طرح مباحث کاربردی در گفت‌وگوی دینی با دیگر کشورها یک ضرورت است
کد خبر: 3354326
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۴
ابراهیمی‌ترکمان:

طرح مباحث کاربردی در گفت‌وگوی دینی با دیگر کشورها یک ضرورت است

شعب خارجی: رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در دیدار با رئیس مؤسسه سنت گابریل اتریش گفت: به دنبال آن هستیم که در گفت‌وگوهای دینی با دیگر کشورها از مباحث تکراری عبور کرده و مباحث کاربردی‌تر را مطرح کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، ابوذر ابراهیمی‌ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی که به‌منظور شرکت در کنفرانس بین‌المللی «علم و دین» در اتریش حضور یافته بود، روز گذشته، هشتم شهریورماه با آندریاس بشته، رئیس مؤسسه سنت گابریل اتریش دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار ابوذر ابراهیمی‌ترکمان در سخنانی گفت: آنچه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و در سال‌های قبل با عنوان گفت‌وگوهای دینی آغاز کردیم، توسعه یافته است؛ به‌طوری که در حال حاضر با اندیشمندان بسیاری از کشورها و پیروان دینی گفت‌وگوهای سودمندی را دنبال می‌کنیم.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: به دنبال آن هستیم که در گفت‌وگوهای دینی خود با دیگر کشورها از مباحث کلی و تکراری عبور کرده و مباحث کاربردی‌تری مانند عدالت و حقوق را مطرح کنیم.

ابراهیمی‌ترکمان در ادامه این بخش از سخنان خود با بیان اینکه روزگاری سخن از جهان چندبینی در میان بود؛ اما امروزه سخن از جهان چندخدایی است، گفت: اگر برای آینده فکری نکنیم، جهان با یک چالش جدی روبه‌رو خواهد شد.

وی ادامه داد: از جمله موضوعات جدید مورد بحث جهان، مسئله آزادی است که هم جوامع و اندیشمندان دینی در مورد آن دغدغه دارند و هم جوامعی که در آن تفکر دینی وجود ندارد. بنابراین، آزادی هم می‌تواند مفهوم سکولار داشته باشد و هم مفهوم دینی.

رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در پایان سخنان خود یادآور شد: جهان متمدن امروز، آزادی بدون قید و شرط را نمی‌پذیرد و قانون، نظم عمومی و اخلاق را نیز از جمله عناصر مهمی می‌داند که باید در دایره این مباحث گنجانده شود تا از قرائت‌های متعدد از آزادی کاسته شود و این مقوله از دایره منسجم‌تری برخوردار شود.

تلاش جوانان برای بازتعریف ارزش‌های دینی

همچنین آندریاس بشته در ابتدای این دیدار که در مرکز سنت گابریل وین صورت گرفت، گفت: از حدود 20 سال پیش که گفت‌وگوهای دینی ایران و اتریش شکل گرفت، با بررسی موضوعات مختلف منابع علمی مناسبی به دست آمد که منتشر شده و مورد توجه علاقه‌مندان و صاحب‌نظران قرار گرفته‌ است.

وی همچنین با اشاره به سفر پیشین خود به ایران برای شرکت در گفت‌وگوهای دینی بین ایران و اتریش، بیان کرد: امروز گفت‌وگوهای دینی اتریش و ایران با مشارکت دانشگاه الهیات کاتولیک وین و سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی انجام می‌شود و البته ما آکادمی علوم اتریش را نیز با خود در پیش‌ بردن این گفت‌وگوها همراه کرده‌ایم.

رئیس مؤسسه سنت گابریل اتریش در ادامه سخنان خود پیشنهاد داد که کنفرانس‌های گفت‌وگوی دینی ایران و اتریش همچنان به دو زبان آلمانی و فارسی برگزار و مقالات آلمانی به فارسی و مقالات فارسی نیز به آلمانی ترجمه شوند.

وی همچنین خواستار برگزاری این گفت‌وگوها در هر دو کشور به‌صورت متناوب شد و گفت: از هم‌اکنون باید به فکر مباحث قابل طرح در دور بعدی گفت‌وگوهای خود در سال 2016 باشیم.

بشته در پایان سخنان خود درباره چگونگی گرایش به دین در جهان کنونی، اظهار کرد: جوانان امروز دنیا متدین هستند؛ با این حال سعی دارند که ارزش‌های دینی خود را بازتعریف کنند.

captcha