از آغاز سالی هنری تا خبرهایی حاکی از بازگرداندن جشنواره فیلم دینی رویش به مشهد
کد خبر: 3479159
تاریخ انتشار : ۰۷ فروردين ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۵
مروری بر مهم‌ترین رویدادهای هنری مشهدالرضا(ع) در تقویم 94/

از آغاز سالی هنری تا خبرهایی حاکی از بازگرداندن جشنواره فیلم دینی رویش به مشهد

گروه هنر: در تقویم سال 94 انواع خبرهای هنری وجود دارد، از برپایی نمایشگاه کتاب تا اکران فیلم محمد رسول الله(ص)؛ رونمایی از قرآن کرمانجی تا برگزاری جشنواره‌های متعدد هنری در پایتخت معنوی ایران و در آخر هم خبرهایی از برگزاری جشنواره فیلم دینی رویش مخابره شد. در این گزارش به رویدادهای هنری این سال می‌پردازیم.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، یادش بخیر، چه زود تقویم زندگی‌مان به سرعت برق و باد رقم خورد و سالی دیگر آغاز شد، تقویم را بر می‌دارم و نگاهی به ماه‌هایش می‌اندازم، هر کدام پر از خاطراتی گوناگون و تلخ و شیرین است، به روزهای سال 94، نگاه می‌کنم، انواع و اقسام خبرهای هنری وجود دارد، از برپایی نمایشگاه کتاب گرفته تا رونمایی از کمپین نائب‌الزیاره و اکران فیلم مردمی محمد رسول الله(ص).
رونمایی از قرآن کرمانجی، تشییع شهدای مدافع حرم، برگزاری همایش جاده ولایت، جشنواره فیلم رضوی، فقدان برگزاری جشنواره فیلم دینی رویش آن هم به دلیل عدم بودجه را که حتما یادتان هست؟ در این گزارش به رویدادهای هنری در سالی که گذشت، می‌پردازیم.
برگزاری گردهمایی بسیج هنرمندان در مشهد
هنر یکی از ابزارهای شناخت و به تجلی رساندن افراد به خداوند به شمار می‌رود، از همین رو برگزاری گردهمایی بسیج هنرمندان آن هم در هفته هنر متعهد و انقلابی در بیست و چهارمین روز از تقویم 1394 یکی از پر رنگ‌ترین مراسم‌های ابتدای سال به شمار می‌رفت.
سرهنگ سیدجوادکمالی، رئیس سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی در این مراسم گزارشی از فعالیت‌های سازمان بسیج هنرمندان استان ارائه کرد و در ادامه با بیان اینکه سازمان بسیج هنرمندان استان در نیمه اول سال 85 با هدف شناسایی و جذب هنرمندان بسیجی، فعالیت خود را آغاز کرد، گفت: تاکنون 22 کانون در 18 شهرستان استان فعال شده‌اند که از این تعداد، چهار کانون در مشهد فعالیت می‌کنند.
گردهمایی اصحاب هنر و رسانه در پنجمین جلسات پاتوق هنر
هر کشور و شهری برای خود هنرمندان برجسته‌ای دارد که آن‌ها را الگو قرار می‌دهند و در این بین هستند هنرمندان ارزشی و پیشکسوت انقلابی که نمی‌توان آن‌ها و آثارشان را نادیده گرفت؛ شهید آوینی یکی از هنرمندان برجسته و شهید اهل قلم به شمار می‌رود.
25 فروردین پنجمین پاتوق‌ اصحاب هنر و رسانه‌ خراسان رضوی همزمان با ایام شهادت سید شهیدان اهل‌قلم برگزار شد که در این مراسم جواد رمضان‌نژاد، مدیر شبکه افق از ایده راه‌اندازی شبکه تلویزیونی افق سخنرانی کرد و با بیان اینکه شبکه افق باید از لحاظ مسائل فنی، نیرو انسانی و موضوعات متفاوت بود، اظهار کرد: بنابراین سعی شد از کارهایی که خارج از سازمان با کیفیت قابل قبولی ساخته می‌شوند، بهره ببریم که می‌توان به تولیدات مؤسسه سینمایی اوج اشاره کرد.
برگزاری نشست هم اندیشی جنگ فرهنگی
بهار، فصل عاشقانه‌ها و باران و بهارنارنج، شعر و شور و گردافشانی گل‌ها، بهار اردیبهشتی رنگ و بوی احساس دارد از همین رو در سومین روز از ماه اردیبهشت جلسه هم‌اندیشی جنگ فرهنگی برگزار شد که در این جلسه مایکل جونز، منتقد سینمای هالیوود با اشاره به اینکه فیلم‌های ضدایرانی با هدف مسموم‌کردن ذهن مردم آمریکا علیه ایرانیان ساخته می‌شوند، افزود: کشور آمریکا مانند یک دیگ جوشان است که انواع فلزات درون آن گذاشته شده و طبق برخی نظرات آمریکا دیگ جوشان سه گانه ای است که از پروتستان ها، کاتولیک ها و یهودیان تشکیل شده است.
اعطای نشان «همای هنر» به استاد اسماعیلی‌قوچانی
از دیگر رویدادهای مهم اریبهشت94 تجلیل از دو هنرمند برجسته مشهدی در دومین همایش تجلیل از پیشکسوتان و هنرمندان صنایع دستی با عنوان «همای هنر» بود. در این همایش که برای دومین سال پیاپی برگزار شد، از 12 هنرمند و پیشکسوت صنایع دستی با حضور مسعود سلطانی‌فر، معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور تجلیل شد که نام علی‌اکبر اسماعیلی‌قوچانی، کاتب بزرگ‌ترین قران کریم به چشم می‌خورد.
اواخرماه اردیبهشت، شاهد برگزاری همایش ملی «فرهنگ، هویت شهری و گردشگری» با حضور رئیس اداره اول دیپلماسی وزارت امورخارجه، مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرکل کمیسیون ملی یونسکو در هتل ثامن مشهد بودیم.
حسین میرزاآقایی، رئیس اداره اول دیپلماسی وزارت امور خارجه در این مراسم با بیان اینکه گردشگری ارتباط مستقیمی با مقوله دیپلماسی عمومی دارد، عنوان کرد: این نوع دیپلماسی از مأموریت‌های وزارت امور خارجه به شمار می‌رود زیرا این نوع دیپلماسی در فکر و ذهن بشر تأثیرگذار است لذا جامعه هدف آن، قلب انسان‌ها است و می‌تواند با فرهنگ و گردشگری هر منطقه تلفیق شود تا آداب و سنت‌ها، سبک زندگی و میراث فرهنگی هر سرزمین را در سطح بین‌المللی به سایر افراد نشان دهد.
کنگره ملی ۵۲۰ شهید هنرمند عرصه شعر و ادب در مشهد
مناسبت‌های مختلفی در خردادماه سال ۹۴ در عرصه هنر، ادب و جهاد و حماسه در خراسان رضوی رخ داد که از جمله آن‌ها می‌توان به کنگره ملی ۵۲۰ شهید هنرمند عرصه شعر و ادب اشاره کرد.
دوم خردادماه، شاعران آئینی و مطرح کشور در کنگره ۵۲۰ شهید هنرمند عرصه شعر و ادب در سالن همایش‌های آستان قدس رضوی دور هم جمع شدند که علیرضا قزوه، شاعر نام آشنای کشور و از شعرای آئینی در این کنگره عنوان کرد: حضور در مشهد، من را یاد خاطرات اولین کنگره طلاب کشور که چندی روزی پس از رحلت امام(ره) و جانشینی رهبر معظم انقلاب برگزار شد، می اندازد؛ در این سال‌ها با اینکه در سوگ از دست دادن امام راحل و دل شاد از بیعت با رهبر معظم انقلاب بودیم، توانستیم با شعرمان پیام انقلاب را به گوش جهانیان برسانیم.
برگزاری نشست خبری همایش ملی رسانه و گردشگری و سمینار تخصصی نقش رسانه‌ها در توسعه گردشگری شهری با تأکید بر ویژگی‌های معنوی مشهد چهارم خردادماه از سری برنامه‌های جهاددانشگاهی مشهد را می‌توان یکی از رخدادهای خردادماه دانست.
تشییع پیکر دو جانباز مشهدی
عروج دو نفر از جانبازان باصلابت و پرافتخار مشهدی نیز در این ماه رخ داد از همین رو مجاوران و زائران بارگاه ملکوتی ثامن‌الحجج(ع) با حضور در مراسم تشییع این شهدا بار دیگر بیعتی با آن‌ها بستند. شهید محمد ذاکری‌نسب و از افسران ارتش جمهوری اسلامی ایران بود که 20 فروردین 1364 در جزیره مجنون از ناحیه ریه دچار آسیب شدید شیمیایی شد، این جانباز 70 درصد دوران دفاع مقدس، 21 خرداد‌ماه از مسیر مهدیه مشهد به سمت بارگاه منور رضوی تشییع شد.
پیکر شهید احیا دهقان‌پور، جانباز 70 درصد قطع نخاعی دفاع مقدس نیز 23 خردادماه از محل حسینیه پیروان دین نبوی واقع در خیابان شهید نواب صفوی تشییع شد و پیکر وی در بهشت رضا مشهد آرمید.
تیرماه 94 همزمان با ماه عروج آسمان به زمین و ماه تقرب بندگی بود، ماهی که سرشار از حس شکفتن است. در این ماه شهر مشهد میزبان برنامه‌های مختلفی در عرصه هنر، ادب و جهاد و حماسه بود که مهم‌ترین آن برپایی دهمین نمایشگاه قرآن و عترت به شمار می‌رود.
نمایش آثار حروف‌نگاری پوستر اسماءالحسنی
در نخستین روز تیرماه، 40 اثر حروف‌نگاری پوستر اسماءالحسنی از طراحان استان‌های کشور با ابعاد 100 در 70 بر روی تخته شاسی در قالب یازدهمین نمایشگاه سالانه حروف‌نگاری پوستر اسماءالحسنی در مجموعه چارسوق هنر واقع در بوستان کوهسنگی مشهد به نمایش درآمد که این نمایشگاه تا 16 تیرماه در این مجموعه ادامه داشت.
بر اساس این گزارش با توجه به همزمانی برگزاری دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد با ماه رمضان، بیشتر برنامه‌های قرآنی این ماه به پیش خبرهای مربوط به برنامه‌های اجرایی نمایشگاه اختصاص داشت که می‌توان به رونمایی از نسخ خطی، اجرای پرده‌خوانی اهل بیت(ع) ویژه کودکان، رونمایی از انیمیشن شیردل، مستندهای مختلف، برگزاری نشست و کارگاه‌های تخصصی و ... اشاره کرد.
هفتم تیر، یادآور خاطره شهادت مظلومانه شهید بهشتی و 72 تن از همسنگران وی است که اوج تقابل حامیان ولایت فقیه و عاشقان حقیقی امام خمینی(ره) و آرمان‌های بلند انقلاب با ضد انقلاب محسوب می‌شود، در همین خصوص، مراسم بزرگداشت سی و سومین سالگرد شهادت آیت‌الله بهشتی و 72 تن از یاران امام و انقلاب در جوار بارگاه ملکوتی حضرت ثامن الحجج(ع) در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی با سخنرانی حجت‌الاسلام سید ابراهیم رئیسی، دادستان کل کشور برگزار شد.
همزمان با شب میلاد کریم اهل بیت(ع) و به رسم‌ سال‌های اخیر، جمعی از هنرمندان و خوشنویسان مشهدی گردهم آمدند و در نیمه ماه مهمانی خدا به کتابت بندگی پرداختند، در این برنامه محسن عبادی، خوشنویس برجسته استان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در ماه مهمانی خدا آیات رحمت و معرفت را خوشنویسی می‌کنیم، اظهار کرد: یکی از صفات جامع در پیشگاه خدا صفات نورانیت است و جمع شدن هنرمندان در این ماه مبارک و شب میلاد امام حسن(ع) برکتی را برای خوشنویسان به همراه دارد.
نشست تخصصی «ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و ایده‌پردازی قرآن کریم در افق ۲۰۱۷»
نشست تخصصی «ظرفیت‌ها، فرصت‌ها و ایده‌پردازی قرآن کریم در افق ۲۰۱۷» با حضور حجت‌الاسلام حمید محمدی، دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی کشور شامگاه دهم تیرماه در حاشیه دهمین نمایشگاه بین‌‌المللی قرآن و عترت مشهد برگزار شد، وی در این مراسم با اشاره به اینکه باید شاخص‌هایی برای مشهد 2017 در نظر گرفته شود، اظهار کرد: پرچم قرآن در جوار قرآن ناطق در مشهد برافراشته شده است، از همین رو می‌توان گفت، آرمان شهر قرآنی درست در مشهد قرار دارد، بر این اساس باید به آرمان شهر رضوی برسیم که سال 2017 باید نقطه آغاز این مسئله باشد.
در شب سیزدهم تیرماه، مراسم رونمایی از مجلدات جدید سه کتاب المعجم فی فقه لغه القرآن و سر بلاغته، نصوص فی علوم القرآن، پرتوی از هدایت قرآن و کتابشناسی تحریف ناپذیری قرآن و جدیدترین آثار و محصولات فرهنگی آستان قدس رضوی با حضور سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، سید کمال‌الدین حسینی، مدیر کل امور اجتماعی و فرهنگی استانداری خراسان رضوی و حجت‌الاسلام سید جلال حسینی، معاون ارتباطات و تبلیغات اسلامی آستان قدس رضوی در نمایشگاه قرآن مشهد برگزار شد.
محفل شعرخوانی طلاب هندوستان و پاکستان نیز همزمان با میلاد امام حسن مجتبی(ع) در دهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن و عترت مشهد از دیگر برنامه‌هایی بود که در سالن جامعة‌المصطفی(ص) العالمیة مشهد مستقر در این نمایشگاه برگزار شد که مورد استقبال بسیاری از مخاطبان قرار گرفت.
برپایی نمایشگاه آثار خطی، چاپ سنگی با موضوع امام علی(ع) در آستان قدس
به مناسبت سالروز شهادت حضرت علی(ع) و شب‌های قدر، نمایشگاهی از کتاب‌های خطی، چاپ سنگی و چاپی با موضوع آن حضرت از تاریخ 15 تا 20 تیرماه در محل کتابخانة مرکزی آستان قدس رضوی دایر شد، در این نمایشگاه، قرآن خطی منسوب به دستخط مبارک حضرت علی(ع) که با خط کوفی بر روی پوست آهو در قرن اول هجری قمری کتابت شده، در معرض دید عموم قرار گرفت؛ علاوه بر این کتاب‌های خطی ارزشمندی نظیرغررالحکم، دعای مصباح، شرح دیوان حضرت علی(ع)، صد کلمه علوی، شرح نهج البلاغه و تاریخ و زندگانی علی بن ابی طالب(ع) نیز به نمایش گذاشته شد.
برپایی نمایشگاه «مشق نوشته‌های خانواده‌ شهید»، با همکاری بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، شهرداری مشهد و انجمن عکاسان خراسان رضوی، نصب سازه فرهنگی در سطح شهر مشهد همزمان با سالروز قیام خونین مسجد گوهرشاد و نامگذاری این روز، به روز ملی عفاف و حجاب، برگزاری مسابقه عکاسی از راهپیمایان توسط بسیج هنرمندان خراسان رضوی همزمان با روز جهانی قدس از دیگر برنامه‌های تیرماه در مشهد به شمار می‌رفت.
و اما آخرین برنامه‌های جهاد و حماسه ماه گذشته در مشهد، برگزاری اختتامیه همایش ایثارگران نزاجا بود که در این همایش امیر علی جهانشاهی، فرمانده قرارگاه شمال شرق نزاجا، 30 تیرماه با اشاره به اینکه امروز جانبازان و قهرمان زیادی در کشور داریم، ابراز کرد: جانبازان زیادی در کشور وجود دارد که پس از جانبازی روحیه خود را از دست نداده و به فعالیت می‌پردازند به عنوان نمونه برخی به تأسیس دارالقرآن پرداخته، برخی قهرمان شنا هستند و برخی نیز کارهای فرهنگی انجام می‌دهند.
بیشتر مناسبت‌های مردادماه در مشهد به جهاد و حماسه اختصاص پیدا کرد، اول ماه با تقدیر از خانوده شهدا و ایثارگرآغاز شد و آخر ماه هم با مسابقات قرآن بنیاد شهید به پایان رسید به گونه‌ای که مردادماه مشهد، ماهی سرشار از عطر قرآن و فرهنگ ایثار و شهادت شد.
برگزاری نخستین همایش تقدیر از خانواده‌های شهدا با نام اسوه‌های ایثار
در اولین روزهای مردادماه، از مهمترین رویدادهای هنری و حماسی، برگزاری نخستین همایش تقدیر از خانواده‌های شهدا با عنوان اسوه‌های ایثار با حضور 53 خانواده شهید استان خراسان رضوی بود.
محمدتقی عصار، معاون نیروی انسانی ناجا که یکی از مدعوین در مراسم بود، با بیان اینکه این همایش در جهت زنده نگه داشتن یاد و خاطرۀ شهدا طرح‌ریزی شده است، گفت: این همایش در جهت تجلیل از همسران و فرزندان شهدای سال‌های 89 تا 94 برگزار شده است.
موضوع حجاب و عفاف همواره مهم بوده و هست، تابستان که می‌شود برای پیشگیری از این معضل فرهنگی هر صنف، سازمان و نهادی به زعم خود کاری انجام می‌دهند، در این راستا نمایشگاه عفاف و حجاب با مشارکت فعال معاونت‌‌ها و مؤسسات مختلف آستان قدس رضوی در دهه اول مردادماه در مرکز نمایشگاه‌ها و همایش‌های آستان قدس رضوی برپا شد.
در این نمایشگاه که با محوریت عفاف و حجاب در آستان قدس رضوی و نگاهی به اسناد و مدارک مربوط به حجاب و عفاف از جمله واقعه مسجد گوهرشاد برپا شد، رونمایی از کتاب «کاوشی نو در مسئله حضور اجتماعی زنان» به قلم حجت‌الاسلام دکتر سید مهدی نریمانی‌زمان‌آبادی و 40 تابلو نمایشگاهی و بروشور با همین موضوع از برنامه‌های جانبی این نمایشگاه دیگر بود.
مراسم گرامیداشت شهید جواد کوهساری، شهید مدافع حرم حضرت زینب(س) و سالروز تخریب قبرستان بقیع، یکی دیگر از رویدادهای دوم مردادماه در مشهد بود که سردار بهمن امیری‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه امام خمینی(ره) راه اسلام را به ما نشان داده و مسیر را برای مشخص کرده است، اظهار کرد: همه کشورهای اسلامی از جمهوری اسلامی ایران الگو گرفته‌اند چراکه انقلاب ما انقلابی نبود که خیلی سریع شروع شود و به نتیجه برسد، بلکه مردم این سرزمین همه تلاش خود را به کار گرفته‌اند تا اسلام را زنده نگه دارند.
برگزاری جشنواره سراسری فیلم‌های رضوی
جشنواره فیلم‌های رضوی یکی از سلسله برنامه‌های دهه کرامت است که در مراسم آغازین این برنامه سیدسعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی، از اکران جشنواره فیلم‌های بلند رضوی در مشهد خبر داد و گفت: ارزیابی من نسبت به برگزاری این جشنواره بسیار مثبت است، زیرا این جشنواره یک فرایند بسیار خوبی با محوریت استفاده از تجربیات سال‌های گذشته آغاز کرده است.
در سومین روز از ماه مرداد، سالروز ورود آزادگان مراسم خاصی با حضور آزادگان 30 شهرستان استان، همایش تجلیل از آزادگان با عنوان «یادمان شهدای قریب»، شهدای آزاده که در دوران اسارت شهید شدند و پیکر پاک آن‌ها به دیارشان باز نگشته است در مشهد با حضور خانواده شهدا و آزادگان برگزار شد.
برگزاری یادواره شهید بابانظر در گلزار شهدای بهشت رضای مشهد
نهم مرداد ماه هفتمین یادوارۀ شهیدان محمدحسن نظرنژاد، محمد ابراهیم شریفی و سید علی ابراهیمی، با حضور خانوادۀ شهدا و با سخنرانی حجت‌الاسلام مهدی ماندگاری، رئیس مؤسسه روایت سیرۀ شهدا در حسینیۀ گلزار شهدای بهشت رضا(ع) برگزار شد.
حجت‌الاسلام محمدمهدی ماندگاری، رئیس مؤسسه روایت سیرۀ شهدا در این مراسم با بیان اینکه رمز موفقیت اسلام روحیۀ شهادت‌طلبی بوده است، بیان کرد: اگر در یک جنگ قدرت یک طرف باعث ضعف طرف دیگر باشد، آن کسی که قدرت دارد پیروز می‌شود اما فرهنگ اسلامی این قاعده را تغییر داده است، همانطور که سپاه امام حسین(ع) در مقابل سپاه 30 هزار نفری یزید پیروز شد.
یاد خون شهدای واقعه گوهرشاد با قلم شاعران در مشهد زنده شد
درست در اواسط ماه مرداد، شب شعر حماسه گوهرشاد برگزار شد،‌ در این مراسم شاعران بزرگ و نامی زیادی از کشور حضور داشتند که از مهم‌ترین آنها ناصر فیض، سعید بیابانکی، حامد عسگری و میلاد عرفان پور بودند؛ در ادامه مراسم، حامد عسگری یک چهار پاره با مطلع «مشام اسب‌ها گیج از هجوم عود و باروت است/ صدای شیهه و سمکوبه‌های تلخ می‌آید/ هوای چسبناک «تیر» و تشویشی عرق کرده/ به ذهن زایر خورشید هشتم مرگ می‌زاید» تقدیم شهدای گوهرشاد کرد.
در فصل تابستان 105 برنامه در فرهنگسراها و بوستان‌های مجاور آن با همکاری گروه‌های مردمی با توجه به این دو شاخص برنامه‌ریزی شد که یکی از آن‌ها راه اندازی کمپین نائب زیارت توسط سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد به مناسبت دهه کرامت بود.
برگزاری دهمین همایش ملی جاده ولایت
در نخستین روزهای شهریورماه، شاهد دهه کرامت و اوج معنویت بودیم، در این ماه برنامه‌های خاصی ترتیب داده شد که یکی از آن‌ها برگزاری دهمین همایش ملی جاده ولایت بود.
برگزاری سیزدهمین جشنواره ملی خوشنویسی رضوی از برنامه‌های سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) همزمان به دهه کرامت، سوم شهریور ماه در مجتمع فرهنگی و هنری اسرار سبزوار از دیگر برنامه‌های اوایل شهریورماه به شمار می‌رفت.
در این مراسم، حسن مهرجردی، مشاور معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، پیام علی مراد‌خانی، معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی را قرائت کرد و در ادامه گفت: همزادی جشنواره خوشنویسی رضوی همزمان با جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع)، نشان دهنده اصالت هنر خوشنویسی و نیاز ما به این هنر است.
قطار سیزدهمین جشنواره بین‌المللی امام رضا(ع) به ایستگاه آخر رسید
از دیگر برنامه‌های سوم شهریورماه، برگزاری اختتامیه سیزدهمین جشنواره بین‌المللی فرهنگی ـ هنری امام رضا(ع) بود که در آن مراسم از هفت خادم فرهنگ رضوی از ایران و 9 خادم از سایر کشورها تجلیل شد؛ ضمن اینکه علی جنتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این جشنواره اعلام کرد: سیزدهمین کاروان جشنواره بین المللی امام رضا(ع) پس از یک سال گذر از سراسر ایران و مشارکت اهل فضل و فرهنگ و هنر همزمان با ولادت آن حضرت در جوار آستان حضرت شمس الشموس بار اقامت خواهد افکند تا در جمع شیفتگان آستان حضرتش، سرآمدان و برترین های خویش را معرفی کند.
در چهارمین روز از روزهای شهریور، شاعران خراسانی دور هم جمع شدند و در شب شعر ملکوت هشتم برای امام رضا(ع) به شعرخوانی پرداختند؛ همچنین در اواسط ماه شهریور، شاهد هنرنمایی رضا موسی‌الرضایی‌گلیانی، تهیه‌کننده، نویسنده و گوینده سابق رادیو کرمانجی صدا و سیمای مرکز خراسان رضوی بودیم، هنرمندی که علاوه بر فعالیت‌های هنری و تلویزیونی، این بار خلاقیتی در زمینه ترجمه قرآن برای هموطنان کرمانجی در کارنامه کاری خود به ثبت رساند که در مشهد رونمایی شد.
از دیگر برنامه های شهریورماه، بزرگداشت بیست و نهمین سالگرد شهادت سردار محمود کاوه بود که در بهشت رضا(ع) مشهد برگزار شد؛ در این مراسم خانواده‌ شهدا و ایثارگران به همراه مسئولان ضمن گلباران مزار افتخارآفرینان هشت سال دفاع مقدس با این دلاورمرد خطه کردستان تجدید پیمان کردند.
فروش بیش از ۱۵۰ میلیون تومانی فیلم محمدرسول‌الله(ص) طی 15 روز
این روزها فیلم بزرگ و تاریخی محمد رسول الله(ص) نگین سینماهای کشور شده است، فیلمی که با فروش میلیونی خود از روز اکران تا ۱۵ شهریورماه در سینماهای استان خراسان رضوی رکورد شکست.
بر همین اساس آمار فروش فیلم محمدرسول الله(ص) طی روزهای متمادی در سینماهای خراسان رضوی مورد بررسی قرار گرفته است که در سینما هویزه مشهد در اولین روزها، شاهد فروش میلیونی این فیلم بوده‌ایم، فیلمی که هر قشر و خانواده‌ای را جذب خود کرد و روز تعطیل و غیر تعطیل نمی‌شناخت.
پرونده مهرماه، پر از وقایع تلخ و جانسوز بود، پرونده‌ای که با آغازی حماسی و مرگ و خون به جریان افتاد و با پایانی عاشورایی بسته شد، طی این مدت برنامه‌های زیادی در مشهدالرضا(ع) در زمینه‌های مختلف فرهنگی، هنری و ادبی شاهد بودیم.
برپایی نمایشگاه آثار هنرمندان عکاس شاهد و ایثارگر
در اولین روهای ماه مهر نمایشگاهی از آثار هنرمندان عکاس شاهد و ایثارگر به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس و گرامیداشت یاد و خاطره شهدا و ایثارگران، در خانه هنرمندان مشهد بر پاشد؛ این نمایشگاه که با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت در مورد هشت سال دفاع مقدس ملت ایران در جنگ نابرابر با رژیم بعثی، تشییع پیکر شهدای جنگ تحمیلی و بازدید از مناطق جنگی در قالب کاروان‌های راهیان نوربا سبک و سیاق مختلف عکاسی به کار خود پایان داد.
بر اساس این گزارش، در پنجمین روز از ماه‌ مهر، مراسم آغاز عملیات اجرایی مرکز فرهنگی و باغ موزه دفاع مقدس خراسان رضوی، در ضلع جنوبی بوستان کوهسنگی و با حضور مسئولان استانی و شهری برگزار شد که علیرضا رشیدیان، استاندار خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه احداث این موزه در بوستان کوهسنگی با هدف ترویج فرهنگ ایثار و شهادت ارزشمند است، عنوان کرد: شاید زمین این بوستان برای این امر کفایت نکند و بخشی از زمین مجموعه آیه‌ها مکمل انجام این کار باشد لذا ضروری است تا دستگاه‌ها و نهادهای دست‌اندرکار، موضوع احداث باغ موزه را پشتیبانی کنند تا به پروژه‌ای طولانی تبدیل نشود..
همایش و شب شعر منا در مشهد به کار خود پایان داد
به آسانی یازده روز از ماه مهر گذشت و در رأستای حادثه منا که افراد زیادی از آحاد جامعه درگیر این موضوع بودند و هر کسی به گونه‌ای غم و نارضایتی خود را اعلام می‌کرد، اختتامیه همایش و شب شعر منا و فراخوان طرح پیامکی تک‌بیتی و رباعی با موضوع حمله استکبار به یمن و حادثه منا، با حضور جمعی از شاعران آئینی مشهد و تهران به همت مجمع ملی اصحاب‌الحسین(ع) با مشارکت سازمان فرهنگی ـ تفریحی شهرداری مشهد از جمله برنامه‌هایی بود که خوش درخشید.
اواسط مهر ماه شاهد، آغاز به کار بیست و پنجمین جشنواره استانی تئاتر رضوان در جبل النور مشهد واقع در بوستان کوهسنگی بودیم که این مراسم بعد از دیدار با خانواده شهید محسن حاجی‌حسنی‌کارگر، قاری بین‌المللی قرآن که جان خود را در فاجعه منا از دست داد، در جبل‌النور مشهد برگزار شد.
برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان جشنواره شعر رضوی دانشگاهیان ایران با حضور مسئولان استانی و کشوری در سالن اجتماعات دانشگاه آزاد اسلامی مشهد با اجرای سعید بیابانکی نیز از برنامه‌های اواسط مهرماه 94 در مشهد الرضا بود.
همزمان با شروع ماه محرم و تاسوعا و عاشورای حسینی، نه تنها کوچه و دیوار شهر سیاه پوش شد بلکه طبق سنت هر سال، بسیاری از مراکزهای فرهنگی و هنری و ... مراسم‌هایی را با مضمون عاشورا و کربلا اجرا کردند که از جمله مراسم‌های ویژه آن روزها پرده‌خوانی برای کودکان بود که مورد استقبال بسیاری از مردم به ویژه کودکان قرار گرفت.
افتتاح نمایشگاه دائمی اسناد ملی با نام آیت‌الله عطاردی
نمایشگاه دائمی اسناد ملی به نام آیت‌الله شیخ عزیزالله عطاردی، ششم آبان‌ماه در محل مرکز اسناد و کتابخانه ملی شمال شرق مشهد افتتاح شد، فرشته شهرکی، مسئول واحد اسناد مرکز و کتابخانه ملی شمال شرق کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا با بیان اینکه ما در این نمایشگاه 40 سند را برای بازدید آماده کرده‌ایم، ابراز کرد: متأسفانه به خاطر محدودیت مکان نتوانستیم تمامی این اسناد را به نمایش بگذاریم.
کتاب و کتابخوانی، فرهنگی که این روزها مغفول مانده است لذا در راستای نشر این فرهنگ در ماه آبان شاهد برگزاری آئین افتتاحیه نمایشگاه ناشران کتاب ایران بودیم که سید سعید سرابی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این مراسم با بیان اینکه افتتاحیه نمایشگاه کتاب در برگ ریزان پاییز و فصل علم و تربیت برگزار شده است، اظهار کرد: امید که همه محصلان و دوستداران کتاب بتوانند از این فضا استفاده کرده و بهره کافی را ببرند.
رونمایی از درب های صحن حضرت زهرا(س) و امام علی(ع)
درب‌های صحن حضرت زهرا(س) حرم امام علی(ع)، 23 آبان‌ماه در شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی در مشهد رونمایی شد. محمدجواد طبسی، مدیرعامل شرکت صنایع چوب آستان قدس رضوی در این مراسم با بیان اینکه مهم‌ترین قسمت صحن حضرت زهرا(س) ورودی آن از رواق ابوطالب یعنی بالاسر مضجع امام علی(ع) است، ابراز کرد: پایه طرح‌های کار شده بر روی این درها، بر اساس طرح درب‌های قدیمی اطراف مضجع شریف امام علی(ع) که 300 سال قدمت دارد، در نظر گرفته شده است، تعداد درهای ورودی در این صحن، 12 دستگاه در و چهارچوب و 10 دستگاه پنجره است که در قسمت فوقانی درب‌ها یعنی در ارتفاع شش یا 10 متری نصب خواهند شد.
اختتامیه سیزدهمین جشنواره ملی سفرنامه نویسی و ادبیات داستانی رضوی یکی از رویدادهای هنری آبان ماه به شمار می رفت. حجت‌الاسلام رضا کشاورز، دبیر این جشنواره با بیان حدیثی از امام رضا(ع)، بیان کرد: خدا رحمت کند کسی را که امر ما را زنده کند یعنی علوم اهل بیت(ع) را فرا گیرید و تعلیم دهید.
وی با بیان اینکه هدف اصلی این جشنواره که با همکاری وزارت علوم برگزار شد، ترویج فرهنگ رضوی و اشاعه این فرهنگ است، تصریح کرد: فلسفه و رسالت اصلی این جشنواره ابلاغ و انتقال زیبایی‌های سخنان معصومین و خصوصا امام رضا(ع) به شمار می‎رود.
برگزاری نشست «سینمای دینی و نسبت روحانیت با سینما»
نشست «سینمای دینی و نسبت روحانیت با سینما»، با حضور جواد عزتی، بازیگر سینما و تلویزیون و حامد محمدی، نویسنده و کارگردان فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» از دیگر برنامه های اواسط آبان ماه بود که در این نشست حامد محمدی، کارگردان فیلم «فرشته‌ها با هم می‌آیند» اظهار کرد: تعریف کلی برای سینمای دینی نمی‌توان ارائه داد هر موضوعی که قابل احترام و اخلاقی باشد، در قالب سینمای دینی گنجانده می‌شود.
آذر که آمد در اولین روزهای آشناییش با خود کتاب سوغات آورد و هفته‌ای سرشار از بوی نو کاغذ را برایمان رقم زد، در آخرین روزهای ماندنش نیز در شب یلدایی سرد، طعم انتظار را بر دلمان چشاند، تا یادمان نرود یوسف گمگشته باز آید به کنعان غم مخور.
در اولین روزهای ماه آذر، اوج تغییر رنگ برگ‌ها و خش خش صدای آن در قدم زن‌های عصرانه چه می‌چسبد یک فنجان چای با طعم کتاب؛ در اولین روزهای آذرماه ما شاهد همایش تجلیل از خادمان کتاب خراسان رضوی در جوار حرم رضوی بودیم.
آذرماه؛ آغاز اجرای نمایش «من همانم»/ هر شب به نام یک شهید
نمایش آئینی «من همانم» با محوریت بررسی تحول شخصیت شمربن ذی‌الجوشن و با هدف بصیرت‌افزایی مخاطبان به روی صحنه رفت این نمایش داستان دراماتیک و یک خطی نمایش‌نامه علی حیدری به صورت تک جنسیتی با خیل عظیم جمعیت مواجه شد و مخاطبان زیادی را جذب کرد.
در چهارمین روز از ماه آذر ماه، پیکر شهید سیدعلی یوسفی از جانبازان قطع نخاعی هشت سال دفاع مقدس، از مهدیه مشهد تا حرم مطهر رضوی بر دوش مردم شهیدپرور مشهد و هم‌رزمانش تشییع شد.
در آخرین روزهای ماه آذر رونمایی از کتاب «رقیه بنت الحسین(ع) در انساب و تاریخ» با موضوع تاریخ تحلیلی شخصیت‌شناسی حضرت رقیه(س)، دختر امام حسین(ع) برگزار شد، این کتاب به بررسی و تحقیقی پیرامون دلایل وجود حضرت رقیه(س) می‌پردازد و سعی داشته است تا با کنار زدن داستان‌های جعلی پیرامون این شخصیت، به متنی مستند و قطعی دست یابد.
ویژه برنامه «یلدای مهدوی» در کانون پرورش و فکری خراسان رضوی
به مناسبت شب یلدا و مصادف شدن آن با امامت حضرت مهدی(عج) ویژه برنامه‌ای تحت عنوان یلدای مهدوی، میزبان کودکان مشهدی در کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در شب سرد زمستانی، که به بلندترین شب سال معروف است یلدایی با عطر نرگس را میزبانی می‌کنند.
در نخستین روزهای دی‌ماه شاهد برگزاری نشست خبری جشنواره عمار در مشهد بودیم که این نشست با حضور علیرضا دلبریان، راوی جنگ و دبیر ششمین جشنواره مردمی فیلم عمار و اصحاب رسانه در خانه شهید علیرضا توسلی، یکی از شهدای مدافع حرم برگزار شد.
شاعران و هنرمندان زیادی در این شهر هستند و نفس می‌کشند، هنرمندانی که عاشقانه قلم مي‌زنند اما مهجور ماندند و مهجور هم از دنیا رفتند. رحیم اسفندیاری، شاعر انقلاب و جانباز کشورمان، در روزهاي نخستين دي از بین ما پر کشید، بدون اینکه کسی از وي چیزی بداند؛ به همین منظور شب شعری با حضور شاعران و ادب دوستان، عامه مردم و خانواده رحیم اسفندیاری و براي گراميداشت یاد و خاطره حماسه و بصیرت ملی 9 دی، شهدا و جانبازان و تجدید میثاق با آرمان امام راحل(ره) برگزار كردند.
در اواسط دی‌ماه، مراسم احراز هویت شهید هنرمند، سعید حیدری یکی از شهدای گمنام و تخریب چی، در منزل این شهید با حضور مسئولان بنیاد شهید، سپاه پاسداران امام رضا(ع) و اهالی رسانه برگزار شد.
همزمان با آغاز جشنواره تئاتر فجر، در بخش‌های جنبی تئاتر فیلم فجر قسمت‌هایی اضافه شد كه انیمیشن یکی از آن بخش‌ها بود، در این باره حامد کاتبی، کارگردان انیمیشن «در مسیر باران» خبر از راهیابی این انیمیشن به جشنواره فجر داد و افزود: کلیه کارهای نورپردازی، صداگذاری و ... پروژه «در مسیر باران» به اتمام رسیده و این انیمیشن به جشنواره فجر ارسال شده است.
برگزاری نشست هنرمقاومت در تئاتر در ایکنای خراسان رضوی
به منظور برگزاری جشنواره تئاتر فجر و روز مقاومت در آخرین روزهای دی‌ماه، نشستی با محوریت هنر مقاومت در تئاتر با حضور عباس جانفدا، نویسنده برگزیده جشنواره سیزدهم تئاتر مقاومت و کارگردان تئاتر در دفتر ایکنای خراسان رضوی برگزار شد.
این روزها که بحث تجمل گرایی سراسر جامعه را فراگرفته است و هر کسی به دنبال به رخ کشیدن کالا و جنس خود به دیگری است، ارزش و مفهوم خیلی چیزها از بین رفته است اما کمپین مردمی آرتوان توانست با ایجاد خلاقیت با مواد دور ریختنی این باور را در ذهن افراد ایجاد کنند که می‌شود با مواد دور ریختنی هنر را ترویج داد و کار خیری هم کرد.
محسن میزانی، مدیر کمپین مردمی جمع‌آوری درب بطری پلاستیکی خراسان در گفت‌و‌گو با ایکنا در اين باره اظهار کرد: «آرتوان»، کمپین مردمی جهت ارتقاي فرهنگ بازیافت به شکل مؤثر و همچنین کمک به نیازمندان است، این کمپین زیر مجموعه سازمان مردم‌نهاد رفتگران طبیعت خراسان رضوی است که فعالیت تشکیلاتی خود را از اردیبهشت 1394 آغاز کرده و از تیر 1394 با شعار «میشه دور نریخت» وارد مرحله اجرایی شد.
از دیگر برنامه‌های هنری دی‌ماه در مشهد می‌توان به نمایش آثار راه‌یافته به سی و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر اشاره کرد که بر این اساس نمایش‌هایی همچون حسن کچل، علمیردان خان، نوبت یعنی بعدی، صبح بخیر فرمانده، تب سرد روی پیشانی داغ، سفر سنباد، شرم و دغدغه، مالیخولیا، غریبه‌ای از دریا، سقوط آزاد و ... در مشهد اجرا شدند.
بهمن که آمد، با هزار حاشیه و گمانه‌زنی، اکران فیلم‌های سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد را به روی پرده سینماهای شهرمان برد و در روزهای رفتنش رونمایی از کتاب سیزدهمین جشنواره فیلم فجر را برایمان به یادگار گذاشت.
اکران فیلم مستند «شیخ صباح»
در روزهای آغازین و سرد و زمستانی بهمن‌ماه، فیلم مستند «شیخ صباح» به کارگردانی محسن اسلام‌زاده، کارگردان و مستندساز جبهه مقاومت با حضور این کارگردان در مشهد اکران شد، اسلام‌زاده، کارگردان و مستندساز جبهه مقاومت در این مراسم، عنوان کرد: تلاش کرده در این فیلم بگوییم که فقط شیعیان با داعش مبارزه نمی‌کنند، بلکه اهل تسنن نیز با این گروه مخالف هستند.
برگزاری یادواره شهید رستمی در مشهد، افتتاح سالن سینما آفریقای مشهد برای اکران فیلم‌های سیزدهمین جشنواره فیلم فجر، افتتاحیه ششمین جشنواره مردمی عمار نیز از برنامه‌های هنری بود که هنردوستان مشهد شاهد برگزاری آن در بهمن‌ماه بودند.
بسته شدن پرونده سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد
بالاخره پرونده سیزدهمین جشنواره فیلم فجر مشهد با حضور مسئولان، هنرمندان، فعالان هنری و اهالی رسانه در سالن اجتماعات مجتمع فرهنگی و هنری امام رضا(ع) به همراه رونمایی از کتاب سیزدهمین جشنواره فیلم فجر در مشهد بسته شد.
در اولین روزهای به ظاهر زمستانی اسفندماه، شاهد برگزاری نشست نمایش تاریخی« غیر قابل انکار» تولید بسیج هنرمندان مشهد بودیم. سیدجواد کمالی، رئیس بسیج هنرمندان خراسان رضوی در این نشست از اجرای نمایش تاریخی «غیر قابل انکار» با محوریت حضرت زهرا(س) در مشهد خبر داد و گفت: داستان این نمایش حکایت آدم‌هایی است که به واسطه پول، مقام و ترس از دفاع، به سمت حقیقت کشیده‌ شده‌اند، همچنین به دلیل مشکلاتی که امروزه وجود دارد، تاریخ تکراری جلوه داده می‌شود لذا ما در این نمایش می‌خواهیم با زبان هنر و با ارائه یک طرح جدید، در مقابل جعل‌ حقایق روز قرار گیریم.
شهدا همیشه از قداست و حرمت خاصی برخوردار بوده‌اند و مردم غیور ایران هم به خاطر هشت سال جنگ تحمیلی و به شهادت رسیدن بسیاری از هم وطنان برای دفاع از خاک کشور، در حرکتی خود جوشید به استقبال شهدا می‌آیند لذا تشییع پیکر شهدای گمنام در دانشگاه فرهنگیان در اواسط اسفندماه یکی از رویدادهای حماسی مشهدالرضا(ع) محسوب می‌شود.
برگزاری نشست خبری تشریح برنامه‌های شب شعر سپندوار
همه ساله نزدیک‌های عید که می‌شود، شب شعری در وصف مقام والای رهبری توسط شاعران و دل سوختگان مشهدی برگزار می‌شود. شاعران در این شب شعر حرف‌های دل‌شان را در قالبی ادبی تقدیم رهبری می‌کنند و با سروده های‌شان به میزبانی این عزیز می‌روند.
حجت‌الاسلام علی عدالتی‌مجد، دبیر انجمن شعر طلاب خراسان رضوی در این مراسم از برگزاری پنجمین شب شعر سپندوار، از 25 اسفندماه در مشهد خبر داد، وی متولی این امر انجمن ادبی دعبل خزاعی دانست که با همکاری انجمن‌های ادبی و گروه‌های مردمی برنامه‌ريزي شب شعر را برگزار می‌کنند.
برگزاری نشست نمایش تئاتر سلام مادر در مشهد از دیگر رویدادهای هنری به شمار می رفت، در این نشست سیدجواد کمالی، رئیس بسیج هنرمندان خراسان رضوی از اجرای نمایش تئاتر سلام مادر در ایام فاطمیه در مشهد خبر داد و بیان کرد: این نمایش که با کارگردانی محمد جهان‌پا، نویسندگی مرتضی علی‌زاده‌آهنگ و با تهیه‌کنندگی محمدعلی چمی گو و موسسه فرهنگی، هنری سپاه امام رضا(ع) صورت گرفته از امروز به مدت 10 شب به اجرا گذاشته می‌شود.
برگزاری نمایشگاه خوشنویسی« نگین عشق» به همت طلبه‌های مشهدی
هنوز نتوانسته‌ایم در زمینه ارتباط فلسفه با هنر به جایگاه خوبی برسیم بنابراین در همین خصوص، نمایشگاه نقاشی «نگین عشق» کاری از هنرمندان خوشنویس طلبه مشهدی راهی برای نشان دادن ارتباط هنر و فقه باز کرد.
حجت‌الاسلام شوقیان هدف از برگذاری این نمایشگاه را اشاعه رسالت حوزه، و بیان مضامین دینی در قالب هنر دانست و ادامه داد: با برگزاری این نمایشگاه می‌خواستیم، بگوییم که طلبه‌ها هم در زمینه فقه و هم در زمینه هنر حرفی برای گفتن دارند، البته از قدیم طلبه‌ها در کارهای هنری مشارکت داشتند اما در زمینه خوشنویسی کمتر صاحب‌نظر بودند لذا این اولین قدم طلاب حوزوی در خصوص خوشنویسی و هنر به‌شمار می‌رود.
رونمایی از مستند «فاستقم»
رونمایی از مستند «فاستقم»، آخرین اثر محمدمهدی خالقی، مستندساز کشورمان، طی روزهای آخر اسفندماه در سالن اجتماعات دانشگاه علوم اسلامی رضوی، با حضور طلاب و دانشجویان در مشهد، برگزاری مراسم بزرگداشت مرحوم فرج‌الله سلحشور، هنرمند متعهد و انقلابی کشورمان با حضور خانواده سلحشور، جمعی از قاریان، مداحان و مسئولان کشوری و استانی و بازیگران سریال تلویزیونی «یوسف پیامبر(ص)» را می‌توان از برنامه‌های هنری پایان سال برشمرد.
نخستین شب شعر یادمان‌ فقدان آیت‌الله عباس واعظ‌طبسی، نماینده فقید ولی فقیه در استان‌های خراسان از دیگر برنامه‌های آخر اسفندماه محسوب می‌شود.
خط به خط سالانه وقایع تلخ و شیرین مشهدالرضا(ع) را در دفترچه یادداشت همگانی به اشتراک می‌گذارم، تا همه خود شاهد مهمترین رویدادهای هنری، ادبی و جهادی سال 1394 باشند.
اسفند هم به پایان رسید و سال جدید هم آغاز شد، امیدواریم در سال 1395 شاهد رخدادهای میمون و مبارکی در حوالی هشتمین اخترتابناک خورشید امامت و ولایت باشیم.
اما نقطه پایان رویدادهای هنری سال 94 مشهد خبری مبنی بر بازگردندان جشنواره فیلم دینی رویش به این شهر بود؛ درست یک سال پیش غم از دست‌دادن جشنواره رویش بر دلمان چنبره زده بود اما راست می‌گویند که «سالی که نکوست از بهارش پیداست...» با برگرداندن جشنواره رویش به مشهد می‌توان نوید روزهای خوب هنری در مشهد را داشت. حال باید دید این اتفاق در سال 95 برای فضای هنری مشهدالرضا رخ می‌دهد یا خیر...
captcha