برای آخرت یک قلب سلیم لازم است
کد خبر: 3467512
تاریخ انتشار : ۲۵ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۹
محمد شجاعی در جلسه انسان شناسی بیان کرد؛

برای آخرت یک قلب سلیم لازم است

کانون خبرنگاران نبأ:استاد حوزه و دانشگاه با عنوان اینکه ما باید دقت کنیم که حتما حواسمان به قلبمان باشد گفت: قرآن هم همین را از ما می خواهد یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ برای آخرت یک قلب سلیم لازم است و قلب سلیم قلبی است که وقتی به ملاقا ت خدا می رود جز خدا چیزی در آن نباشد.

به گزارش کانون خبرنگاران نبأ وابسته به خبرگزاری ایکنا، محمد شجاعی استاد حوزه و دانشگاه شامگاه سه شبنه 22 دی ماه سالجاری در جلسه هفتگی انسان شناسی با اشاره به معشوق های پنج گانه هر انسان، اظهار کرد:انسان چون شئون مختلفی از جمله جمادی، گیاهی، حیوانی، عقلی و فوق عقلی دارد اله ها و معشوق های  5 گانه را هم دارد یعنی هم معشوق جمادی دارد، هم گیاهی دارد، هم حیوانی هم عقلانی و هم معشوق های فوق عقلانی دارد.

%d8%a8%d8%b1%d8%a7%db%8c-%d8%a2%d8%ae%d8%b1%d8%aa-%db%8c%da%a9-%d9%82%d9%84%d8%a8-%d8%b3%d9%84%db%8c%d9%85-%d9%84%d8%a7%d8%b2%d9%85-%d8%a7%d8%b3%d8%aa
بخش فوق عقلانی اله و عشق او الله است
وی ادامه داد: انسان اساسا باطن او با بخش فوق عقلانی اش می باشد یعنی آن بخشی که اله او الله است و ما در بخش وجودیمان فقط یک بخش آن اله آن الله است و آن هم بخش فوق عقلانی ما است که می گوییم: لا اله الا الله. ولی در بخش عقل اله آن دیگر الله نیست بلکه معلومات، درس ، مطالعه ، کار علمی، کشف و اختراع می باشد. همچنین بخش های حیوانی، گیاهی، جمادی هم معشوق های خودشان را دارند.
چه زمانی باطن انسانی پیدا می کنیم؟
استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد:انسان زمانی باطن انسانی پیدا می کند که به همین ترتیب معشوق هایش را چیده باشد، به نحوی که اولین معشوق در دلش معشوق فوق عقلانی عشق الله حرف آخر را بزند و حاکمیت چهار بخش پایینی برعهده بخش فوق عقلانی باشد، یعنی بخش های عقلی، جمادی، حیوانی و گیاهی تحت حاکمیت بخش فوق عقلانی و بخش الهی باشد، اما اگر یکی از این بخش ها از بخش الهی جلو زد باطن انسان به فسق و حیوانیت کشیده می شود.
مراقبت از دل مهمترین کار هر انسان
شجاعی تصریح کرد: هنر یک انسان و واجب ترین کار یک انسان این است که بتواند تعادلش را در روی کره زمین حفظ کند، ما کاری در روی زمین مهمتر از این نداریم که  مراقبت از دل خود بنماییم که مبادا در دل ما معشوق های عقلی، حیوانی، جمادی، گیاهی راه پیدا کند و به معشوق اصلی و اله اصلی ما غلبه کند.
شهادت می دهیم اله ما الله است
وی در ادامه گفت:ما یک عمر شعارمان این بوده لا اله الا الله، و وقتی هم که «أَشْهَدُ أَنْ لا إِلَهَ إِلاَّ اللهُ» می گوییم، شهادت می دهیم الله و الهی جز الله نداریم،اما اگر یکی از این چهار معشوق بر دل انسان غلبه کند و بیشتر وقت و ذهن انسان را به خود مشغول کند و عمر انسان را بگیرد در واقع انسان دروغ می گوید که اله من الله است.
شجاعی گفت: وقتی می گوییم اَشْهَدُ اَنْ لاَ اِلَهَ إلاَّ اللهُ وَحْدَهُ لاَ شَرِیکَ لَهُ یعنی هیچ کدام از چهار بخش پایینی شریک در حاکمیت بر دل من نیستند و دل من فقط یک معشوق و سلطان دارد و آن الله است و محبوب هایش غیر از الله نیست.
باطن حقیقی انسان
وی در ادامه اظهار کرد: برای همین است قرآن هم بر اساس همین چینش ریاضی درباره باطن حقیقی انسان می فرماید: قُلْ إِنْ کانَ آباؤُکُمْ وَ أَبْناؤُکُمْ وَ إِخْوانُکُمْ وَ أَزْواجُکُمْ وَ عَشیرَتُکُمْ وَ أَمْوالٌ اقْتَرَفْتُمُوها وَ تِجارَةٌ تَخْشَوْنَ کَسادَها وَ مَساکِنُ تَرْضَوْنَها أَحَبَّ إِلَیْکُمْ مِنَ اللَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ جِهادٍ فی‏ سَبیلِهِ فَتَرَبَّصُوا حَتَّی یَأْتِیَ اللَّهُ بِأَمْرِهِ وَ اللَّهُ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْفاسِقینَ؛اگر در دل شما کمالات دیگر محبوبتر از الله ، اهل بیت(ع) و جهاد باشد دیگر تعادل انسانی ندارید و فاسق هستید.
نشانه حرکت صحیح انسان به سوی برزخ
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:حرکت انسان به سوی برزخ زمانی حقیقی و صحیح است که با عشق به الله حرکت کند و خدا می داند چقدر در آرامش و شادی و بهجت و سرور انسان تاثیر دارد که  انسان در دلش مهندسی عشق می نماید.
حفظ تعادل روح
وی ادامه داد: غصه ها، فشارها، دعواها، طلاق ها، احساس پوچی و تاریکی ها  زمانی سراغ ما می آید که نظم عشقی به هم می خورد تا این نظم به هم می خورد تعادل روح به هم می خورد، اما کسی که این تعادل را حفظ می کند واقعا بشاش است و دائما در نشاط است.
سه معشوق مومن
شجاعی تصریح کرد:مومن به معنای حقیقی به استناد این آیه همیشه سه معشوق خدا،اهل بیت(ع) و جهاد در راس همه معشوقاتش می باشد، این چیزی است که ما برای آن آفریده شده ایم و غیر از این کسی در روی زمینی تلاشی انجام دهد به هر چه برسد شکست است.
کارشناس انسان شناسی بیان کرد:هر موفقیت علمی، عقلی، حیوانی هم برسد شکست خورده است و اصلا توفیقی در آن نیست هر چند هم شخص توفیق ظاهری بیشتری  در دنیا داشته باشد ولی  فقط یک گروه نجات پیدا می کنند که با خصوصیت مهندسی عشق هستند.
پیشنهاد کار مذهبی توسط شیطان به انسان
شجاعی عنوان کرد: ما در روی زمین کاری مهمتر از مراقبت از دلمان نداریم ولی متاسفانه شیطان هم دائما پیشنهاد های مختلفی می دهد اگر بتواند ابتدا پیشنهادهای حرام و غافل کننده و اگر هم نتواند از راه پیشنهادات خوب و مذهبی وارد می شود ولی همین پیشنهاد مذهبی به ما می دهد و ما را در یک امر مقدس سر کار می گذارد و اجازه نمی دهد ما مهندس عشق بنماییم و در همان کار مقدس شیطان برای ما جهنم درست می کند.
وی در ادامه افزود: یک کسی که از دلش مراقبت نداشته باشد هر کار خوب و بدی هم انجام دهد دیگر فرقی ندارد و فایده ای ندارد حتی اگر یک عمر به خلق خدمت کند، خدمت به خلق جز کمالات انسانی نیست چون خیلی دقیقتر از این خدمت در حیوانات هم وجود دارد.
شجاعی گفت:تا وقتی انسان مهندسی عشق صورت نگیرد امام زمان هم در غربت خودش به سر می برد و در آوارگی خودش به سر می برد، امام یک جامعه وقتی در آن جامعه آواره باشد معلوم است آن جامعه دیگر اوضاعش چگونه است و چه قیمتی آن جامعه دارد اما اگر مهندس عشق صورت گرفت دیگر امام زمان (عج) غریب نیست دیگر در آوارگی و تنهایی امام به سر نمی برد و موانع ظهور برطرف می شود.
وی ادامه داد: مردم بیش از هزار سال است حسینه و مسجد می سازند ، کار خیر انجام می دهند،نماز می خوانند ،حفظ قرآن دارند هیئت داری دارند ولی امام زمان همچنان در بین همین مردم آواره  و تنها و ترد شده است.
استاد حوزه و دانشگاه بیان کرد:ما تا در دل خودمان دست از فسق خودمان بر نداریم امام زمان همچنان آواره و تنها و غریب است، سنخ این که ما آدم های خوبی هستیم و داریم کارهای خوب و مذهبی انجام می دهیم کافی نیست، مهم این است آیا شما در لشکر امام زمان(عج) هستید؟ آیا در خیمه گاه حضرت حضور دارید یا ندارید؟ این مهم است که آیا الان به درد امام زمانت می خورید؟خاصیتی برای لشکر امام دارید؟ ولی بیرون باشید مثل هزاران نفری که در لشکر امام حسین (ع) نبودند و مشغول کار خودشان بودند  و مذهبی هم بودند ،حتی از خود لشکر عمر سعد کسانی بودند 50 بار حج رفته بودند و نماز خوان و حافظ قرآن بودند تا بیرون کربلا همه مشغول کارهای دینی خودشان بودند اما این وسط نماینده خدا روی زمین غریب است و حجت الله ندای هل من ناصر ینصری می گوید و کسی هم به دادش نمی رسد.
برای آخرت یک قلب سلیم لازم است
شجاعی گفت:ما باید دقت کنیم که حتما حواسمان به قلبمان باشد قرآن هم همین را از ما می خواهد یَوْمَ لَا یَنفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِیمٍ برای آخرت یک قلب سلیم لازم است و قلب سلیم قلبی است که وقتی به ملاقا ت خدا می رود جز خدا چیزی در آن  نباشد.
امیرمحسن سلطان احمدی
captcha