حجتالاسلام والمسلمین حسن نظری، رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه، در گفتوگو با
خبرگزاری بینالمللی قرآن(ایکنا)، با اشاره به اظهارات اخیر چند تن از مراجع تقلید درباره نرخ سود بانکی و حرام بودن حقوق کارکنان بانکهای ربوی اظهار کرد: هردو فتوا مربوط به شرایطی است که بانک ربوی باشد اما بانکهای ما ادعا میکنند که ربوی نیستیم و براساس اصول بانکداری اسلامی عمل میکنیم.
وضعیت شرعی حقوق کارمندان بانکهای ربویوی ادامه داد: اگر بانکها چنین ادعایی دارند که تجهیز و تخصیص منابع آنها براساس ربا نیست در نتیجه مشکلی باقی نمیماند و حتی مشکلی هم بر حقوق کارمندان آنها وارد نیست؛ چراکه معتقدند بر طبق قانونی که مجلس شورای اسلامی وضع کرده و شورای نگهبان هم تأیید کرده است عمل میکنیم.
رئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه درباره دیدگاه برخی مراجع تقلید مبنی بر حرام بودن حقوق کارمندان بانکهای ربوی تأکید کرد: بانکی که جدا ربوی عمل کند فقط حقوق کارمندانی که در ارتباط با فعالیت ربوی هستند ربا و حرام است و حقوق سایر بخشها اشکال شرعی ندارد.
سود بانکی حرام نیستنظری گفت: بانکها بنگاه اقتصادی هستند و براساس نرخ سودی که شورای پول و اعتبار مشخص کرده است عمل میکنند و نرخ بهرهای دریافت نمیکنند؛ به عنوان مثال اکنون بانک مسکن براساس مشارکت عمل میکند و ساختمان را میفروشد و سهمش را دریافت میکند و این عمل ربوی نیست.
وی درپاسخ به پرسشی درباره برخی دیدگاهها درباره حرام بودن دریافت و پرداخت سود بانکی اظهار کرد: سود بانکی حرام نیست بلکه بهره بانکی، ربا و حرام است و باید دانست که سود با بهره متفاوت است؛ چراکه سود بانکی براساس مشارکت حاصل میشود و میتواند در فروش اقساطی و سایر قراردادهای بانکی رخ دهد اما نرخ بهره حاصل مشارکت در فعالیت اقتصادی نیست.
وجه التزام با جریمه تأخیر متفاوت استرئیس پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت شرعی دریافت دیرکرد بابت بدهی به بانکها اظهار کرد: در این مورد هم باید گفت که بانکها براساس مصوبه شورای نگهبان، بابت بدهیها، وجه التزام دریافت میکنند و این هم با جریمه تأخیر متفاوت است و براساس دیدگاه شورای نگهبان اشکال شرعی ندارد.
نظری در پایان در مورد وضعیت عملکرد بانکهای کشور از بُعد شرعی گفت: بانکهای کشور قراردادهای متفاوتی دارند و به شکل گوناگونی عمل میکنند و اگر عمل غیرشرعی رخ میدهد در برخی قراردادهاست اما عمده بانکها به شکل ربوی عمل نمیکنند.
بنابراین گزارش، آیتالله جوادی آملی از مراجع عظام تقلید پیش از این در رابطه با فعالیت بانکهای ربوی اظهار کرده بود: شخصی که در بانکی که
ربویی است کار میکند و از طریق گرفتن سود کسب درآمد میکند، حقوقی که آن
کارمند از آن بانک میگیرد حلال نیست، چرا که حقوق حلال در برابر کار حلال
است.
آیه الله نظری نیز صاحب نظر در این زمینه هستند
لطفا بیشتر به این موضوع بپردازید و درصورت امکان اخبار بیشتری دراین رابطه منتشر کنید تا شبهات در ذهن مون رفع بشه...
اینکه یک کارمند ازکجا تشخیص بده و چه شرایطی و...و اگه مبتلاست چه کند...که نیازمند ارائه راهکاره و نظر مراجع عظام و...
سپاس
یاعلی