اجرای ویژه برنامه‌های ستاد دهه فجر در 65 هزار روستای کشور
کد خبر: 3470142
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۰

اجرای ویژه برنامه‌های ستاد دهه فجر در 65 هزار روستای کشور

گروه جامعه: در نشست خبری برنامه‌های کمیته عشایری و روستایی ستاد برگزاری دهه فجر بر اجرای برنامه‌های مختلف در بیش از 60 هزار روستا تأکید شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا) آیت الله حسن عالمی، رئیس کمیته عشایری و روستایی ستاد برگزاری گرامیداشت دهه فجر در نشست خبری که صبح امروز در محل سازمان تبلیغات اسلامی برگزار شد با تأکید بر خدمات انقلاب اسلامی به مردم روستاها و عشایر ایران اظهار کرد: این انقلاب برای روستاییان و عشایر کارهای گسترده‌ای انجام داده است. اگر یک مقایسه بین روستاهای ایران در سال 57 با سال 94 داشته باشیم می‌توانیم این اثرات زیاد این خدمات را در توسعه روستا‌ها داشته باشیم.

وی افزود: اطلاع رسانی در مورد روستاها باید به سمتی روند که توجه مسئولان نظام را به سرزنده‌ کردن روستاها و عشایر جلب کند زیرا که استقلال کشور در گرو تقویت روستاهاست.

رئیس نمایندگی ولی فقیه در جهاد کشاورزی عنوان کرد: آمارها اذعان دارند که بخش کوچکی از عشایر و روستاییان تولید کننده بخش بزرگی از محصولات دامی و کشاورزی هستند.

این نماینده مجلس خبرگان عنوان کرد: وقتی توجه‌ به سوی روستاییان و عشایر باشد آنها نقش خود را در اقتصاد مقاومتی به خوبی ایفا کرده و این اتفاق بزرگ منویات رهبر معظم انقلاب در این حوزه را نیز فراهم می‌‌کند.

وی یادآور شد: امسال به شکل بسیار خوب و کارشناسی شده در ابعاد مختلف کار برای کمیته روستایی و ستاد تبلیغات آن فراهم شده است.

بر اساس گزارش ایکنا در ادامه این نشست پیمان فلسفی، قائم مقام رئیس کمیته روستایی و عشایری فعالیت‌ 6 کارگروه این کمیته را بر شمرد و اظهار کرد: در کمیته روستایی و عشایری ستاد برگزاری دهه فجر، 6 کارگروه بهداشت و درمان؛ کارگروه آموزش و توسعه منابع انسانی؛ کارگروه فرهنگی ورزشی و جوانان؛ کارگروه توسعه روستایی و محرومیت زدایی؛ کارگروه اقتصاد مقاومتی، تعاون و مدیریت جهادی و کار گروه قرآن و عترت حضور دارند.

فلسفی تأکید برنامه‌های عشایری و روستایی دهه فجر بیش از 50 دستگاه‌ دولتی و غیر دولتی حضور دارند که در بیش از 65 هزار روستا به اجرای برنامه‌های ویژه این ایام می‌پردازند.

وی بیان کرد: در کارگروه سلامت 23 عنوان برنامه شامل احداث و تجهیز 800 خانه بهداشت، کلنگ زنی و احداث 320 مرکز بهداشتی و درمانی، تعمیر اساسی 1903 مرکز بهداشتی و درمانی روستایی، تجهیز 3822 مرکز درمانی و روستایی، راه اندازی 818 مرکز سلامت، 1137 پایگاه سلامت شهری، توسعه و بهسازی 9 بلوک زایمانی، 1357 تخت آی.سی.یو، ان.آی.سی.یو و پی.آی.سی.یو ، افتتاح 30 پایگاه اورژانس هوایی، برپایی چادرهای سلامت و اهدای خون، استفاده از همیار پزشک و دامپزشک و واکسینه کردن 5 میلیون دام با اعتباری بالغ بر 257 میلیارد تومان اجرا می‌شوند.

فلسفی با اشاره به برنامه‌های گسترده در حوزه آموزش و توسعه منابع انسانی اظهار کرد: با توجه به وجود بیش از 63 هزار مدرسه عشایری و روستایی علاوه بر آذین بندی و فضاسازی مناسب ادارات دولتی و مراکز آموزشی روستایی و عشایری برنامه‌هایی چون نواختن زنگ انقلاب در همه مدارس عشایری و روستایی و جشن انقلاب، مراسم مهمانی لاله‌ها با حضور والدین دانش آموزان و خانواده‌های معزز شهدا و ایثارگران، و برگزاری صبحگاه مشترک در مراکز شبانه روزی عشایری، مسابقات ورزشی، نشریه دیواری، کتابخوانی، قرآن، جراید انقلابی، دوستداران کتاب و نمایشگاه عکس با موضوعات رویدادها و وقایع انقلاب اسلامی برگزار می‌شود.

وی افزود: بیش از 11 هزار مبلغ از سوی سازمان تبلیغات اسلامی در ایام الله دهه فجر به روستاها اعزام شده و به کار تبلیغ در مدارس روستایی و عشایری می‌پردازند.

فلسفی در ادامه با اشاره به برنامه‌های متنوع ورزشی و فرهنگی ویژه این ایام اظهار کرد: کارگروه فرهنگی و ورزشی 45 برنامه و فعالیت فرهنگی و ورزشی شامل ورزش‌های بومی و محلی برای جوانان روستایی و عشایری در سطح ملی و بین‌المللی برگزار می‌شود.
وی ضمن اشاره به برنامه‌های کارگروه توسعه روستایی از راه‌اندازی ستاد‌های برگزاری گرامیداشت دهه فجر در 32 هزار دهیاری در سطح روستاهای کشور خبر داد و اظهار کرد: علاوه بر راه اندازی این ستاد مجهز تأسیس بیش از 30 هزار دهیاری در صادر می‌شود.
قائم مقام دفتر نمایندگی ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با کارگروه اقتصاد مقاومتی در کمیته روستایی و عشایری پرداخت و عنوان کرد: در سال جاری همایش ملی اقتصاد مقاومتی، در 14 بهمن‌ماه در قم برگزار و در 31 استان نیز نمایشگاه عرضه مستقیم محصولات روستایی برپا می‌شود.
وی افزود: همزمان با این ایام دفاتر نظام صنفی کشاوروزی در 8 استان افتتاح می‌شوند، همچنین تعاونی‌های مصرف روستاییان با 20 درصد تخفیفق اجناس خود را در اختیار روستاییان قرار ‌می‌دهند.
فلسفی با اشاره به فعالیت‌های کمیته قرآن و عترت از برگزاری سه مسابقه قرآنی ویژه روستاییان و عشایر کشور خبر داد و اظهار کرد: نخستین مسابقه از سوی حوزه نمایندگی ولی فقیه در  مشهد مقدس برگزار می‌شود، این مسابقات در روزهای 20 و 21  بهمن با حضور 6 هزار نفر مقدماتی و 180 نفر در سطح ملی برگزار می‌شود.
وی ادامه داد: مسابقات دیگری نیز از سوی کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد روستایی کشور با حضور 4 هزار نفر در سطح مقدماتی و 250 نفر در سطح ملی روزهای 21 و 23 بهمن‌ما در استان هرمزگان برگزار می‌شود.
قائم مقام رئیس کمیته عشایری و روستایی گرامیداشت دهه فجر یادآور شد: وزارت‌های آموزش و پرورش، فرهنگ و ارشاد اسلامی با همکاری سازمان دهیاری‌ها و سازمان بسیج مستضعفین نیز مسابقات دیگری در مدارس روستایی و پایگاه‌های بسیج روستایی و عشایری کشور با حضور 5 هزار نفر برگزار می‌کند.

captcha