تدوین پایان‌نامه‌ای با موضوع «قرائات قرآنی منسوب به اهل بیت(ع)» در کوفه
کد خبر: 3364840
تاریخ انتشار : ۲۸ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۸

تدوین پایان‌نامه‌ای با موضوع «قرائات قرآنی منسوب به اهل بیت(ع)» در کوفه

گروه بین‌الملل: پایان‌نامه‌ای با موضوع «القراءات القرآنیة المنسوبة لأهل البیت (ع) وآثارها»(قرائات قرآنی منسوب به اهل بیت(ع) و آثار آن) در دانشکده فقه دانشگاه کوفه دفاع شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی «آستان مقدس علوی»، این پایان‌نامه در مقطع کارشناسی ارشد و به قلم «مؤمل جواد خلیفه»، استاد علوم قرآنی دارالقرآن آستان مقدس علوی نگاشته شده است.
کمیته داوران جلسه دفاعیه این پایان‌نامه متشکل از استاد عبدالکاظم حسن الیاسری رئیس کمیته، عصام کاظم الغالبی، استادیار و خولة مهدی الجراح بودند و حکمت عبید الخفاجی، استاد راهنمای این پایان‌نامه بود.
عصام کاظم الغالبی، از اعضای کمیته داوری تصریح کرد: موضوع قرائات قرآنی از موضوعاتی است که همواره مورد توجه علما و محققان بوده و هست و کتب و دانشنامه‌های زیادی در این باره تالیف شده که به تحلیل و ردّ یا قبول این مسئله پرداخته‌اند.
وی افزود: پرداختن به موضوع قرائات قرآنی منسوب به اهل بیت(ع)، مسئله بسیار مهم و پیچیده‌ای است، این پایان‌نامه نیز تلاشی جدید در این زمینه است که به مسئله مهم قرائت‌های منسوب به اهل بیت(ع)  پرداخته و در رساله خود به بررسی سند، متن و دلالت روایات این باب و آثار اعتقادی و فقهی این روایات پرداخته است.
در ادامه نیز استاد عبدالکاظم حسن الیاسری، رئیس کمیته جلسه داوری از تلاش مؤمل جواد در زمینه پیگیری دقیق و جمع‌آوری اطلاعات و استفاده از منابع بسیار و بررسی دقیق آنها تمجید کرد.
مؤمل جواد، نگارنده پایان‌نامه که موفق به کسب درجه ممتاز شد، در این باره گفت: پایان نامه دو سند پیوست شده دارد که نخستین پیوست شامل مجموعه قرائت‌های قرآنی منسوب به اهل بیت(ع) است که تعداد آنها 400 قرائت است، اما دومین پیوست شامل مجموعه قرآن‌های منسوب به ائمه است که 35 قرآن هستند.
وی افزود: در این پایان‌نامه نتیجه گرفته شده که از پذیرش کامل قرائت‌های وارد شده درباره اهل بیت(علیهم السلام) باید پرهیز شود؛ چرا که برخی از این قرائت‌ها از طریق خبر واحد رسیده که توانایی مقاومت در برابر نص متواتر قرآن و نقل مورد پذیرش تمام مسلمانان را ندارد.
مؤمل جواد خلیفه در پایان از تمامی مؤسسات پژوهشی داخل و خارج از عراق خواست که مطالعات پژوهشی و تحقیقی درباره مصحف‌های منسوب به اهل بیت(ع) انجام دهند.
در جلسه دفاع از این پایان‌نامه، هئیتی از دارالقرآن آستان مقدس علوی و نمایندگان برخی مؤسسات و شخصیات‌های قرآنی نجف اشرف و شماری از قایان و اساتید و پژوهشگران حضور پیدا کردند.

captcha