انتشار شماره جدید فصلنامه «مطالعات فلسطينی» در لبنان
کد خبر: 3472481
تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۴۹

انتشار شماره جدید فصلنامه «مطالعات فلسطينی» در لبنان

گروه بین‌الملل: يكصدوپنجمين شماره فصلنامه عربی «الدراسات الفلسطینیة: مطالعات فلسطينی» ويژه زمستان سال 2016 ميلادي در لبنان چاپ و منتشر شد.

ادیت‌شده//انتشار شماره جدید فصلنامه «مطالعات فلسطيني» در لبنان

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی، يكصدوپنجمين شماره فصلنامه مطالعات فلسطيني ويژه زمستان سال 2016 ميلادی از سوی مؤسسه مطالعات فلسطينی در لبنان منتشر شد.
 
مؤسسه مطالعات فلسطينی يك مؤسسه عربي مستقل است كه در سال 1963 ميلادی برای پژوهش علمی در مسائل مختلف آرمان فلسطين و نبرد اعراب و صهيونيست‌ها بنيان نهاده شده است.
 
 در اين نشريه مطالبي در خصوص «بلاغت و گويايي سكوت فلسطينی» از الياس خوري و «هشدار نسبت به دام نتانياهو» از جيلبير الاشقر، استاد مطالعات توسعه و روابط بين‌الملل و رييس مركز مطالعات فلسطين در انستيتوی مطالعات شرقی و آفريقايی در دانشگاه لندن آمده است.
 
در بخشی ديگر از اين فصلنامه می‌توان مباحثی چون، فلسطين نوين، جوانان فلسطين بر ديوارها می‌كوبند، برنامه عمل مشاركتی برای بازسازی بخش سياسی ملی، انتفاضه مردمی فلسطين و نقش فلسطينيان 48 در پروژه ملي فلسطين را مشاهده كرد.
 
همچنين، به‌ سوی ديدگاه توسعه‌ای فلسطينی، تحريف چهره مادران فلسطيني در انتفاضه دوم و پرچم‌های فصل موسای پيامبر در بخش مقالات اين فصلنامه منتشر شده است.
 
بخش دوم اين فصلنامه به گفت‌وگوهای تخصصي و در بخش پژوهش‌ها، گزينه‌های حقوقی و دلالت‌های سياسی آن در رويارويی با سياست اشغالگری اسرائيل، ترجمه از عربي به عبري در سايه الهيات سياسي و روابط استعماری ميان دو زبان و شكاف و حدود تفاوت‌های فكری ميان فتح و حماس اشاره دارد.
 
در بخش رويدادهای قدس، دو مقاله «مسجدالاقصی؛ جلوه‌هاي نبرد و سلطه و اسرائيل در قدس شرقی»، «از قاطعيت جغرافيايی تا قاطعيت جمعيتی» آمده است و در بخش گزارش‌های ميدانی، تنها گزارش «عين الحلوه؛ آخرين پايتخت مهاجرت؛ فقر و اسلحه و تلاش برای جلوگيری از انفجار» از نويسنده‌ای به‌نام انيس محسن را می‌توان ديد.
 
بخش بعدی فصلنامه، بررسی و نقد كتاب است كه در اين شماره دو كتاب مورد بررسي قرار گرفته است. كتاب نخست «مطالعاتی در دين، آموزش، فلسطين و نهضت؛ تكريم دكتر هشام نشابه» و كتاب دوم «زندگی معلق» است كه هر دو اثر فرهنگي به ‌زبان عربی ترجمه شده است.
 
همين‌طور، دو گزارش «فلسطين 2016، كنش مقاومتی براي بازپس‌گيری چارچوب مبارزه آزادی‌بخش» و «انتفاضه مردمی فلسطين مرگ وضع موجود در سايه اشغالگري اسرائيل را اعلام می‌كند»، در بخش گزارش‌های فصل آمده است.
 
پايان‌بخش اين شماره از فصلنامه، فهرستی از اسناد (فلسطينی، عربی، اسرائيلی و بين‌المللی) است با اين توضيح كه متن اسناد در پايگاه اينترنتی مؤسسه مطالعات فلسطين به نشانی www.palastine-studies.org منتشر شده است.
captcha