مراسم بزرگداشت سرلشکر سلیمی در مشهد برگزار شد
کد خبر: 3473575
تاریخ انتشار : ۱۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۶:۱۱

مراسم بزرگداشت سرلشکر سلیمی در مشهد برگزار شد

گروه اجتماعی: مراسم بزرگداشت، سر‌لشکر مرحوم محمد سلیمی، فرمانده سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران با حضور آیت‌الله سعیدی، مقامات ارشد نظامی استان خراسان رضوی و عموم زائران و مجاوران حرم امام رضا(ع) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، مراسم بزرگداشت مرحوم محمد سلیمی، فرمانده سابق ارتش جمهوری اسلامی ایران و مشاور فرماندهی کل قوا، صبح امروز، 18 بهمن‌ماه با حضور آیت‌الله محمد سعیدی، امام‌جمعه قم و تولیت حرم حضرت معصومه(س)، سید‌هادی علوی، مدیر ارشد وزارت دفاع خراسان رضوی، بهمن امیری‌مقدم، فرماندهی نیروی‌ انتظامی خراسان رضوی، حجت نیک‌مرام، فرماندهی نیروی‌ انتظامی مشهد و سایر مسئولان نظامی استان خراسان رضوی و مشهد در مهدیه این شهر برگزار شد.

در این مراسم بزرگداشت، سوره‌های فرقان، الرحمن و حمد توسط قاریان نظامی تلاوت شد و حجت‌الاسلام سید‌جعفر ماهرخسار و مداحان ارتش جمهوری اسلامی ایران مرثیه‌سرایی اهل بیت(ع) پرداختند.

در ادامه برنامه‌ها، حجت‌الاسلام محمد جمالی، استاد حوزه علمیه و از فعالان فرهنگی دانشگاه با اشاره به آیه «مِنَ الْمُؤْمِنِينَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَيْهِ فَمِنْهُم مَّن قَضَى نَحْبَهُ وَمِنْهُم مَّن يَنتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِيلًا، از ميان مؤمنان مردانى‌‏اند كه به آنچه با خدا عهد بستند صادقانه وفا كردند، برخى از آنان به شهادت رسيدند و برخى از آن‌ها در [همين] انتظارند و [هرگز عقيده خود را] تبديل نكردند»(احزاب/23) و احادیث درباره این آیه بیان کرد: همه انسان‌‌ها در عالم ذر به این سؤال خداوند که آیا من خدای شما نیستم پاسخ آری دادند و طبق احادیث، پیامبر اکرم(ص)، امام علی(ع)، حضرت زهرا(س)، امام حسن و امام حسین(ع) تا امام دوازدهم، انبیاء، شهدا و مؤمنان به ترتیب اولین آری‌گویان به این سؤال خداوند بودند.

وی در همین راستا با بیان اینکه بله گفتن و ایستادن پای خداوند بلا هم دارد و سختی در پیش دارد، اضافه کرد: خداوند به پیامبر خطاب کرد که بلی گفتن بلا هم دارد، آیا باز‌ هم بلی می‌گویی؟ که پیامبر(ص) باز‌ هم بلی گفت از همین رو باید توجه داشت که هر فردی بخواهد پای خداوند ایستادگی کند، عرصه ابعاد مختلف سیاسی، نظامی، اجتماعی و ... بر او تنگ خواهد شد و همه این فشارها با این هدف انجام می‌شود که دست این افراد از خداوند دست بردارند.

حجت‌الاسلام جمالی افزود: امیر سرلشکر سلیمی از جمله بلی‌گویان صادق بود که پای اعتقاد خود محکم ایستاد، دچار شک و تردید نشد، ذره‌ای خم به ابرو نیاورد و هر‌ چند به ظاهر شهادت نصیبش نشد اما طبق آیه‌ای که در ابتدا عرض کردم خداوند به او ثواب شهید را عطا می‌کند.

ما جان خود را در این راه هزینه خواهیم کرد
وی در ادامه با ‌‌بیان اینکه ایرانیان از جمله کسانی هستند که 37 سال پای اعتقاد خود محکم ایستادند، اضافه کرد: ایرانیان با صدق، وارد معرکه شدند، هرجا به آن‌ها مأموریت داده شد سر از پا نشناختند و شهد‌‌‌ شیرین شهادت را نوشیدند؛ ما پای اعتقاد خود محکم ایستاده‌‌ایم، لحظه‌ای دچار تردید نمی‌شویم و خون خود را در این راه هزینه خواهیم‌ کرد.

وی در پایان سخنانش ضمن دعا برای رفعت درجه محمد سلیمی و شهدای مدافع حرم، بیان کرد: کسانی که عمر خود را در دفاع از دین، انقلاب، عقیده و شرف صرف کردند، برنده‌‌اند بنابراین مرگ برای آنان بهترین لحظه است، آن‌ها وعده خدا را دریافت کردند و میلی به بازگشت به این دنیا ندارند.

بر اساس این گزارش، محمد سلیمی، مسئولیت وزارت دفاع جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی ارتش جمهوری اسلامی ایران، سرپرستی دفتر مشاورت امام‌خمینی(ره) در نیرو‌های مسلح، ریاست ستاد جنگ‌های نا‌‌منظم در سال‌های دفاع مقدس و مشاور فرماندهی کل قوا را داشته است؛ این فرمانده ارتش جمهوری اسلامی ایران همچنین نشان درجه یک نصر را از رهبر‌‌ انقلاب، فرماندهی کل قوا دریافت کرد.

وی در تاریخ 10 بهمن‌ماه در سن 78 سالگی به یاران شهیدش پیوست و رهبر انقلاب در پیامی که وی را یار دیرین خود خواندند، درگذشت این فرمانده را تسلیت گفتند.


یادآور می‌شود، در پایان این مراسم نماز جماعت به امامت آیت‌الله محمد سعیدی، امام‌جمعه قم، نماینده ولی فقیه در استان قم و تولیت حرم حضرت معصومه(س) برگزار شد. 
captcha