اقتصاد مقاومتی سرلوحه تولید «سلام مادر» بود/ هیچ‌کس طلب دستمزد نکرد
کد خبر: 3483452
تاریخ انتشار : ۲۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۲

اقتصاد مقاومتی سرلوحه تولید «سلام مادر» بود/ هیچ‌کس طلب دستمزد نکرد

گروه هنر: کارگردان نمایش آیینی «سلام مادر» با تأکید بر اینکه اعضای این نمایش به نیت حضرت فاطمه(س) طلب دستمزد نکرده‌اند، افزود: همچنین با توجه به محور اقتصاد مقاومتی بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، این نمایش با کمترین هزینه آماده شد و روی صحنه رفت.

محمد جهانپا، کارگردان نمایش آئینی «سلام مادر» در گفت‎وگو با خبرگزاری بین‎المللی قرآن(ایکنا) از خراسان رضوی، با اشاره به اینکه اثر مزبور با مشارکت سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی و سپاه امام رضا(ع) برای مناسبت شهادت حضرت فاطمه(س) تدارک دیده شد، ابراز کرد: در ابتدای فیلم‌نامه مرتضی علیزاده آهنگ را خوانده و به دنبال تهیه مراحل پیش‌تولید و مجوزهای اولیه برآمدم.
وی بیان کرد: پس از تأیید محتوای کار با هماهنگی‌هایی که صورت گرفت، 21 روز در استودیو ضبط این اثر به طول انجامید و برای صداگذاری از صداپیشگان مطرح استان دعوت کردیم تا اثری فاخرتر ارائه دهیم، همچنین از موزیک‌های کمتر شنیده شده برای فضاسازی کشور عراق استفاده کردیم و تلاش شد تا با آثار آئینی پیش از خود متفاوت باشد.
جهانپا با بیان به اینکه دو هفته اجرای تمرین‌های گروه نمایشی طول کشید و در این مدت کار ساخت دکورها نیز رقم خورد، اضافه کرد: همچنین خوشبختانه با توجه به محور اقتصاد مقاومتی بنا به فرموده رهبر معظم انقلاب، امکاناتی در خود بدنه سپاه امام رضا(ع) مهیا شد و این نمایش با کمترین هزینه آماده شد و روی سن رفت.
وی، مجموعه هنرمندان کار را از گروه نمایش جلوه هشتم معرفی کرد و گفت: تمام عوامل با نیت مقبولیت حضرت زهرا(س) با دل‌شان در این کار حضور پیدا کرده و هیچ‌کس از کوچک‌ترین تا مؤثرترین جزء طلب دستمزد نکرده است، ولی برای تهیه سایر اجزای اثر مثلاً ساخت دکور، مسائل فنی و صدا نیازمند تأمین بودجه بودیم.
همه عناصر در خدمت مفهومی مقدس
کارگردان نمایش سلام مادر با معرفی محمدعلی چمی‌گو و افراسیابی از جمله مسئولان سپاه امام رضا(ع) که در اجرای نمایش با این گروه همکاری کردند، افزود: آنان با اعتمادی که به هنرمندان سازمان بسیج هنرمندان داشتند، در عملیاتی شدن کار نقش مهمی ایفا کردند؛ به همین دلیل توجه زیادی کردیم تا با توجه به این تلاش‌ها و حساسیت‌های انجام کار در این فضای معنوی، همه عناصر در خدمت معنا و مفهوم مقدس مورد نظر باشند.
وی، اجرای این نمایش را گام نخست دانست و اظهار کرد: اینکه پس از مدت‌ها در مجتمع فرهنگی آیه‌ها یک نمایش آئینی را به اجرا درآوریم، یک نقطه آغاز موفقیت‌آمیز محسوب می‌شود و امیدوارم بتوانیم این‌گونه نمایش‌های آئینی را به صورت ادامه‌دار دنبال کنیم؛ این آرزو فقط با کمک مسئولان دست‌اندرکار استان محقق خواهد شد.  
جهانپا با ذکر دیگر کارهای هنری در دست اقدام خود گفت: پیگیر کارهایی با موضوعات امام رضا(ع) و حضرت مهدی(عج) در آینده نزدیک هستم و مسلماً این طرح‌ها هزینه‌هایی را در بر دارد، با این حال اجرای تئاترهایی با مضامین ارزشی را از دیگر موضوعات هنری به خاطر تأثیرگذاری بیشتر آن ترجیح می‌دهم.
وی درخصوص وضعیت کنونی اجرای آثار ارزشی در استان نیز توضیح داد: به اعتقاد من فضای نمایش‌های دفاع مقدس و مذهبی، وضع مطلوبی دارد و به عنوان نمونه، آثاری همچون «میدان مقاومت» به نویسندگی سیدعلی موسویان، «گرای 360 درجه» محصولی از سازمان بسیج هنرمندان خراسان رضوی، «تئاتر پناهنده» به کارگردانی حسین اکبرپور، نمایش علی آزادنیا با عنوان «خورشید کاروان» با داشتن سال‌ها سابقه اجرا در استان به اجرا درآمده و با استقبال مردم روبرو شده‌اند.
مردم تشنه دیدن هستند اما ...
کارگردان نمایش «میدان مقامت» با تأکید براینکه مردم تشنه دیدن هستند، عنوان کرد: ما بعد از استقبالی که برای نمایش «دریادلان» در هفته دفاع مقدس در پارک کوهسنگی مشهد شاهد بودیم، متوجه شدیم این‌گونه موضوعات، مطالبه مردم است و مسئولان استانی باید دست به دست هم بدهند تا با فراهم آوردن امکانات، به اجرای آن‌ها کمک کنند.
وی از اجرای نمایش «صابرین» در ماه مبارک رمضان سال گذشته با همکاری شهرداری مشهد خبر داد و گفت: این کار کاملاً با محور داستان‌های قرآنی نوشته شد و روی صحنه رفت و برای آینده نیز اراده ارائه این‌گونه خدمات فرهنگی وجود دارد و با توجه به تقاضای موجود، باید آن را هدایت کرده و از هنر و هنرمندان دغدغه‌دار حمایت شود.
جهانپا با ابراز امیدواری از اینکه این حرکت هنری معنوی به صورت مستمر با حضور جوانان هنرمند و با انگیزه مشهدی دنبال شود، ادامه داد: امیدوارم به زودی مجتمع آیه‌ها به پایگاه دائمی نمایش‌های آئینی با موضوعاتی در فضاهای قرآنی، دفاع مقدس یا ائمه معصومین(ع) و نگین درخشان شهر مشهد مبدل شود و مانند اماکن تفریحی و سرگرمی شهر، مجتمع فرهنگی آیه‌ها برند شده و به عنوان یک خاستگاه در طول سال برای زائران و مجاوران برنامه داشته باشد.
خواستم مادرم را روسپید کنم
همچنین مرتضی علیزاده‌آهنگ، نویسنده اثر نمایشی «سلام مادر» در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا گفت: این کار را اولاً به تمام مادران عالم به خصوص بی‌بی دو عالم فاطمه زهرا(س) تقدیم کردم و یکی از دلائل آن این است که چند ماه پیش مادرم را از دست دادم و دلم می‌خواست کاری ارائه دهم تا به قول یکی از سربازان تیپ فاطمیون، مادرم را رو سپید کنم، از سوی دیگر این کار را به شهدای مدافع حرم و به ویژه شهید زنده سردار حاج قاسم سلیمانی تقدیم می‌کنم و امیدوارم مورد قبول‌شان قرار بگیرد.
وی در تشریح نحوه شکل‌گیری متن نمایش سلام مادر و دغدغه شخصی خود از طرح یک مسئله مذهبی این‌گونه گفت: نقطه آغاز این نوشته از سال‌ها پیش کلید خورد، زمانی که شبهات وهابیت را در رابطه با اعتقادات اسلامی از هر سو می‌شنیدم و از اینکه پاسخی در قالب هنر به آن داده نمی‌شد، اذیت می‌شدم.
ارائه خوراک فکری هنری
علیزاده‌آهنگ با بیان اینکه به جز محافل آکادمیک که به صورت تخصصی به موضوع شبهات و انحرافات آن می‌پردازند، برای عامه مردم جایی برای دریافت خوراک فکری هنری ندیدم، اضافه کرد: تلاش کردم این مفاهیم را در قالب متنی سلیس و روان که برای همه قابل فهم و هضم باشد، ارائه کنم، برای این منظور چند بار نوشته اصلی را ویرایش کردم به دلیل آنکه از چندین اثر شاخص دینی و مذهبی با محوریت شخصیت حضرت فاطمه(س) و پاسخ به شبهات دینی در کارم استفاده کردم.   
وی، کتاب‌هایی از این دست را برای عموم سنگین و غیرقابل درک دانست و افزود: طرح شبهات و پاسخگویی به آن‌ها را در قالب یک قصه گیرا مطرح کردم تا صقیل و برجسته نباشد و مخاطبان را از آغاز تا انتها با خود همراه کند، برای اجرای این کار نیز از چند ماه پیش مراحل مقدماتی نمایش را آماده کردیم.
فیلم‌نامه‌نویس نمایش «سلام مادر» با اشاره به اثر دیگری که در حال کار بروی آن است و قصد انجام آن با همین گروه هنری را دارد، ابراز کرد: در شش ماهه اول سال آتی با تکمیل کار، آن را روی صحنه می‌بریم، در واقع داستان سه جوان وهابی است که هر کدام دارای یک فلسفه فکری در زندگی خودشان هستند مثلاً یکی از آن‌ها در حوزه علمیه مطالعات جانبی دارد که در جریان آن با حوادث و تحولاتی روبرو می‌شود.
وی با تأکید بر اینکه باید در نگارش این‌گونه نمایش‌ها، حساسیت‌های خاص آن را در نظر گرفت، اظهار کرد: روایت یک داستان به سه اصل استوار است، مستند بوده و برای مخاطبان باورپذیر باشد و در قالب نمایش، اصطلاحاً درست از کار در بیاید چون در ذهن هنرمند بسیاری از اتفاقات و تحولات رخ می‌دهد ولی اینکه چقدر این نوشته‌ها و تخیلات در عالم واقعیت روی مخاطب اثرگذار باشد، خیلی متفاوت است.
نمایش حقانیت و قرابت مذهبی
علیزاده‌آهنگ با بیان اینکه با این کار خواستم از حقانیت امام علی(ع) و حضرت زهرا(س) دفاع کنم و اشتراکات اهل تسنن و تشیع را نشان دهم، ادامه داد: جریان‌های سلفی‌گری به دنبال ایجاد نفاق و تفرقه در میان مسلمانان هستند، ولی در حقیقت بسیاری از اهل تسنن در مراسم آئینی مثل اربعین حسینی در موکب‌ها خدمت می‌کنند.
وی با ذکر نمونه‌ای از قرابت میان اهل تشیع و تسنن، بیان کرد: موکب انصار الجُن به مسیحیان آشوری کربلا تعلق دارد که در تاریخ اربعین خودجوش به اقامه عزای حسینی می‌پردازند، فرق انحرافی تکفیری تنها از این تفرقه به دنبال تضعیف امت اسلامی هستند؛ با بینش و بصیرت‌افزایی ما خاصه از طریق اجرای این‌گونه کارها، فضاها و حدود روشن شده و هرگز به نتیجه نخواهند رسید.  
یادآور می‌شود، نمایش آئینی «سلام مادر» به کارگردانی محمد جهانپا و نویسندگی مرتضی علیزاده آهنگ و جمعی دیگر از عوامل کار از جمله مدیر تولید محمد زعفرانی، طراحی صحنه مهدی شریفی، طراحی گرافیک، کسرا تیموری، تهیه‌کنندگی، محمدعلی چمی‌گو ار تاریخ 12 لغایت 24 اسفندماه از ساعت 18 تا 20 در محل مجتمع فرهنگی آیه‌های شهر مشهد به روی صحنه رفت.
captcha