسط آمریکا کشته و زخمی شدند که آثار این جنایت هنوز باقیست، آمریکای گوانتانامو؟ آمریکای ابوغریب؟ آمریکای جنگ و ناامنی در بسیاری از نقاط عالم؟» تنها مجرم جهان اینک خود را به دروغ مدعی مبارزه با گسترش سلاح‌های اتمی معرفی می کند در حالیکه بزرگترین جنایت اتمی توسط همین آمریکا صورت گرفته است .
حجت‌الاسلام هاشمی با اشاره به توافق هسته‌ای که به مسئله روز جامعه ما تبدیل شده است، بیان کرد: ما نباید ذوق زده شویم و نه نگران چون هنوز اتفاق چندانی نیافتاده است دو ماه دیگر فرصت است که هم در ایران و هم  آمریکا چکش کاری شود بررسی شود و در ایران هم طبق  فرمایشات مقام معظم رهبری نهاد های قانونی باید دقیق این موضوع را بررسی کنند تا ببینند آیا به نفع ملت ایران است یا نه آیا با سرافرازی ملت ایران منافات دارد یا نه ؟ و آنچه مسلم است نهایتا نتیجه این برجام که به چه فرجامی می رسد ، نهادهای قانونی هستند که اعلام می کنند.
وی در پایان اضافه کرد: چیزی که در این میان همه ما باید ملاحظه داشته باشیم به فرمایش امام راحل باید ما اصل را بر دشمنی و فریبکاری استکبار و آمریکا بدانیم و همچنین امام راحل فرمودند «بزرگترین ساده‌اندیشی این است که تصور کنیم جهانخواران خصوصا آمریکا از ما و اسلام عزیز دست برداشته است» و مقام معظم رهبری هم در سخنرانی‌های خود فرمودند «مواظب باشیم که اولا دشمن از این مسئله سوء‌استفاده نکند آمریکا نشان داده است که قابل اعتماد نیست در مراحل مختلف» و بعضی از همین کشورهای 1+5 نشان داده اند که قابل اعتماد نیستند و از آن طرف این مسئله برجام باعث اختلاف در میان ما و در میان مردم  ما و جناح های سیاسی ما نشود و ان‌شاء‌الله از این پیچ تاریخی به لطف پروردگار  با سرافرازی و با تدابیر حکیمانه و هوشمندانه مقام معظم رهبری عبور خواهیم کرد.

captcha