وفای به عهد؛ از نشانه‌های ایمان/ پیمان‌شکنی مقدمه بدعاقبتی است
کد خبر: 3364547
تاریخ انتشار : ۲۷ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۶
در تفسیر سوره نحل مطرح شد:

وفای به عهد؛ از نشانه‌های ایمان/ پیمان‌شکنی مقدمه بدعاقبتی است

گروه فعالیت‌های قرآنی: بنا بر آیه ۹۴ سوره مبارکه نحل، پیمان‌شکنی مقدمه بدعاقبتی است و موجب بدبینی و بی‌اعتمادی مردم می‌شود، از سوی دیگر نیز خشم و غضب الهی را به‌دنبال دارد و انسان را مفسد فی‌الارض می‌کند.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان، حجت‌الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی‌ فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد در برنامه تفسیر قرآن که شام‌گاه پنجشنبه، 26 شهریورماه در مسجد امام حسن مجتبی(ع) برگزار شد، در تفسیر آیه 94 سوره نحل گفت: آیات 91 تا 94 سوره نحل در رابطه با عهد و پیمان است.
وی افزود: خداوند متعال در آیه 94 سوره نحل فرموده است «وَلاَ تَتَّخِذُواْ أَیْمَانَکُمْ دَخَلًا بَیْنَکُمْ فَتَزِلَّ قَدَمٌ بَعْدَ ثُبُوتِهَا وَتَذُوقُواْ الْسُّوءَ بِمَا صَدَدتُّمْ عَن سَبِیلِ اللّهِ وَلَکُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ؛ و زنهار سوگندهاى خود را دستاویز تقلب میان خود قرار مدهید تا گامى بعد از استواریش بلغزد و شما به [سزاى] آنکه [مردم را] از راه خدا باز داشته‌‏اید دچار شکنجه شوید و براى شما عذابى بزرگ باشد».
این مفسر قرآن کریم اضافه کرد: آیات فراوانی در قرآن داریم که به ضرورت وفای به عهد و پیمان تاکید دارند و احادیث فراوانی نیز در این زمینه در دست است و این نشان‌گر اهمیت پایبندی به عهد و پیمان است.
حجت‌الاسلام میرعمادی با اشاره به این حدیث نبوی که می‌فرماید: «مثل فردی که عهدشکنی می‌کند و پیمان خود را زیر پا می‌گذارد مثل پیرزنی است که از صبح تا ظهر نخ‌ریسی می‌کند و بعدازظهر به بعد آن نخ‌های تابیده شده را باز می‌کند»، گفت: وفای به عهد و پیمان یک مسئله مهم اجتماعی است ما تصور می‌کنیم در قیامت از ما فقط در رابطه با نماز و روزه سؤال می‌شود در حالی‌که در قیامت از نعمت‌های الهی و همچنین، قول و قرارها نیز سؤال می‌شود.
وی در رابطه با اثرات وفای به عهد به مواردی از جمله ثبات اجتماعی و تحکیم روابط اجتماعی و آرامش جامعه اشاره کرد و گفت: عنصر اصلی تشکیل امت واحده اسلامی نیز وفای به عهد است.
میرعمادی افزود: یکی از چیزهایی که در جامعه رواج دارد قسم خوردن است و برخی افراد به‌راحتی قسم می‌خورند و تکیه کلامشان قسم خوردن است در معامله با وجودی‌که می‌دانند دروغ می‌گویند اما قسم می‌خورند کسانی‌که تکیه کلامشان قسم خوردن است باید مواظب باشند مبادا برای فریب دیگران قسم بخورند.
وی ادامه داد: گاهی قسم خوردن از روی عادت و گاهی نیز از روی عصبانیت است که در هر دو صورت بد است.
نماینده ولی‌ فقیه در لرستان در رابطه با آثار زیانبار پیامان‌شکنی و سوگندشکنی گفت: اولین اثر این است که سرمایه اعتماد مردم از بین می‌رود و ثبات قدم مردم را از بین می‌برد.
وی افزود: پیمان‌شکنی سبب از بین رفتن سرمایه اعتماد عمومی می‌شود، مردم را از مسیر خدا بازمی‌دارد، عذاب و خشم الهی را باعث می‌شود و در حدیث داریم که سه چیز است که ربطی به دین ندارد و هیچ کس نمی‌تواند بابت انجام ندادنش عذر بیاورد و آن سه چیز شامل نیکی به پدر و مادر، امانت‌داری و وفای به عهد است.
این مفسر قرآن کریم وفای به عهد را از نشانه‌های ایمان دانست و بیان کرد: پیمان و عهدشکنی نشانه نفاق است، یکی از عوامل طلاق پیمان‌شکنی و وفا نکردن به عهد است چراکه ازدواج پیمان زناشویی است.
وی با بیان اینکه پیمان‌شکنی مقدمه بدعاقبتی است و پایبندی به عهد و پیمان باعث بهشتی شدن است، در پایان سخنان خود با تأکید بر این‌که باید جلوی بدقولی در جامعه گرفته شود، گفت: آیه 94 سوره نحل می‌گوید که پیمان‌شکنی و عهد شکنی نکنید چراکه پیمان‌شکنی موجب  بدبینی و بی‌اعتمادی مردم می‌شود از سوی دیگر موجب خشم و غضب الهی می‌شود و انسان را مفسد فی‌الارض می‌کند.

captcha