تأکید علمای مسلمان بر مقابله با پدیده گرم‌شدن کره زمین در همایش ترکیه
کد خبر: 3347014
تاریخ انتشار : ۲۸ مرداد ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۲

تأکید علمای مسلمان بر مقابله با پدیده گرم‌شدن کره زمین در همایش ترکیه

گروه بین‌الملل: علمای مسلمان و حامیان محیط زیست که در همایش بین‌المللی ترکیه شرکت کرده بودند، بر ضرورت کاهش تدریجی انتشار گازهای گلخانه‌ای در جهان تأکید کردند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «الوطن»، علما و اندیشمندان مسلمان و فعالان عرصه محیط زیست از 20 کشور جهان که در همایشی با موضوع تغییرات آب‌وهوایی در شهر «استانبول» ترکیه شرکت‌ کرده بودند، بر ضرورت مقابله با پدیده گرم‌شدن کره زمین و کاهش تدریجی انتشار گازهای گلخانه‌ای تأکید کردند.
شرکت‌کنندگان در این همایش بین‌المللی که روزهای 26 و 27 مردادماه برگزار شد، ضمن تدوین «اعلامیه اسلامی درباره تغییرات آب‌وهوایی»، اعلام کردند: این نخستین اعلامیه‌ای است که از سوی رهبران و علمای مسلمان در زمینه حمایت از محیط زیست تدوین می‌شود.
این اعلامیه، دو ماه بعد پس از منشور پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان در زمینه تغییرات آب‌وهوایی و مسائل زیست محیطی و همچنین، قبل از کنفرانس سازمان ملل متحد در زمینه آب‌وهوا که قرار است آذرماه در پاریس برگزار شود، صادر شد.
انتظار می‌رود رهبران جهان در کنفرانس پاریس یک تفاهم‌نامه تاریخی به‌منظور مقابله با تغییرات آب‌وهوایی(اقلیمی) امضا کنند.
محمود ادو، فعال حامی محیط زیست از کنیا در این باره گفت: صدور این اعلامیه از سوی علمای مسلمان سبب می‌شود تا تدابیری جدی در این زمینه اتخاذ شود و انگیزه‌ای برای کشورهای اسلامی به‌ویژه کشورهای صادرکننده نفت در حمایت از محیط زیست ایجاد می‌کند.
برگزارکنندگان این همایش عنوان کردند: اعلامیه صادرشده در زمینه تغییرات آب‌وهوایی از سوی علمای مسلمان با منشور پاپ فرانسیس در زمینه تغییرات آب‌وهوایی و محیط زیست همخوانی دارد.
این اعلامیه مورد تأکید علمای دینی برجسته‌ای از کشورهای اندونزی، اوگاندا، لبنان و بوسنی و ..قرار گرفت.
این اعلامیه اسلامی از کشورهای ثروتمند و صادرکننده نفت خواسته است که اقداماتی در جهت از بین بردن انتشار گازهای گلخانه‌ای تا قبل از نیمه قرن کنونی انجام دهند، زیرا سوزاندن نفت، زغال سنگ  و گاز از منابع اصلی تولیدکننده گازهای گلخانه‌ای به‌شمار می‌رود.
همچنین فعالان عرصه محیط زیست، بر ضرورت قراردادن استفاده از فن‌آوری‌های دوست‌دار محیط زیست به‌عنوان یکی از بندهای اساسی توافق‌نامه پاریس تأکید کردند، اما این پیشنهاد با مخالفت کشورهای نفت‌خیز مواجه خواهد شد.
پیش از این، نماینده عربستان در نشست بررسی تغییرات آب‌وهوایی که به‌همت سازمان ملل در شهر «لیما»، پایتخت کشور «پرو» در آمریکای جنوبی برگزار شد، پایان یافتن فرایند صدور نفت در مدت زمان نزدیک را غیرممکن دانسته بود.
همایش بین‌المللی ترکیه در زمینه تغییرات آب‌وهوایی با مشارکت سازمان علوم، فرهنگ و آموزش اسلامی(آیسسکو)، سازمان امداد اسلامی در سراسر جهان، مؤسسه اسلامی طبیعت و محیط زیست بریتانیا(IFEES)، سازمان همکاری اسلامی و شبکه جهانی کار به خاطر آب‌وهوا (CAN) برگزار شد.
 

captcha