لحظه تحویل سال را مزین به آیات قرآن کنیم
کد خبر: 3479675
تاریخ انتشار : ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۶

لحظه تحویل سال را مزین به آیات قرآن کنیم

گروه فعالیت‌های قرآنی: لحظه تحویل سال با دعاهای فراوانی همراه است، قرآن، کلام خداوند، بهترین درخواست به بارگاه ایزدی است، با قرائت چند آیه از کلام وحی سال نو را شروع و با تداوم آن در ایام سال، نور امید را در دل زنده نگه داریم.

به ‌گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از استان مرکزی، قرآن یکی از ملزوماتی است که سفره هفت‌سین نوروز را مزین می‌کند و البته که این تزئین نباید صرفاً ظاهری باشد، هر روز که چشمان به قرآن در سفره هفت سین می‌افتد خواندن حتی یک صفحه نیز در دل انسان نور امید و هدایت را روشن می‌کند البته به این شرط اینکه تداوم داشته باشد.
محمد رضا فیضیان قاری ملی در رابطه با دعاهای قرآنی که می‌توان لحظه تحویل سال و در ایام دیگر قرائت کرد به خبرنگار ایکنا گفت: باید هرسال بهتر سال از گذشته باشد رکود، انسان را دچار رخوت می‌کند ما باید از لحظه لحظه زندگی استفاده کنیم و زمینه رشد اعتقادی را فراهم آوریم.
فیضیان با اشاره به اینکه بسیار پسندیده است در لحظه تحویل سال قرآن خوانده شود اظهار کرد: قرآن شفاست و هر آنچه که برای سلامت یک زندگی لازم است در آیات قرآن اشاره شده، شروع سال با قرائت قرآن، نور هدایت را در دل زنده نگه می‌دارد، بهترین منبعی که برای طلب مغفرت و درخواست زندگی سرشار از آرامش می‌توان معرفی کرد قرآن است.
وی به آیات 83 تا 87 سوره شعراء اشاره کرد و افزود: آیاتی نظیر:«رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ؛ پروردگارا به من دانش عطا كن و مرا به صالحان ملحق فرماى، وَاجْعَل لِّي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ؛ و براى من در آيندگان آوازه نيكو گذار»، بهترین دعا برای انسان است همچنین برای نباید از دعا برای والدین و افرادی که گمان می‌کنیم به دعای ما نیاز دارند غفلت کنیم.
فیضیان گفت: ما در طول سال در حق خود نیز دچار کوتاهی و نقصان‌هایی می‌شویم که می‌توانیم با قرائت آیه 16 سوره قصص از خداوند طلب مغفرت کنیم؛«قَالَ رَبِّ إِنِّي ظَلَمْتُ نَفْسِي فَاغْفِرْ لِي فَغَفَرَ لَهُ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ؛ گفت پروردگارا من بر خويشتن ستم كردم مرا ببخش پس خدا از او درگذشت كه وى آمرزنده مهربان است».
وی همچنین برای مشکلات قرائت مستمر آیات 87 و 88 سوره انبیاء را پیشنهاد کرد و افزود: آیه 74 سوره فرقان بهترین درخواست برای صاحب فرزند شدن و رفع مشکلات ازدواج است چنانچه می‌فرماید:«وَالَّذِينَ يَقُولُونَ رَبَّنَا هَبْ لَنَا مِنْ أَزْوَاجِنَا وَذُرِّيَّاتِنَا قُرَّةَ أَعْيُنٍ وَاجْعَلْنَا لِلْمُتَّقِينَ إِمَامًا؛ و كسانى‏اند كه مى‏گويند پروردگارا به ما از همسران و فرزندانمان آن ده كه مايه روشنى چشمان [ما] باشد و ما را پيشواى پرهيزگاران گردان».
فیضیان گفت: قرائت این آیه از سوره آل عمران؛«رَبَّنَا لاَ تُزِغْ قُلُوبَنَا بَعْدَ إِذْ هَدَيْتَنَا وَهَبْ لَنَا مِن لَّدُنكَ رَحْمَةً إِنَّكَ أَنتَ الْوَهَّابُ؛ پروردگارا پس از آنكه ما را هدايت كردى دل‌هايمان را دستخوش انحراف مگردان و از جانب خود رحمتى بر ما ارزانى دار كه تو خود بخشايشگرى» در قنوت نماز انسان را در برابر انحرافات روزانه مصون می‌دارد.
قاری قرآن کریم در پایان تأکید کرد: بسیاری از آیات قرآن اشاره به مشکلات و رفع نیازهای اساسی زندگی انسان دارد که شایست است قبل از ورود به سال جدید حداقل چند آیه از قرآن قرائت و در طول سال تداوم یابد، قرآن و اهل‌بیت(ع) نعماتی هستند که به راحتی در اختیار بشر امروز قرار داده شده و برای درمان مشکلات، قرائت و عمل به این دو ثقل بزرگ کفایت می‌کند.
captcha