بانک اطلاعاتی برای فروش آثار جشنواره امام رضا(ع) راه‌اندازی شود
کد خبر: 3443561
تاریخ انتشار : ۱۳ آبان ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۱
کاراندیش خواستار شد:

بانک اطلاعاتی برای فروش آثار جشنواره امام رضا(ع) راه‌اندازی شود

گروه هنر: معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بر ضرورت تشکیل یک بانک جامع اطلاعاتی از آثار ارسالی به جشنواره امام رضا(ع) تأکید کرد و گفت: نیاز است با تشکیل این بانک در فضای مجازی نسبت به نمایش و فروش این آثار اقدام کنیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، علی‌اصغر کاراندیش، معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس هیات بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) در گردهمایی کمیته برنامه‌ریزی چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا که ظهر امروز 13 آبان‌ماه با حضور مسئولان استان و کشور در سالن اجتماعات هتل الغدیر مشهد برگزار شد، اظهار کرد: 13 دوره از جشنواره امام رضا(ع) برگزار شده است و هر ساله جلسات آسیب‌شناسی و برنامه‌ریزی برای دوره بعد برگزار می‌شود.

وی با اشاره به اینکه امسال جلسه مفصلی را با مدیران کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان‌ها در مناطق هشت‌گانه برگزار کردیم، افزود: در این جلسات که صبح دیروز، 12 آبان‌ماه برگزار شد، به جمع‌بندی مطالبی رسیدیم.

کاراندیش به بازخورد این جلسات اشاره کرد و یادآور شد: این جلسات نشان داد هم وزارت‌خانه و بنیاد امام رضا(ع) و هم دستگاه‌های مربوطه علاقه‌مند به این هستند که کیفیت جشنواره سال به سال بالاتر رود و بتوانیم فرهنگی دینی و رضوی را به جایگاه خوبی در جامعه برسانیم.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه بنیاد امام رضا(ع) با همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تشکیل شده تا با محوریت جشنواره امام رضا(ع) برنامه‌ها اجرا شود، اظهار کرد: اگر مشارکت مردمی نباشد قطعا به نتیجه مطلوبی نخواهیم رسید لذا باید در برگزاری جشنواره از حضور و نظرات مردمی استفاده شود.

استفاده از فرهنگ دینی و رضوی متناسب با شعار سال

وی استفاده از فرهنگ دینی و رضوی متناسب با شعار سال را نوعی فرهنگ‌سازی دانست و افزود: برای برگزاری هر ساله جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) باید یک شعار و موضوع داشته باشیم و ببینیم بیشترین نیاز جامعه چیست و بر اساس آن برنامه‌های جشنواره را ارائه دهیم؛ همچنین با توجه به شرایط کشور برای داشتن جامعه‌ای ایده‌آل در حوزه داخلی و خارجی باید موضوعات دینی و مسائل روز را وارد جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) کنیم.

استفاده از نظرات و بیانات رهبری در چهاردهمین دوره جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)

کاراندیش با بیان اینکه نظرات و دیدگاه‌های مقام معظم رهبری که هر ساله شاخص و شعارهایی را مشخص می‌کند یکی از نکات مورد توجه در برگزاری هر چه بهتر جشنواره است، ادامه داد: از جمله برنامه‌هایی که باید در برگزاری جشنواره از آن‌ها استفاده شود برنامه‌های دولت، سبک زندگی و اقتصاد مقاومتی، تحریم است از همین رو نباید برنامه جشنواره فقط معطوف به شناساندن امام رضا(ع) شود.

وی با اشاره به این که در زمینه ترجمه کتاب در کشورهای دیگر در طی دو سال گذشته اقدامات خوبی انجام شده است، اظهار کرد: مسلمانان 200 نقطه از خارج از کشور در زمینه ترجمه کتاب‌های مختلف با بنیاد همکاری داشته‌اند که این آمار رو به افزایش است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بحث خانواده و کودکان و نوجوانان دانشگاهیان را از جمله بحث‌های مهم دانست و ادامه داد: طی دو سال گذشته دانشگاه‌ها با ورود به جشنواره امام رضا(ع) برنامه‌های خوبی ارائه داده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تشکیل کمیته بین‌الملل طب سنتی و رضوی و کمیته بانوان در دانشگاه‌ها از جمله این برنامه‌ها بود، بیان کرد: نباید به سادگی از پاسخ به شبهاتی که قشر دانشجو دارند گذشت، متاسفانه شبهاتی در زمینه دین و اسلام در این فضاها منتشر می‌شود که موجب تضعیف اعتقادات دینی آن‌ها خواهد شد.

پرهیز از موازی‌کاری در حوزه فرهنگی

کاراندیش پرهیز از موازی کاری با دیگر دستگاه‌ها را یکی از مباحثی دانست که  در حوزه فرهنگی لطمات زیادی وارد کرده است و بیان کرد: امسال پنج هزار و 500 میلیارد تومان بودجه به کارهای فرهنگی اختصاص پیدا کرده است اما آنقدر گره کارهای فرهنگی زیاد است که این مبلغ به یک کار منسجم در کشور نمی‌رسد.

رئیس هیات بنیاد بین‌المللی امام رضا(ع) با بیان اینکه ناشران ارتباطات تنگاتنگی با هم ندارند، افزود: این باعث می‌شود بودجه کم فرهنگی به صورت بهینه استفاده نشود و مرکزی هم برای هماهنگی وجود نداشته باشد از همین رو  باید از اضافه کردن تشکیلاتی که هزینه بردار است جلوگیری کرد زیرا هنگامی که هزینه‌های اداری را افزایش می‌دهیم، محتوای برنامه کاهش پیدا می‌کند.

کاراندیش با تأکید بر اینکه استفاده از آثار هنرمندان و اهالی فرهنگ در شهرستان‌ها می‌تواند موجب تقویت بدنه جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) شود، عنوان کرد: ما هنرمندان خوش فکر بسیاری در شهرستان‌ها داریم که می‌توانند موجب تقویت بدنه جشنواره شوند.

وی بر ضرورت تشکیل یک بانک جامع اطلاعاتی از آثار ارسالی به جشنواره امام رضا(ع) تأکید کرد و گفت: نیاز است با تشکیل این بانک در فضای مجازی نسبت به نمایش و فروش این آثار اقدام کنیم تا افراد بتوانند درکنار نتیجه معنوی به نتیجه اقتصادی هم برسند که نمایش آثار در استان‌های مختلف از جمله این برنامه‌ها است.

معاون توسعه مدیریت و منابع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، با بیان اینکه ما می‌توانیم با استفاده از ایده‌های افراد، خلأ و کمبودهای جشنواره را آسیب‌شناسی کنیم و هر ساله این جشنواره را بهتر از گذشته برگزار کنیم، عنوان کرد: نیاز است جشنواره‌ای از ایده‌ها و پیشنهاد برتر برای بزرگداشت دهه کرامت از سوی تشکل‌‌های مردمی برگزار و کارگروه محتوایی در خصوص برنامه‌های چهاردهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) تشکیل شود.

captcha