برنامه تفسیر قرآن در مسجد امام علی(ع) خرم‌آباد برگزار شد
کد خبر: 3339857
تاریخ انتشار : ۱۷ مرداد ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۶
با محوریت سوره نحل؛

برنامه تفسیر قرآن در مسجد امام علی(ع) خرم‌آباد برگزار شد

گروه فعالیت‌های قرآنی: برنامه تفسیر قرآن با محوریت آیه ۹۰ سوره مبارکه نحل در جمع نمازگزاران مسجد امام علی(ع) منطقه گلدشت خرم‌آباد برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد شام‌گاه جمعه، 16 مردادماه در برنامه تفسیر قرآن در مسجد امام علی(ع) منطقه گلدشت خرم‌آباد در تفسیر آیه 90 سوره نحل گفت:
نافع‌ترین و باصلاح‌ترین مسائل راجع به انسان در این آیه مبارکه ذکر شده است.
وی افزود: خداوند متعال در این آیه فرموده است: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُ بِالْعَدْلِ وَالإِحْسَانِ وَإِیتَاء ذِی الْقُرْبَى وَیَنْهَى عَنِ الْفَحْشَاء وَالْمُنکَرِ وَالْبَغْیِ یَعِظُکُمْ لَعَلَّکُمْ تَذَکَّرُونَ؛ در حقیقت‏ خدا به دادگرى و نیکوکارى و بخشش به نزدیکان، دوری از فحشا، برکنار بودن، دوری از فحشاء، برکنار بودن از ظلم و پرهیز از زشتی‌ها و منکرات شش اصلی هستند که عمل به آن موجب کمال و سعادت است.
میرعمادی در بیان معانی عدالت عنوان کرد: عدالت یعنی هر چیزی را در جای خود قرار دادن، عدالت یعنی مساوات، قانع بودن کمااین‌که اولین اصلی که در زندگی بشر نقش دارد عدالت است، عدالت شامل عدالت در زندگی فردی، اجتماعی و سیاسی می‌شود.
نماینده ولی‏‌ فقیه در لرستان با اشاره به این‌که خداوند متعال، آسمان و زمین را برپایه عدالت قرار داده است، خاطرنشان کرد: جامعه باید برپایه عدالت باشد و امام جماعت نیز باید عادل باشد.

احسان محبت می‌آورد و باعث آرامش و آسایش است

این مفسر قرآن‌ کریم در بیان معنای کلمه احسان نیز گفت: احسان به‌معنای این است که خیر و نفع به دیگران برسانیم، خداوند محسن و احسان کننده است، پیامبراکرم(ص) نیز احسان کننده بود، احسان محبت می‌آورد و باعث آرامش و آسایش است.
میرعمادی در تشریح تفاوت‌های بین عدالت و احسان گفت: عدالت یعنی انصاف داشته باشیم، اما احسان این است که تفضل کنید، عدالت در عبادت یعنی واجبات را انجام دادن اما احسان یعنی علاوه بر واجبات، مستحبات را انجام بدهیم، برخی گفته‌اند: عدالت یعنی هماهنگی بین ظاهر و باطن، اما احسان این است که باطن بهتر از ظاهر باشد.

captcha