بزرگترین مسجد اروپا فردا در مسکو افتتاح می‌شود
کد خبر: 3366162
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۷

بزرگترین مسجد اروپا فردا در مسکو افتتاح می‌شود

گروه بین‌الملل: مسجد جامع شهر «مسکو»، پایتخت روسیه به‌عنوان بزرگترین مسجد اروپا، فردا اول مهرماه مصادف با «روز عرفه» افتتاح می‌شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه خبری«الجزیره نت»، مسجد جامع شهر «مسکو»، با حضور «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه و شماری از سران کشورهای اسلامی افتتاح می‌شود.
اداره امور دینی مسلمانان روسیه اعلام کرد: در مراسم افتتاحیه بزرگترین مسجد اروپا، ولادیمیر پوتین و سران تعدادی از کشورهای اسلامی حضور خواهند داشت.
این اداره اعلام کرد: مسجد مسکو بعد از توسعه و بازسازی به‌عنوان بزرگترین مسجد اروپا خواهد بود.
این اداره همچنین از ارسال دعوت‌نامه‌هایی به رهبران کشورهای عربی و اسلامی برای حضور در مراسم افتتاحیه بزرگ‌ترین مسجد اروپا در مسکو دعوت خبر داد و گفت: این دعوت‌نامه‌ها برای مسئولان کشورهای ایران، اردن، عربستان، فلسطین، قطر، کویت، ترکیه، قزاقستان، قرقیزستان، آذربایجان، ترکمنستان، ازبکستان و تاجیکستان ارسال شده است.
ساختمان جدید مسجد جامع مسکو پس از ۱۰ سال عملیات ساختمانی، اکنون این عملیات به اتمام رسیده است و آخرین اقدامات برای تکمیل، تجهیز و تزیین بخش‌های درونی و نمای ساختمان مسجد جامع مسکو صورت گرفته است و مهندسان و کارگران آخرین تمهیدات را در این مورد انجام دادند.
ساختمان جدید مسجد جامع مسکو مساحتی حدود ۱۸ هزار و ۹۰۰ مترمربع دارد و می‌تواند 12 هزار نمازگزار را در خود جای دهد. این مساجد دارای نمازخانه ویژه زنان و مردان، مرکز فرهنگی و اسلامی است و در بخشی از ساختمان مسجد، سالن‌های اجتماعات و نمایشگاه‌ها پیش‌بینی شده است.
این ساختمان شش طبقه دارد و ارتفاع مناره‌های آن ۷۲ متر و ارتفاع گنبد آن ۴۶ متر است.
گفتنی است؛ مسجد مسکو در سال 1904 میلادی ساخته شد؛ اما توسعه و بازسازی این مسجد از سال 2005 میلادی با همکاری و حمایت مالی و معنوی تعدادی از کشورهای اسلامی به‌ویژه فلسطین و ترکیه که هنرمندان آنها در طراحی و تزئینات این مسجد سهیم بودند، آغاز شد.
مسجد جامع مسکو نماد جامعه اسلامی پایتخت روسیه است که در مجاورت مجموعه ورزشی «المپیک» مسکو و در کوچه‌ای به نام «ویپولزوف» در نزدیکی خیابان «پراسپکت میرا» در ناحیه مرکزی پایتخت روسیه واقع شده است.
این مسجد یکی از پنج مسجد مسکو است و دیگر مساجد این شهر شامل مسجد تاریخی، مسجد شیعیان، مسجد پارک پیروزی و مسجد ایرانیان به نام خاتم الانبیاء(ص) است.
بر اساس آمار، در مسکو بیش از ۳ میلیون مسلمان زندگی می‌کنند که بخش مهمی از جامعه اسلامی ۲۰ میلیون نفری روسیه را تشکیل می‌دهد.

captcha