آرزوی «سازگار» برای نام‌گذاری روزی به نام مداح
کد خبر: 3381989
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۴ - ۱۷:۱۸

آرزوی «سازگار» برای نام‌گذاری روزی به نام مداح

کانون خبرنگاران نبأ: عضو هیئت امنای خانه مداحان به آرزوی خود برای نام‌گذاری یک روز به نام «مداح» اشاره کرد.

غلامرضا سازگار، شاعر اهل‌بیت(ع) در گفت‌وگو با کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، در سالروز شهادت میثم تمار اشاره‌ای به فعالیت‌های ایشان داشت و اظهار کرد: وی خرما فروش بود و از این راه زندگی‌اش را تأمین می‌کرد و البته به مقامات عالیه‌ای رسید.

عضو هیئت امنای خانه مداحان ادامه در خصوص ولایت پذیری میثم تمار گفت: ایشان خودش دوستدار امیرالمؤمنین(ع) شد و ولایت پذیری میثم نسبت به وجود مقدس امیرالمؤمنین(ع) بود.

الگو پذیری جامعه از میثم‌ها در تبعیت از ولی‌فقیه زمان خویش
رئیس مجمع الذاکرین حسینی با اشاره به الگوسازی از میثم تصریح کرد: این خیلی واضح است میثم با خون خودش میثم‌ها درست کرد و ما دیدیم جوانانی را که داوطلب می‌رفتند روی مین جوانی که داوطلبانه برای اسلام و انقلاب جانشان را کف دست می‌گذاشتند، آنها تربیت یافتگان میثم تمار هستند الگو از میثم‌ها، حجربن عدی‌‌ها، قنبرها گرفته‌اند.

شناخت امام علی(ع) با میثم
پیرغلام اهل‌بیت ادامه داد: در کوفه وقتی برده‌هایی را که آورده بودند می‌فروختند میثم هم یکی از آن برده‌ها بود و خیلی‌ها ادعا می‌کنند که او ایرانی بود؛ عجم، امام علی(ع) میثم را می‌خرد و آزادش می‌کند و میثم از ارادتمندان امیرالمؤنین(ع) می‌شود.

اقدام ابن‌زیاد برای تخریب میثم
غلامرضا سازگار در ادامه به اقدام این زیاد برای تخریب چهره تمار در قالب این ابیات اشاره کرد:
بیزاری بجو از بوتراب
گفت بگذر زین کلام ناصواب
گفت نبود چاره‌ای جز کشتنت بایدم در خون  خود آغشتند
گفت مولایم علی داده خبر
که تو بر دارم کشی با 9 نفر
وی ادامه داد: میثم می‌گوید، علی فرموده  دست و پایم را می‌بری و زبانم را نیز از دهان خارج می‌کنی، عبیدالله بن زیاد می‌گوید آن را ببرید بالای دار، دست و پایش را قطع کنید زبانش را بگزارید باشد که حرف علی(ع) معلوم شود دروغ است؛ سیل جمعیت مردم آمده بودند تا تماشا کنند؛ در حالی که خون از دست و پای میثم می‌ریخت گفت بیاید برای شما فضائل علی(ع) را بگویم، آن قدر گفت تا عبیدالله گفت: مولاش علی دروغ نمی‌گوید ببرید زبانش را، قطع کنید. بعضی می‌گویند زبانش را قطع کردند بعضی هم گفته‌اند لجام یا دهن بند به زبانش زدند که نتواند حرفی بزند.
روی آن دارد نیک مرد حق شناس
ذره‌ای ننمود از دشمن هراس
نزد خلق کوفه با صوت جلی
خواند وصف  مدح مولایش علی

درد و دل میثم با نخل
رئیس مجمع الذاکرین حسینی با اشاره به اینکه بسیار علاقه‌داشتم روز شهادت ایشان به نام روز مداح نام‌گذاری شود، به داستان شهید شدن میثم بر دار اشاره و توصیف کرد که وی همیشه کنار همان یک درخت نماز می‌خواند و مردم تعجب می‌کردند چرا میثم همه جا را رها کرده زیر این درخت نماز می‌خواند؟

تخلص استاد سازگار به نام میثم
بر اساس گزارش ایکنا سازگاز در پایان درباره استفاده از تخلص میثم در شعرهایش گفت: از من سؤال کردند چرا تخلصتان را «میثم» گذاشتید، گفتم به خاطر عشقی که به میثم دارم این را بدانید که اگر میثم آزاد بود حتما از شهدای کربلا بود چون آنها عهد بسته بودند ولی میثم زندان بود خیلی شکنجه‌اش دادند من به خاطر آن محبت و عشقی که مولا به میثم داشت، تخلصم خود را میثم گذاشتم.
علیرضابرومند

captcha