خشم و غضب الهی و از بین رفتن اعمال نیک؛ از آثار ارتداد
کد خبر: 3453242
تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲
در تفسیر سوره نحل مطرح شد:

خشم و غضب الهی و از بین رفتن اعمال نیک؛ از آثار ارتداد

گروه فعالیت‌های قرآنی: آیه ۱۰۶ سوره نحل یکی از آثار ارتداد را مسئله خشم و غضب خدا ذکر کرده است. بنابراین آیه فرد مرتد در روز قیامت دچار عذاب دردناک می‎شود.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از لرستان،  حجت‎الاسلام والمسلمین سیداحمد میرعمادی، نماینده ولی ‎فقیه در استان و امام‌جمعه خرم‌آباد ظهر امروز، 25 آبان‌ماه در تفسیر آیه 106 سوره نحل با این مضمون که «مَن کَفَرَ بِاللّهِ مِن بَعْدِ إیمَانِهِ إِلاَّ مَنْ أُکْرِهَ وَقَلْبُهُ مُطْمَئِنٌّ بِالإِیمَانِ وَلَکِن مَّن شَرَحَ بِالْکُفْرِ صَدْرًا فَعَلَیْهِمْ غَضَبٌ مِّنَ اللّهِ وَلَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ»، گفت: این آیه از سوره نحل به دو موضوع تقیه و ارتداد اشاره دارد.
وی اظهار کرد: این‌که انسان قلباً نسبت به موضوعی اعتقاد داشته باشد اما در ظاهر آنچه را بیان می‎کند مطابق نظر مشرکین است تقیه گویند.
میرعمادی با بیان این‌که بازگشت به کفر بعد از ایمان، ارتداد است، اضافه کرد: اگر کسی اسلام را قبول نکند اسلام به او هیچ سخت‎گیری نمی‎کند اما اگر فردی با علم، آگاهی، منطق و عدل اسلام آورد و سپس آن‌را کنار بگذارد مرتد شناخته می‎شود.
این مفسر قرآن‌ کریم با اشاره به مجازاتی که دین اسلام برای فرد مرتد لحاظ کرده است، بیان کرد: دو قسم مجازات برای افراد مرتد لحاظ شده که یک قسم آن مربوط به فردی است که پدر و مادرش مسلمان بوده و او نیز مسلمان‎زاده است و هنگامی‌که به سن بلوغ رسید و اسلام را قبول کرد این شخص اگر از اسلام برگردد مرتد فطری است و جزایش اعدام بوده، همچنین، باید زنش از او جدا و اموالش در بین ورثه تقسیم شود.
وی ادامه داد: چنان‌چه کسی پدر و مادرش کافر باشد و کافر به دنیا آید اما هنگامی‌که به سن بلوغ رسید با مطالعه و تحقیق اسلام آورد و سپس بعد از مدتی از دین برگردد مرتد ملی گفته می‎شود.
نماینده ولی‌ فقیه در لرستان با تأکید بر این‌که مجازات مرتد ملی این است که ابتدا او را وادار به توبه می‎کنیم چنان‌چه بازگشت اشکال ندارد اما اگر پافشاری کرد همان مجازات مرتد فطری برایش جاری می‎شود، یادآور شد: مجازات مرتد فطری اعدام و مجازات مرتد ملی اول توبه و در صورت مقاومت، اعدام است.
وی با اشاره به اثبات ارتداد افزود: این مهم از طریق اقرار فرد و یا دو شاهد که نشان دهد این فرد از دین برگشته قابل تشخیص است.
میرعمادی با بیان این‌که حکم مرتد هنگامی جاری می‎شود که آگاهانه و عامدانه باشد، اضافه کرد: همچنین ارتداد باید عالمانه، آگاهانه، عامدانه و از روی علم و عمد باشد همانند سلمان رشدی که رسماً مرتد بودن خود را اعلام کرد و خون این فرد مباح است.
امام‌جمعه خرم‎آباد با اشاره به این‌که ارتداد وقتی ثابت می‎شود که پذیرش اسلام و دین از روی تحقیق و آگاهی باشد، یادآور شد: اسباب و عدالت ارتداد انکار اصول دین (توحید، معاد، نبوت) و اصول مذهب(امامت و عدالت) است که البته برخی معتقدند که انکار اصول مذهب موجب ارتداد نیست.
نمیانده ولی‌ فقیه در لرستان با تأکید بر این‌که اگر کسی به پیامبر دشنام دهد مرتد است، افزود: یکی از آثار ارتداد از بین رفتن عمل خوب فرد(حبط اعمال) است، همچنین آیه 106 سوره نمل اشاره می‎کند به این‌که کسی‌که اسلام آورد و بعد از اسلام کفر را در آغوش کشید پس بر آن‌ها باد غضب و خشم خدا و این آیه یکی از آثار ارتداد را مسئله خشم و غضب خدا ذکر کرده است.
میرعمادی با بیان اینکه فرد مرتد در روز قیامت دچار عذاب دردناک می‎شود، گفت: اجرای حکم برای افراد مرتد حکم الهی است، همچنین، این افراد دچار تسویل نفس می‎شوند(کار زشت را زیبا جلوه می‎دهند).
امام‌جمعه خرم‎آباد با بیان این‌که وقتی شخصی مرتد می‎شود دین را تضعیف کرده و علیه دین تبلیغ می‎کند، تصریح کرد: چنان‌چه با فرد مرتد برخورد نشود در راستای فروپاشی نظام اسلامی تلاش کرده و وارد سرویس‎های جاسوسی می‎شود؛ هنگامی‌که از اسرار مسلمانان و حکومت اسلامی مطلع شد از آن علیه نظام اسلامی استفاده می‎کند.
میرعمادی یادآور شد: باید فرد مرتد اعدام شود تا عبرت دیگران شود برای جلوگیری از انحطاط و گمراهی جامعه و پاسداری از نظام اسلامی اقتضا می‎کند که با فرد مرتد برخورد سختی انجام گیرد.

captcha