افزایش موج مبارزه با افراط‌گرایی در مالزی
کد خبر: 3377687
تاریخ انتشار : ۱۱ مهر ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۱

افزایش موج مبارزه با افراط‌گرایی در مالزی

شعب خارجی: پس از دریافت اطلاعات معتبر مبنی بر احتمال انجام حملات تروریستی به وسیله گروه داعش در کوالالامپور موج مبارزه با افراط‌گرایی در رسانه‌ها و سخنان سیاستمداران مالزی افزایش یافته است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) شعبه شرق آسیا، پس از دریافت اطلاعات معتبر مبنی بر احتمال انجام حملات تروریستی به وسیله گروه داعش در کوالالامپور، پایتخت مالزی و آماده‌باش پلیس این کشور در هفته‌های گذشته موج مبارزه با افراط‌گرایی در رسانه‌ها و سخنان سیاستمداران مالزی افزایش یافته است.

پلیس مالزی در پی این تهدیدات امنیتی هفته گذشته اعلام کرد که سه مظنون تروریست را در پی تهدید سفارت آمریکا و عملیات در خیابان «الور» و «بوکیت بینتگ» دستگیر کرده است.

همچنین نجیب تون رزاق، نخست‌وزیر مالزی در اجلاس مقابله با افراط‌گرایی و خشونت‌طلبی داعش در سازمان ملل، با رد هر شکلی از خشونت و افراط‌گرایی که به نام اسلام انجام می‌شود، از بازداشت بیش از 100 نفر در این کشور به اتهام ارتباط با گروه‌های تروریستی خبر داد.

وی خطاب به افراط‌گرایان هشدار داد: خشونت و افراط‌گرایی را کنار بگذارید و به راه راست هدایت شوید، وگرنه با عواقب آن مواجه‌ خواهید شد.

نجیب تون عبدالرزاق گفت: مالزی خشونت، شکنجه و قتل مردان، زنان و کودکان را که به وسیله گروه‌های تروریستی و به نام آموزه‌های اسلامی انجام می‌شود، محکوم می‌کند.

نخست‌‌وزیر مالزی ضمن هشدار در خصوص استفاده از شبکه‌های اجتماعی مجازی در روند افراط‌گرایی و خشونت، بیان کرد: این کشور از نفوذ گسترده افراط‌گرایان در فضای مجازی آگاه است و دولت‌های جنوب شرق آسیا باید با یک استراتژی سازمان یافته به مقابله با دروغ‌هایی بپردازند که به نام اسلام در این فضا منتشر می‌شود.

وی اعلام کرد: مالزی در تلاش است که یک مرکز ارتباطات دیجیتال منطقه‌ای برای مقابله و مبارزه با تفکرات افراطی ایجاد کند.

بنابر این گزارش، نجیب در حالی امسال داعش را «خشونت‌طلب» و «افراط‌گرا» خطاب کرد که سال گذشته در سخنانی عجیب به گونه‌ای اعضای گروه تروریستی داعش را شجاع خوانده بود و از اعضای حزب حاکم نیز خواسته بود شجاعت را از آن‌ها بیاموزند.

همچنین مالزی در حالی از مقابله با داعش و افراط‌گرایی سخن می‌گوید که روابط نزدیکی با عربستان به‌عنوان یکی از مراکز گسترش افراط‌گرایی، دارد و هفته گذشته نیز هشام‌الدین حسین، وزیر دفاع مالزی با سفر به این کشور خاورمیانه‌ای بر تقویت تبادل اطلاعات امنیتی با عربستان برای مقابله با تهدیدهای گروه تروریستی داعش تأکید کرد.

تفکرات افراطی در مالزی با توجه به سیاست‌های دولت این کشور و نزدیکی به کشورهای عرب افراط‌گرا گسترش یافته است. هم‌اکنون ده‌ها نفر از اتباع این کشور در عراق و سوریه با گروه‌های تروریستی همکاری می‌کنند.

مقابله با تفکرات افراطی در مالزی از جمله چالش‌های دولت این کشور محسوب می‌شود که بازداشت‌های اخیر و همچنین تهدید به حملات تروریستی در پایتخت این کشور نشان‌دهنده ناکارآمدی سیاست‌های دولت نجیب تون رزاق در مقابله با پدیده افراط‌گرایی است.

captcha